Cum ne vom juca in viitor?
Imi aduc aminte de consolele de gaming de acum 10 – 15 ani si ma gandesc cat de interesante sau atractive erau. Pe atunci aveam televizoare cu tub si entuziasmul major era ca ne-am batut vecinul de bloc la Mortal Kombat sau am facut mai rapid un nivel din Mario. Totul era 2D. In momentul in care au aparut jocurile pe calculator la mijlocul anilor 90 cu grafica 3D toata scara de valori de la momentul respectiv ne-a fost spulberata. Quake, Doom, Blood, Wolfenstein, Unreal cu sequel-urile de rigoare, toate au fost niste revelatii.
Erau motivul pentru care sa-ti vinzi jucariile, consola SEGA sau RAMBO, sa mergi la colindat sau la urat, fara sa risipesti un leu, si, pe langa toate astea, sa speri ca notele bune sau aproape bune de la scoala sa fie ,,premiate” cu un PC. Experienta de gaming era alta, jucatorii erau altii, performantele erau altele, pana si modul in care te bucurai de un joc era altul. Initial te jucai un shooter fara mouse, si nici macar nu te descurcai prost. Pe atunci nu exista conceptul de mouse sau tastatura de gaming, iar placile video nu erau echivalente cu un laptop performant la capitolul pret.
Mai tarziu, odata cu Quake 3 sau Unreal Tournament, in anul 1999 tehnologii pentru o grafica cat mai impresionanta au inceput sa justifice investitii din ce in ce mai mari in placile video. NVIDIA avea RIVA Vanta, existau placile video VOODOO 3DFX iar RADEON era la inceput. Pe vremea in care DirectX-ul nu facea partea din Windows, ci era instalat ulterior, in caz de nevoie, jocurile inca se mai puteau juca in software renderer, iar OpenGL sau 3DFX erau moduri in care puteai sa profiti de noua ta placa video. PlayStation-ul era un mit pe care nu-l gaseai decat la salile de jocuri, iar PlayStation 2-ul, care in modul lui deosebit a fost revolutia 3D pentru console, alaturi de primul XBOX, era inca in proiect.
Au trecut anii. Acum jocurile au devenit active si reusesc sa nu se mai rezume la statul pe canapea cu un joystick in mana. Daca Nintendo cu al sau Wii a demonstrat, incepand cu noiembrie 2006, ca utilizatorul inca mai poate fi impresionat prin activitati fizice, mai bine de 3 ani mai tarziu ,,jucatori” precum Sony sau Microsoft au ajuns la aceeasi concluzie. Gamingul a evoluat, iar sedentarismul cu care ne-am obisnuit sa asociem gamerii incepe sa fie o regula doar partial valabila. Unde se afla PC-ul? Acum DirectX 11 este la putere, 3D-ul pare, din ce in ce mai evident, sa fie viitorul, iar investitiile pentru o experienta fluenta de gaming par sa fie din ce in ce mai dese. O placa video decenta care sa-ti permita sa joci un titlu actual cu detalii medii la o rezolutie apropiata de Full HD poate fi achizitionata incepand cu aproximativ 1000 lei. Pentru entuziasti, exista placi video precum GeForce GTX580 sau diverse editii de Radeon HD 5970 care pot fi achizitionate si la 2500 lei. O astfel de placa High End va asigura o experienta de gaming cu detaliile la maxim, pe o rezolutie precum 1920 x 1200 pentru o perioada care se situeaza undeva intre 1 si 2 ani.
Din experienta celor de la Sony si de la Microsoft ciclul de viata al unei console, sau mai degraba viteza de aparitie a unor modele noi este de aproximativ una la 10 ani. In acest rastimp aveti confortul ca orice joc il puteti juca cu detaliile la maxim, la rezolutii precum HD Ready, Full HD sau chiar si SD, daca nu ati reusit sa va luati un TV cu panou LCD sau plasma. Un SonyPlaystation 3 Slim cu doua controllere PlayStation Move [review], daca „studiati” un pic il puteti lua la aproximativ 1500 lei. Un kit complet XBOX 360 cu Kinect si Kinect Adventures poate fi achizitionat la aproximativ 1800 lei. Trebuie luat in considerarea faptul ca vorbim de console de ultima generatie, care, foarte probabil vor reusi sa fie impresionante la capitolul grafica chiar si peste 5 ani. Daca ati vazut de exemplu gameplay trailer-ul la Uncharted 3 pentru PlayStation 3 sau ati jucat Assassin’s Creed Brotherhood pe XBOX 360 puteti fi convins ca calitatea graficii nu reprezinta un handicap pentru console. Mai raman jocurile lansate exclusiv pentru anumite platforme. Din fericire sau din pacate acestea sunt din ce in ce mai rare. EA Games care este unul dintre cei mai importanti distribuitori si dezvoltatori de jocuri isi lanseaza aproape toate jocurile simultan, sau aproape simultan, pe toate platformele. Cel mai nou Call of Duty, cel mai nou Need For Speed, ca sa nu mai vorbim de FIFA, NHL sau chiar si Mafia II, toate pot fi jucate in aceleasi conditii pe orice platforma. Diferenta este ca o experienta optima pe PS3 sau XBOX 360 este mult mai ieftina.
Unde castiga PC-ul? Blizzard este unul din cele mai bune exemple. Chiar daca de fiecare data a incercat sa creeze jocuri crossplatform, acest concept s-a rezumat la ideea de Mac sau PC. World Of Warcraft, de unul singur, poate sa justifice prezenta unui PC in casele multora dintre noi, ca echipament de gaming, multi ani de acum inainte. MMORPG-urile in general au reusit, pe langa dependenta pe care o creaza, sa fie dedicate aproape exclusiv utilizatorilor de PC-uri. Pana nu de mult, RTS-urile erau in aceeasi situatie, doar cei care aveau un mouse in mana si o tastatura conectata la un PC, puteau face intr-adevar performanta. EA, insa, cu al sau Red Alert 3 sau Tiberium Wars a rupt si aceasta bariera. Unde castiga consolele? Jocuri precum Guitar Hero sau RockBand au fost si raman o revelatie pentru majoritatea celor care le-au experimentat. Explozia jocurilor care incurajeaza efortul fizic, pare, cel putin momentan, sa nu isi faca aparitia si pe PC . Titluri exclusive precum Forza Motorsport, Gears Of War, Gran Turismo sau God of War reprezinta niste experiente unice pe care doar utilizatorii de console le vor putea experimenta.
IT’s all about gaming. Poti naviga pe internet de pe PS3 in conditii foarte bune, iti poti chiar si conecta o tastatura. Ca sa vezi un film HD, e suficient un PS3, un XBOX 360 sau un player standalone care de cel mai multe ori se incadreaza in 100 de euro. Reuseste oare PC-ul, sau mai precis conceptul de desktop, sa-si mentina dominanta in anii care urmeaza ? Preturile foarte mari pentru o placa video puternica, care implica o sursa ,,solida”, a carui perfomanta este imbunatatita de o placa de baza si un procesor de ultima generatie, sunt foarte probabil descurajante pentru cei mai multi dintre noi.
Ramane sa vedem spre ce ne orientam in urmatorii ani. Se va ajunge in viitorul apropiat ca desktopurile sa fie exclusiv pentru proiectare sau prelucrare de continul multimedia, iar gaming-ul va ramane pe console? Nu de alta, dar un Call Of Duty pe internet pot sa joc si pe un laptop de acum 2 ani, chiar daca nu pe detalii maxime sau o rezolutie mai mare de 1280 x 720.
Personal, cred ca este inevitabil sa imbratisam ideea unei console pentru gaming, a unui player dedicat pentru streaming de continut multimedia, a unui decodor HD, precum si a unui TV de dimensiuni generoase care sa le poata gazdui pe toate in conditii optime. Computerele, mai ales in cazul sistemelor desktop, vor deveni „unelte de lucru”, platforme care vor eficientiza si mai mult realizarea cerintelor zilnice de la birou. Din pacate, acestea din urma, prin performanta intrinseca, nu vor mai reusi sa justifice investitii succesive substantiale, iar capacitatea de a reda un joc la o rezolutie mare, cu un nivel de detalii ridicat, va inceta sa fie un motiv suficient de important pentru respectivele investitii. Ca un argument important al acestei opinii poate fi considerat numarul coplesitor de utilizatori care inca mai folosesc la birou un PC, achizitionat in urma cu cativa ani, care ruleaza Windows XP ca sistem de operare. Acest lucru se intampla in administratie, educatie, sanatate si nu numai. Ideea din spatele acestei situatii este extrem de simpla, ,,nu trebuie schimbate, pentru ca isi fac treaba foarte bine”. Din acelasi motiv, sa nu dam oare Cezarului ce este al Cezarului si sa lasam gamingul pentru consolele care il fac asa de bine, de asa de multi ani? Eu cred ca da.