15 iul. 2010 | 11:01

XFX Radeon HD5970 Black Edition: Placeri digitale [Review]

REVIEW

Am primit zilele trecute o copie dupa unul din jocurile de strategie pentru PC recent aparute, si cand zic recent ma refer la acum cateva luni de zile. Grand Ages Rome pe numele lui, mi-a dat o gramada de batai de cap pana l-am instalat, ba nu avea suficient spatiu la dispozitie, ba cantitatea de memorie era la limita decentei pentru a porni, si alte lucruri de genul. Asa ca m-am gandit sa mai fac niste modificari. Am sunat la un site ce comercializeaza placi video si i-am intrebat care este cea mai puternica placa grafica care o au pe stoc pentru a ii face un testdrive. Raspunsul a fost un Radeon HD5970 Black Edition de la XFX. Ooo, perfect mi-am spus, cu ocazia asta testez si partea grafica a acestui joc pe o placa dual GPU, chiar am auzit multe discutii pe tema asta. Zis si facut. A venit placa a doua zi, mai exact sambata si m-am apucat de desfacut cutia. O mica mentiune merita facuta, este cred ca una dintre cele mai mari cutii de placi video pe care le-am desfacut, bine, de la XFX, se mai cunosc anumiti producatori, nu dau nume (ASUS sau GIGABYTE) la care marketingul le dicteaza ca pentru o placa grafica de 15 cm sa inventeze o cutie de 35 cm. Unde ramasesem…, ah, la cutie, in interiorul acesteia am regasit alaturi de monstrul grafic mentionat un adaptor miniDisplayPort la DisplayPort normal si unul HDMI la DVI. Abtibild, manual, cartonasul XFX cu Do Not Disturb pe care automat l-am agatat in clanta usii :D.

Acum sa trecem la treaba. Instalarea driverelor nu a durat foarte putin, dar asta si din cauza procedeului greoi de dezinstalare a celor de la Nvidia. In 10 minute am fost gata de lucru. Prima intrebare era, oare imi va porni jocul Grand Ages Rome cu o placa dual GPU? Se pare ca da, chiar fara nici un fel de probleme. Lucru care se poate datora si noilor drivere ATI. (Este necesara o verificare o data pe luna pentru o varianta noua de drivere, stiati nu?) In primul rand, ce am putut face la un monitor de 22 inci cu o rezolutie de 1650×1080 pixeli a fost sa dau toate setarile la maxim, acestea incluzandu-le si pe cele de Anti Aliasing, Shadows, Blur…etc. Primele 2 ore de joc au fost mirifice, cu toate setarile la maxim jocul functioneaza excelent, nu exista intarzieri la afisarea poligoanelor, numarul de cadre pe secunda nu scade sub valoarea de 45 chiar si in situatiile in care multimea de soldati romani invadeaza teritoriile vecine. La fel si urmatoarele 6 ore, si apoi iarasi 2… in final m-am trezit ca am vorbit mai mult de joc decat de placa grafica. Nu e nimic, mai avem atat timp, cat si spatiu, sper ca nu v-am plictisit pana acum. Nu o sa va plictisesc, de asemenea, cu o multime de detalii tehnice pe care trebuie sa le descifrati din text, ci va indrum cateva randuri mai joc catre tabelul comparativ de specificatii. De asemenea, si o serie de imagini ale placii. Am pus langa acest monstru grafic atat o placa ATI Radeon HD5870, cat si un ATI Radeon 5850 (de la care, bineinteles, au fost folosite 2 nuclee identice pentru a construi HD5970). Una sau doua placi Nvidia se pretau la acest test de asemenea, asa ca au fost si ele incluse, atat in tabelul de specificatii, cat si in cel comparativ. O prima mentiune legata de consumul de curent, destinata in special celor care nu au rabdare sa citeasca intregul articol: configuratia are nevoie de un minim de 600W pentru o functionare corecta si fara probleme a intregului sistem. Placa are un consum declarat de aproximativ 270W, iar pentru o configuratie CrossfireX cu 2 placi de acest fel este necesara o sursa de minim 850W (aici cred ca pasionatii care vor configura un astfel de sistem stiu deja acest lucru).

[galleria gid=”XFX RADEON HD5970″]
[table id=25 /]

Platforma de test – Pentru a prezenta platforma completa este bine sa mentionam ca aceleasi componente au fost folosite la testarea tuturor celor 5 placi grafice, cu aceleasi setari, acelasi sistem de operare. La drivere exista o mica diferenta, unele placi Nvidia fiind testate cu o versiune mai veche, care nu ofera insa modificari substantiale in viteza de rulare al benchmarkurilor.

[table id=23 /]

Acum ca am terminat cu prezentarea placii sistemului de lucru, si ati observat si o serie de imagini cu placa, continutul pachetului si ceva screenshot-uri din joc putem trece la prezentarea rezultatelor.

Benchmark-uri Gaming:
Crysis Warhead

– Cel de-al doilea din seria Crysis, celebru pentru milioanele de poligoane pe care le cere de la o placa grafica este varful de lance dupa parerea mea, un joc care nu are limite in ceea ce priveste cerintele de sistem. Se pare insa ca s-a descurcat destul de bine, cu un frame-rate constant si cu o crestere predictibila a acestora odata cu scaderea rezolutiei de test.

Resident Evil 5

– Un joc destul de reusit, parerea mea, din punct de vedere grafic, caracterele sunt foarte bine create, finisate la fel si restul lumii in care te invarti cand fugi de zecile si sutele de zombie care alearga, merg sau se tarasc dupa tine si te intampina la fiecare cotitura.

S.T.A.L.K.E.R. Call Of Prypiat

Far Cry 2

Benchmark-uri Sintetice:
3D Mark Vantage si 3D Mark 06, cele mai folosite benchmark-uri dupa care va puteti face sigur o parere despre care dintre placi se potriveste gusturilor si bineinteles bugetului dumneavoastra.

Overclocking
XFX permite downloadul de pe site-ul acestora, dupa o inregistrare cu date minime in prealabil, a unui utilitar de overclocking cu care puteti spori performanta placii. Astfel, nivelul maxim stabil atins dupa aproximativ jumatate de ora de folosit programul a fost un spor de performanta de aproape 10 procente fata de setarile standard. In unele cazuri a fost posibila cresterea mai mult a frecventei GPU-ului decat a memoriilor, acestea dand o serie de artefacte la valori foarte mari.

Temperaturi si nivel de zgomot:
Nivelul de zgomot intalnit este direct proportional cu caldura degajata de placa grafica. Am decis sa lasam setarile din Windows la nivelul standard si controlul ventilatorului pe automat, lucru care se intampla de cele mai multe ori la aproape toti utilizatorii. Datorita constructiei care respecta in proportie de 95 la suta designul standard, difera doar o serie de componente si asezare a acestora in cadrul PCB-ului. Temperaturile sunt aproape identice cu cele ale modelului de referinta, mai exact

Nivelul de zgomot in idle (functionarea placii in Windows fara o incarcare semnificativa a acesteia) este aproape insesizabil. Acest lucru se intampla insa intr-o carcasa bine ventilata cum a fost cea de test. Am cautat o carcasa medie in care sa si incapa aceasta placa, atentie lungimea acesteia o face incompatibila cu aproape toate carcasele model vechi. Principalul impediment in calea montarii ei este blocul de montare al HDD-urilor. Intr-o carcasa in care placa este la limita temperatura este posibil sa creasca cu chiar 10 grade. De asemenea o sugestie, daca detineti un sistem de racire al procesorului de tip tower, incercati sa directionati fluxul de aer inspre placa grafica lasand un slot liber deasupra placii, pentru evacuarea acestuia, ajuta destul de mult la racirea ei mai ales ca pe partea dorsala se pot observa cele doua cipuri grafice ce lucreaza cot la cot aproape unul de celalalt. Iarasi m-am luat cu diverse ponturi si am deviat putin de la subiect, sa fie oare din cauza ca mi-a facut atat de mare placere sa testez aceasta placa? In cadrul jocurilor, mai ales a celor cu cerinte mari de sistem zgomotul placii dupa rularea testelor de aproximativ 6 ore, cu mici pauze intre acestea, este comparabil cu cel al vechiului aspirator pe care il avea bunica, aspirator care reusea sa enerveze chiar si vecinii dupa cateva minute de functionare in migalosul procedeu de curatenie efectuat saptamanal.

In concluzie, chiar daca este foarte apropiata de modelul de referinta ATI, este o adevarata placere sa detii asa ceva in desktop-ul de acasa. Pur si simplu totul incepe sa devina asemanator consolelor, unde introduci discul cu jocul abia cumparat, fara sa iti mai faci griji ca acesta nu va rula in mod optim sau ca vei fi dezamagit de nivelul de calitate maxima oferit de computerul tau.