09 dec. 2009 | 18:42

Șeful EA vrea să facă bani din piraterie

ACTUALITATE
Șeful EA vrea să facă bani din piraterie

Dragon Age

John Riccitiello, șeful lui Electronic Arts, nu dorește să existe piraterie în jocuri. Dar este foarte conștient că pirateria există și are una dintre puținele abordări raționale ale fenomenului, la nivel de lideri ai industriei, văzând pirateria ca pe o nouă piață potențial aducătoare de profituri pentru EA.

Cum? Într-un interviu acordat recent celor de la Kotaku, Riccitiello își exprimă intenția de a încerca să vândă celor care fac rost de versiuni digitale ale jocurilor – fără să le plătească – conținut suplimentar, disponibil după lansare, sub formă de descărcări plătite (downloadable content – DLC). „Ei pot să fure discul, dar nu pot să fure DLC-ul”, este de părere Riccitiello (deși realitatea pe alocuri îl cam contrazice).

Riccitiello s-a declarat entuziasmat de popularitatea add-on-urilor descărcabile oferite de compania sa. Unele dintre DLC-urile oferite EA au fost gratuite, cum ar fi un nou oraș oferit pentru The Sims 3 in ziua lansării sau opțiunea de activare a nudității în The Saboteur. Altele, precum DLC-ul cu plată pentru Dragon Age Origins, au generat un milion de descărcări în prima săptămână, potrivit unui purtător de cuvânt al EA. „Consumatorului pare să-i placă foarte mult ideea că există chestii în plus”, spune Riccitiello, exprimându-și surprinderea că unele dintre DLC-uri sunt descărcate atât de rapid după lansare. „Consumatorul vrea mai mult, și atunci când îi dai sau îi vinzi mai mult, pare să aprecieze foarte mult asta”.

johnriccitiello

Unele dintre persoanele care cumpără DLC-uri nu fac parte dintre cei care au cumpărat cutia nou-nouță a jocului. Chiar dacă pare o perspectivă sumbră, întrucât acești oameni nu au contribuit cu nici un cent la eforturile EA, Riccitiello întrevede o posibilitate de a obține, totuși, ceva: „Există o piață a pirateriei considerabilă, dar și una a vânzărilor second hand la fel de importantă și pe această piață vrem să încercăm să generăm venituri”, spune el, indicând DLC-urile drept instrument potrivit pentru asta.

Desigur, preferabil ar fi, pentru șeful EA, ca oamenii să cumpere jocurile. „Cred în simțul artistic al oamenilor care au construit industria jocurilor. Cred profund în asta. Și atunci când furi de la noi, furi și de la ei”, spune Riccitiello. Așa că toți pirații ar trebui încurajați să plătească ceva. Serviciile de download ale EA nu reușesc prea bine să distingă între o copie second hand a jocului și una piratată. Drept urmare, el sugerează ca EA să vândă DLC-uri ambelor comunități de gameri. Și uite așa ajunge un pirat client plătitor.

Riccitiello mai speră și că pirații nu vor deveni doar clienți ai DLC-urilor, ci vor ajunge să cumpere și jocuri. Industria muzicală și-a „demonizat” consumatorii în loc să reacționeze rațional. Riccitiello nu vrea să comită aceeași greșeală, afirmând că EA are obligația de a convinge oamenii să joace jocuri obținute pe căi legitime. Și speră că servicii precum comunitatea EA Sports sau site-ul social BioWare asociat cu Dragon Age vor deveni atât de atractive încât „oamenii nu vor mai pirata, atunci când există atât de multă valoare de partea cealaltă a ușii”.

Dar până când navigatorii apelor digitale vor ridica ancora din Pirate Bay pentru a o arunca în Client Bay (sau măcar eBay), DLC ar putea fi un colac de salvare pentru producători.

Voi ce ziceți?