18 nov. 2009 | 19:03

18 WoS Extreme Trucker: mai dai odată de carnet?

ACTUALITATE
18 WoS Extreme Trucker: mai dai odată de carnet?

[galleria]

N-am condus în viața mea un camion, dar găsesc inexplicabil de atractive jocurile care simulează chestia asta (dar nu și toate aspectele vieții de trucker, ceea ce ar putea fi… hmm… interesant). Știu că părerile sunt împărțite în privința unor jocuri de genul celor din seria 18 Wheels of Steel. Mie îmi plac, deși pe alocuri misiunile sunt exagerat de lungi (cine a jucat Haulin’ știe ce înseamnă misiuni chiar și de peste o oră). Tocmai din cauza asta, cea mai nouă apariție, Extreme Trucker, mi se pare o necesară gură de oxigen pentru întreaga franciză, propunând un mod de joc mult mai relaxat decât în jocurile precedente. Nu doar că nu mai trebuie să oprești pe la stopuri și să ai grijă să nu o calci prea tare prin oraș că vine poliția după tine, dar întreg jocul Extreme Trucker pare o misiune specială a celorlalte. Cu reguli speciale (în misiunile australiene conduci pe partea stângă, în cele columbiene pe partea normală, dar ai volan pe dreapta), peisaje speciale, încărcături speciale și camioane speciale (unele chiar prea speciale).

Dar libertatea de care te bucuri în Extreme Trucker nu înseamnă că poți conduce ca bezmeticul, GTA style, pentru că de data asta motivația e una foarte serioasă: dacă nu respecți cât de cât drumul poți da… colțul. Dacă în toate celelalte predecesoare, porneai de la un camion pe care trebuia să-l upgradezi  și dacă voiai ceva mai bun trebuia mai întâi să faci bani ca să-ți permiți, în Extreme Trucker ești angajat pentru aptitudinile tale șoferistice și primești cele mai variate tipuri de camion, în funcție de jobul pe care îl accepți. Ceea ce e o loterie, pentru că nu toate camioanele sunt la fel de ușor de condus sau la fel de arătoase.

De la bun început te vei simți proiectat direct într-un episod al popularului documentar Ice Road Truckers, care fără îndoială a fost o sursă majoră de inspirație pentru creatorii jocului. Vei conduce, așadar, pe gheață, în nordul extrem al Americii, la temperaturi extrem de scăzute. Sună extrem, dar aici vei avea parte de cele mai relaxante misiuni din joc; tot ce ai de făcut este să eviți evidentele crăpături ale gheții care te pot înghiți cu camion cu tot, și pe alocuri să fii atent la trafic. În rest, pedal to the metal, pentru că abia destul de târziu în joc vei avea parte de vreme capricioasă sau misiuni pe timp de noapte cu vizibilitate redusă. De bine ce te-ai obișnuit că jobul tău presupune să transporți tot felul de chestii către un loc numit Tuktokyaktuk (încearcă să zici repede asta de trei ori), adică Tuk cum îi zice toată lumea în serialul de pe History Channel, vei avea ocazia să-ți mai încălzești un pic oasele în deșertul australian. Fii pregătit să conduci pe partea stângă a drumului, cu volanul pe dreapta, și după misiunile de încălzire vei avea ocazia să conduci celebrele trenuri auto, în care vei tracta nu una, ci trei remorci odată. Dar adevărata provocare va apărea abia după ce se activează a treia locație, jungla boliviană, cu traseele cele mai dificile, într-un spectaculos peisaj montan.

Toate misiunile au un timp limită, orice întârziere urmând să fie dedusă din punctajul final, care va scădea și dacă pe traseu ai avariat în vreun fel camionul. Dacă în jocurile precedente în caz de accident puteai apela la ajutor și, contra unei taxe destul de piperate, aveai camionul reparat și juma de rezervor plin, în Extreme Trucker va trebui să îți dozezi atent combustibilul și să eviți orice accident. Dacă bântui pe hartă până faci pana prostului, mission over. Punctele acumulate îți vor permite să accesezi misiuni rezervate șoferilor cu rang superior, iar dificultatea misiunilor crește, logic, pe măsură ce îți crește și rangul.

La precedentele jocuri din serie exista posibilitatea înlocuirii anumitor camioane sau a adăugării unora noi, majoritatea mod-urilor find disponibile în special pentru Haulin’, cel mai apreciat din serie până acum. Există chiar și hărți ale României și poți conduce și camioane de producție europeană (jocul original include doar camioane americane), dar chiar și un Logan, dacă asta te amuză. Pentru Extreme Trucker exista deja câteva mod-uri pe care le puteți găsi aici, dar încă nu te poți da cu Loganul prin Bolivia (dacă auziți ceva, secțiunea de comentarii vă e deschisă).

Grafica jocului arată foarte bine, dar nu este mult îmbunătățită față de Haulin’, ba chiar am întâmpinat unele probleme cu frame rate-ul, care s-au mai atenuat când am trecut de pe Directx pe OpenGL, fără a dispărea cu totul, și asta pe un 8800 GTS care mi-a dus Crysis decent (deși probabil m-a înjurat la fiecare frame). Nemulțumiri legate de engine-ul grafic depășit au apărut peste tot pe web și 18 WoS chiar are nevoie urgentă de un upgrade serios. Până la urmă, te vei încăpățâna și vei găsi o combinație de setări care să mențină jocul la un nivel jucabil, dar nu ar trebui să fii nevoit să faci așa ceva. Se pare că cei de SCS Software vor scoate viitoarele jocuri cu o nouă versiune a motorului grafic Prism3D, despre care vă puteți face o idee aici.

Dincolo de problemele grafice, o singură nemulțumire mai am: lipsa radioului de bord, care la Haulin’ putea fi alimentat cu propriile tale piese, dacă aveai răbdare să le convertești la formatul ogg. Pe coclaurii pe care ajungi să-i bați la un moment dat în Extreme Trucker, tare ar merge o rockăială. Dar poți oricând să „uiți” în priză WinAmp-ul sau ce folosești tu și jocul n-o să gâfâie prea tare rulând în paralel.

Extreme Trucker e binevenit la casa fanului și e o demnă continuare a francizei. Ce ne așteaptă pe viitor sunt tare curios, dar cred că toți fanii vor fi de acord că momentul în care vei putea să mai și ieși un pic din camion va fi „un pas mic pentru SCS Software, dar un uriaș salt pentru fani”. Acu’ vă las ca tre să duc niște frunze de coca  într-o locație pe care DEA ar da orice s-o știe și cu bolivienii aștia, mai bine nu întârzii.  What’s the 10-13 up ahead?