12 ian. 2016 | 16:43

Experții NASA prezintă un concept de avion care ar putea reduce drastic emisiile de carbon

ENTERTAINMENT
Experții NASA prezintă un concept de avion care ar putea reduce drastic emisiile de carbon

Chiar dacă nu va ajunge niciodată în aer, camionul Peterbilt din hangarul Armstrong Flight Research Center al NASA ar putea reprezenta viitorul unei aviații ceva mai prietenoase pentru mediu, cu emisii mult mai mici de carbon. 

Proiectul se numește LeapTech și vrea să încerce o nouă abordare a ideii de avion. Tehnicienii și inginerii au găsit o modalitate prin care să reducă acest consum de combustibil. În locul motoarelor clasice, avionul ar avea 18 motoare electrice. Conceptul se numește „propulsie distribuită” și implică posibilitatea ca avioanele viitorului să fie alimentate cu energie prin baterii sau sisteme hibrid cu gaz și electricitate și să aibă aripi mai ușoare, care să își poată adapta forma și poziția pentru a face față turbulențelor.

Aviația comercială cauzează 2% din totalul dioxidului de carbon emis anual de activitatea umană. Chiar dacă fabricanții și liniile aeriene au făcut călătoriile cu avionul mult mai eficiente (Air Transport Action Group estimează că avionele sunt cu 70% mai eficiente decât cele din anii 1960, când au început să opereze jeturile), creșterea uimitoare a industriei a rezultat în emisii pe măsură. Această creștere nu dă semne că s-ar opri. Organizația Internațională a Aviației Civile estimează că flota comercială se va dubla în următorii 15 ani și va ajunge undeva la 40.000 de avioane. Un raport al Comisiei Europene, pe de altă parte, indică faptul că aviația ar putea fi responsabilă pentru 5% din totalul emisiilor globale, potrivit New York Times.

Deși aviația nu a fost inclusă în acordul legat de climat adoptat la Paris luna trecută, rămâne primodială pe lista Organizației Internaționale a Aviației Civile. Printre alte inițiative, agenția va aproba standarde care vor limita emisiile de dioxid de carbon pentru viitoarele avioane. Pentru că emisiile sunt în strânsă legătură cu consumul de combustibil, iar acesta reprezintă o treime sau mai mult din costurile unui avion, experții continuă să facă îmbunătățiri. Avioanele au devenit mai ușoare prin noile materiale folosite pentru construcție, iar motoarele au devenit mai eficiente. De asemenea, se încearcă migrarea către alternative de combustibili. Daniel Rutherford de la Consiliul Internațional, specializat în emisiile cauzate de liniile aeriene, spune că este consumat din ce în ce mai puțin combustibil și că acesta scade cu 1.3 procente pe an.

Majoritatea schimbărilor despre care vorbim implică modificări ale avioanelor deja existente, cum ar fi înlocuirea motoarelor vechi cu altele noi. Anul acesta, Boeing va lansa 777x, o adaptare a modelului 777, cu aripi noi și motoare mai eficiente. Chiar și cu toate adaosurile și modificările, designul basic al unui avion rămâne același: un tub cu aripi, iar cei de la NASA vor să schimbe asta.