15 oct. 2016 | 11:00

De ce au finanțat Coca-Cola și Pepsi campanii de sănătate

ACTUALITATE
De ce au finanțat Coca-Cola și Pepsi campanii de sănătate

Marile companii producătoare de sucuri au sponsorizat organizații de sănătate, folosindu-se de pretextul ”actelor de caritate”, astfel încât aceștia să păstreze tăcerea cu privire la problemele de sănătate asociate consumului de băuturi răcoritoare.

Între 2011 și 2015, Coca-Cola Company și PepsiCo au sponsorizat 96 de organizații de sănătate din SUA, inclusiv American Diabetes Association, American Society for Nutrition și American Heart Association, iar cei ce fac lobby pentru aceste companii au blocat aproape 20 de reglementări statale și federale care ar fi protejat sănătatea publică.

Eforturile de a bloca campanii de informare aruncă o umbră de îndoială asupra ”donațiilor caritabile” către organizațiile de sănătate, iar acestea sunt acum comparate cu lobby-ul făcut în urmă cu câteva decenii de companiile producătoare de țigări.

Deși autorii nu au dovedit că sponsorizările de la companiile de sucuri nu au provocat efecte negative directe, există indicii în această direcție. Spre exemplu, în 2010, organizația Salvați Copiii a șocat comunitatea medicală când și-a retras suportul pentru o taxă pe sucuri. Asta s-a întâmplat după ce PepsiCo și Coca-Cola Company au oferit organizației peste 5 milioane de dolari, dar fundația a negat existența vreunei legături între evenimente, afirmă arstechnica.com.

În 2015, The New York Times a dezvăluit legături financiare între Coca-Cola și grupul de cercetare Global Energy Balance Network. Oamenii de știință au micșorat intenționat rolul pe care băuturile cu zahăr îl au în apariția obezității și a scăderii sănătății generale, discutând mai degrabă despre nevoia de mișcare. Grupul de cercetare a fost desființat după ce informațiile au apărut în presă.

Studiul actual arată o relație complicată între producătorii de sucuri și organizațiile de sănătate, ce au un cuvânt greu de spus când vine vorba de politici și legi. Daniel Aaron și Michael Siegel, autorii studiului, recomandă organizațiilor să caute alte surse de finanțare pentru a nu mai încuraja consumul de sucuri, făcându-le rău americanilor și nu numai.

Cele mai recente cercetări arată că sucurile cu zahăr sunt responsabile pentru 20% din obezitatea înregistrată în SUA.