05 iul. 2016 | 13:35

Când tehnologia și medicina se întâlnesc: acest joc pentru mobil ajută la cercetarea demenței

ACTUALITATE
Când tehnologia și medicina se întâlnesc: acest joc pentru mobil ajută la cercetarea demenței

Demența nu reprezintă un subiect de dezbătut cu plăcere sau cu ușurință. Din păcate, medicina nu poate face încă suficient pentru a o preveni, cu atât mai puțin pentru a o combate. 

Demența afectează mai mult de 45 de milioane de oameni în prezent, potrivit unui raport realizat anul trecut, la nivel global, iar estimările indică creșterea acestui număr la 135 de milioane până în 2050. Din fericire, experții au găsit o mână de ajutor într-un loc neașteptat: chiar în telefoanele noastre mobile, de care nu ne dezlipim niciodată.

Dacă până acum priveai jocurile pe telefon ca pe o pierdere de timp, situația va sta diferit cu Sea Hero Quest, un proiect realizat de Deutche Telekom în colaborare cu Glitchers, Saatchi&Saatchi și experți în cercetarea formelor de demență și prevenirea acestora de la Universitatea East Anglia, Universitatea College London și Centrul de Cercetare al Alzheimer din Marea Britanie.

Demenţa nu este o afecţiune în sine, ci un grup de manifestări care trădează declinul funcţiilor mentale (de exemplu tulburări de memorie, gândire, limbaj, comportament), care poate fi produs de un grup eterogen de maladii şi condiţii patologice. De cele mai multe ori, acestea sunt incurabile, evoluţia lor agravându-se în timp și putând fi doar încetinită pentru o perioadă limitată. Cauza este degradarea celulelor cerebrale, la un nivel la care acestea nu mai pot comunica între ele. Oamenii afectați de demență au dificultăți în formarea amintirilor noi, în orientarea spațială, precum și în realizarea unor conexiuni aparent banale. 

Cei de la Deutsche Telekom au optat pentru un joc pe mobil, tocmai pentru că reprezintă o modalitate facilă de a aduna cantități mari de date. Dacă telefonul tău tot îți consemnează absolut toate informațiile, măcar să le orienteze într-o direcție în care să poată fi de ajutor. Cel mai amplu studiu desfășurat până în prezent în ceea ce privește navigarea în spațiu a implicat doar 599 de voluntari. Dezavantajul testelor în laborator este că necesită mult timp și pot implica doar un număr limitat de subiecți în același timp.

Prin crearea unui joc pe o platformă mobilă, sunt deschise orizonturi remarcabile în studiul asupra demenței, putând fi generate informații de aproape 150 de ori mai repede decât în experimentele de laborator. Două minute de jucat Sea Hero Quest reprezintă echivalentul a cinci ore de cercetare în laborator. Acum, făcând un calcul simplu, dacă 100.000 de oameni joacă timp de două minute, ar genera datele  pentru mai mult de 50 de ani de studii amănunțite.

Sea Hero Quest e disponibil gratuit pentru Android și iOS și odată ce începi să îl joci, nu vei fi nevoit să faci niciun fel de achiziții adiționale. În calitate de erou, vei fi un marinar care retrăiește o parte din amintirile tatălui său și se luptă cu o serie de creaturi acvatice fantastice. Rutele pe care le parcurgi generează hărți, care arată cercetătorilor cum explorează utilizatorii mediile 3D și cum se orientează în spațiu, abilitate care, după cum spuneam, devine aproape nulă în cazul celor afectați de demență. Scopul final este dezvoltarea unui nou set de teste prin care să se poată detecta momentul când utilizatorul începe să își piardă această abilitate.

Sea Hero Quest - dementa

Dezvoltatorii nu pretind că jocul reprezintă un test viabil pentru depistarea demenței, și cu atât mai puțin un tratament. E doar o modalitate de colectare a unei cantități impresionante de date, care să poată fi utilizate ulterior pentru cercetări mai ample și modalități de ameliorare și vindecare. Informațiile sunt stocate în serverul T-Systems din Germania, în mod absolut anonim. Totuși, pentru a ajuta la obținerea unor rezultate mai specifice, e de preferat să îți specifici sexul, vârsta și țara de proveniență, fără să reprezinte o cerință obligatorie. Dincolo de binele pe care îl faci, jocul e tare simpatic și într-un fel arată că nu toate jocurile pentru mobil trebuie să se reducă la a crea dependență și, implicit, profituri imense pentru dezvoltatori.

UPDATE: Vestea bună e că jocul a fost extrem de bine primit la nivel global. La ediţia din acest an a Festivalului Internaţional de Creativitate Cannes Lions – cel mai prestigios eveniment al industriei de publicitate – Deutsche Telekom şi Saatchi & Saatchi au sărbătorit câştigarea a nouă premii – un Leu de aur, cinci de argint şi trei de bronz, pentru Sea Hero Quest.

De la lansarea globală, cu numai câteva săptămâni în urmă, jocul a fost descărcat de 1,6 milioane de ori. Jocul a fost jucat colectiv pe o durată totală de 30 de ani, echivalând cu peste 4.500 de ani de cercetare în condiţii de laborator. Cercetările anterioare asupra modului de navigare în spaţiu a omului nu cuprindeau mai mult de 600 de persoane, ceea ce reprezenta cel mai mare set de date de acest tip.