Cum ”vede” o mașină care se conduce singură
ScanLAB Projects, o firma londoneză care se ocupă de folosirea tehnologiei pentru artă a făcut pentru New York Times un material video pentru a ilustra într-un mod practic felul în care senzorii mașinilor care se conduc singure văd mediul înconjurător.
Mașinile care se conduc singure nu sunt o noutate. Deja multe din caracteristicile unor proiecte ale DARPA au intrat in pachetul de optiuni curent a multor modele de automobile, iar Elon Musk propune ca în câțiva ani toate modelele Tesla să se conducă singure integral, de la un cap la altul al traseului.
Totuși, dacă te-ai întrebat vreodata cum văd mașinile atunci când merg de unele singure pe langa tine pe strada, ScanLAB Projects au creat un mic clip video pentru New York Times care arată acest lucru intr-un mod cat se poate de ilustrativ.
Plasând un echipament numit LIDAR (Light Detection and Ranging), pe o Honda CR-V, baieții de ScanLAB s-au plimbat prin Londra cu senzorii porniți, capurând imaginile necesare. Asemenea radarului sau sonarului, LIDAR-ul trage cu un laser în toate direcțiileș și apoi masoară timpul cât îi ia mașinii să ajungă până la acele obstacole scanate.
Atunci când acest de mapping este complet și acoperă întregul unghi al senzorilor, tot mediul înconjurător este afișat așa cum laserele il văd. Imaginile afișate, așadar, sunt mai mult decât interesante. Acestea arată realitatea rece a senzorilor ce nu disting culori, ci doar forme. Totuși, LIDAR nu este, aparent, fără probleme. Vremea proastă sau suprafețele reflectorizante pot decalibra cu ușurință sistemul de senzori, de aceea dependența de aceste sisteme este astăzi încă problematică.
Extrapolând această perspectivă, trebuie menționat ca intr-un fel asemănător vede orice robot din ziua de azi. Nevoia de a se orienta în spațiu nu se face doar printr-un set de camere ci și cu ajutorul unor senzori care ajuta orientarea în spațiu a oricărei inteligențe artificiale. Așadar, iată deci felul în care orice robot vede lumea.