03 apr. 2015 | 19:40

Directoare Intel: Vom lansa o serie de gadgeturi purtabile create special pentru femei [INTERVIU]

Directoare Intel: Vom lansa o serie de gadgeturi purtabile create special pentru femei [INTERVIU]

Gigantul Intel nu mai este de mult timp doar un producător de procesoare. Internetul Tuturor Lucrurilor este o miză majoră pentru compania americană și atacă această piață din toate unghiurile.

Pe lângă senzorii inteligenți care vor pune bazele orașelor inteligente de mâine, compania se axează și pe domeniul gadgeturilor purtabile inteligente. Totuși, spre deosebire de alți giganți aflați în ”hora” wearable, Intel are un as în mânecă: știe ce vor femeile.

Bernadette Andrietti este Vice President, Sales and Marketing Group și Director, Europe, Middle East and Africa Marketing. A acceptat să vorbească cu Playtech despre viitoarele lansări ale companiei, dar și despre o mare problemă cu care piața de IT se confruntă: lipsa femeilor.

„Sunt la Intel de 28 de ani și nu am observat discrimnare între bărbați și femei. Singurul lucru care contează este performanța. Am mai lucrat în alte două companii înainte și situația nu era la fel și acolo. Intel se concetrează foarte mult și pe dezvoltarea profesională a femeilor. Compania se asigură mereu că raportul dintre numărul femeilor și cel al bărbaților este echilibrat“, a explicat ea.

În țara noastră, Intel are în jur de 400 de angajați, dintre care aproximativ 30% sunt femei. Media în restul Europei este de 27%, iar Andrietti crede că aceste cifre pot crește, cât timp schimbarea vine din interiorul companiilor. Ea este de părere că femeile pot schimba această industrie în bine și pot constitui un atuu puternic pentru companiile în cadrul cărora activează. Andrietti susține că, la un moment dat, dacă femeile nu vor fi mai implicate în procesul de creare al gadgeturilor, nu vor mai dori să le cumpere.

Ce caută o femeie la un gadget?

„Chiar dacă am pregătire de inginer, când vine vorba de un PC, o tabletă sau de un smartphone, sau orice alt dispozitiv, chiar și portabil, cu toate că mă uit la performanță, nu voi face compromisuri atunci când vine vorba de design. Nu vreau un gadget urât. Nu vreau un gadget negru, pentru că are un aspect masculin. Nu vreau ceva greu, vreau ceva ușor și subțire. De asemenea, vreau o geantă în care să port gadgeturile, care să aibă buzunare pentru toate cablurile, vreau ca mouse-ul să aibă aceeași culoare ca și laptopul. E foarte greu să găsesc așa ceva”, explică directoarea Intel.

Totuși, nu numai partea de hardware și de design trebuie să fie în concordanță cu nevoile femeilor, ci și partea de funcționalitate. ”Numai 7% dintre dezvoltatori sunt femei și părerea mea este că aplicațiile sunt construite pentru bărbați. Găsesc pe un PC sau pe o tabletă toate aplicațiile de care aș avea nevoie ca femeie? Nu. Mi-ar plăcea să văd aplicații de modă mai diversificate, la fel și aplicații pentru gătit. Cred că s-ar putea face multe lucruri în direcția aceasta cu ajutorul realității augumentate”, spune ea.

Un exemplu bune este cel al unei fete de liceu care, cu ajutorul unei plăci de dezvoltare pusă la dispozție de către Intel, a creat un dressing inteligent.

”În cadrul unui târg de invenții, am cunoscut o fată care crease un sistem de inteligent prin care îți puteai configura garderoba. În fiecare dimineață, femeile pierd o grămadă de timp încercând să potrivească hainele cu accesoriile. Sistemul fetei era un dressing automatizat care selecta garderobele pentru tine în funcție de stare sau de vremea de afară”, își amintește ea.

Cum numai 7% dintre dezvoltatori sunt femei, asta înseamnă că și diferența dintre numărul de aplicații pentru bărbați și numărul de aplicații pentru femei este foarte mare. Andrietti consideră că sursa acestei probleme este faptul că femeile nu sunt conștiente de oportunitățile pe care le oferă acest domeniu. ”Trebuie să ne uităm la motivul pentru care femeile nu aleg această carieră. Eu cred că ele nu văd cum ar putea contribui la această industrie. Femeile vin cu o altă perspectivă asupra lucrurilor. Trebuie să le convingem să aleagă această carieră și să facem tot posibilul pentru a le încuraja. Trebuie să mergem în școli și să explicăm care sunt avantajele”, spune Andrietti. Directoarea Intel spune că femeile nu se dau niciodată bătute și că rolul lor este foarte important în domeniile ce țin de IT. ”Femeile sunt foarte complementare bărbaților. De exemplu, ele sunt mai concentrate pe cât de folositor este un dispozitiv decât pe performanța brută. Apoi, femeile colaborează mai bine și preferă munca în echipă. De asemenea, ele au foarte multă tenacitate și nu se dau bătute niciodată. Vor încerca mereu să găsească o soluție și vor face tot ce le stă în putință. Pentru mine, aceste calități aduc foarte multă valoare industriei”.

Ce pregătește Intel

Cu toate că nu a dat detalii foarte clare legate de viitoare lansări ale companiei, Andrietti ne ajută să ne facem o imagine mai clară cu privire la strategia gigantului pe piața de wearables. Primul gadget lansat, brățara Mica, a fost creată în colaborare cu Opening Ceremony. Au urmat smartwatch-ul Base și căștile SMS Audio BioSport și a fost deja anunțat și un ceas de lux, creat de Intel în colaborare cu Tag Heurer.

Dacă din acest line-up numai brățara Mica a fost creată special pentru femei, în curând, spune Andrietii, vor fi lansate mai multe gadgeturi pentru acest public. Partea interesantă este că accentul nu va cădea numai pe design, ci și pe modul în care vor fi folosite informațiile colectate de aceste dispozitive.

„Pentru Intel este foarte important nu numai designul, ci și modul în care te folosești de datele adunate de gadgetul inteligent. Contează foarte mult ce faci cu datele. Cred că aici Intel poate, într-adevăr, să iasă în evidență“, spune ea.

În domeniul modei, de ceva timp, modă feminină începe să împrumute elemente de la moda masculină și viceversa. Oare același lucru se va întâmpla și cu gadgeturile purtabile inteligente? Crede Intel că ceasurile și brățările inteligente ar putea deveni unisex?

”Încă există modă masculină și modă feminină. Și în cazul parfumurilor e același lucru. Într-adevăr, sunt femei care caută parfumuri mai puternice, dar nu majoritatea. Există și studii care demonstrează că femeile sunt atrase de alte tipuri de ambalaje decât bărbații. Nu spun că femeile nu vor folosi produse purtabile unisex, dar cred că majoritatea vrea altceva. Dacă ne uităm și la PC-uri observăm acest lucru. Bărbații, în general, aleg laptopuri complet negre și grele, pe când femeile aleg PC-uri de alte culori, cu design diferit și greutate mai mică”, explică directoarea vicepreședinta Intel.

Modelul pe care industria IT ar trebui să-l urmeze este cel al industriei de automobile. „Este nevoie de mai multe femei în domeniul tehnologiei care să lucreze atât la design, cât și la aplicaţii. Un exemplu pozitiv este industria automobilelor. La un moment dat se punea foarte mult accent pe puterea motorului, acum eforturile au fost orientate și către partea de siguranță a mașinii, către implementarea de funcționalități speciale pentru familii, către confort și către locurile în care femeile și-ar putea pune cafeaua sau machiajul. Companiile proiectează acum mașini pentru femei. Cred că încă nu am ajuns la nivelul acesta când vine vorba de industria de electronice“.

În concluzie, putem presupune că viitoarele produse care vor îngloba tehnologii Intel (atât când vine vorba de purtabile, cât și de PC-uri) vor fi un mix interesant de utilitate și design, iar publicul feminin se va bucura de gadgeturi special create pentru ele.

Modele pentru un model

Pentru Andrietti, matematica și fizica au fost mereu ca niște jocuri, după cum spune ea. Dar ce a împins-o și mai tare să-și construiască o carieră în inginerie a fost discriminarea de gen și stereotipurile.

”Există stereotipuri și nu sunt deloc noi, pentru că existau și atunci când mi-am început eu cariera. Ca să fiu sinceră, eu am ales acest drum pentru că tatăl meu voia ca eu să mă fac profesoară și ca fratele meu să se facă inginer, așa că am vrut să îi demonstrez că și eu pot fi un inginer. Pe atunci nu știam deloc ce prespune, dar trebuia să încep de undeva. Este nevoie de profesori care să le explice fetelor care sunt posibilitățile, iar acest lucru începe să se întâmple, pentru că profesorii mai tineri sunt mai bine informați privind aceste aspecte”, spune ea.

În ciuda dificultăților, Bernadette Andrietti a avut două modele pe parcursul vieții și carierei. ”Locul în care am studiat ingineria era chiar lângă Institutul Marie Curie, așa că îl vedeam zilnic. Către Marie aspiram, chiar dacă nu a fost inginer. Pe locul doi a fost astronauta franceză Claudie Haigneré. Am fost uimită, în tinerețe, de faptul că o femeie poate deveni astronaut. Chiar am și cunoscut-o la un moment dat, în urmă cu câțiva ani”, își amintește ea. Acum poate fi considerată ea însăși un model pentru fetele și femeile din întreaga lume, reușind să îmbine o carieră de succes cu o căsnicie fericită și cu creșterea unui copil.