12 iul. 2015 | 10:49

Când au apărut dotările auto de care nu ne putem lipsi astăzi

ENTERTAINMENT
Când au apărut dotările auto de care nu ne putem lipsi astăzi

Tehnologia avansează într-un ritm alarmant, inclusiv în domeniul auto. Producătorii se luptă între ei pentru a aduce clientului funcții cu nume formate din trei sau patru litere, iar lista acestor opțiuni devine din ce în ce mai lungă.

Cât de extraordinar trebuie să fi fost când au apărut primele geamuri electrice, sau prima centură de siguranță. Nu putem spune că era mai greu să vii cu ceva nou în acele vremuri, e greu și în ziua de astăzi, dar din motive diferite. Hai să ne uităm la aparițiile primelor funcții în domeniul auto și să ne minunam de anii care le însoțesc.

Airbag-ul

Oldsmobile Toronado - prima mașină cu airbaguri

În 1973 GM introducea opțiunea de airbag pe modelul Oldsmobile Toronado, opțiune pe care avea să o scoată câțiva ani mai tarziua datorită lipsei de interes a publicului. Ce vremuri, nu știai sigur dacă vrei să adaugi airbag-ul pe lista de opțiuni a mașinii tale. Stăteai și te întrebai oare la ce îl vei folosi.

Aerul Condiționat

Packard Super Eight - prima mașină cu aer condiționat

În 1939 oficialii de la Packard au decis să doteze modelul Super Eight cu aer condiționat. La mai bine de șapte decenii de atuncinu cred că există vreo mașină produsă în ziua de azi care să nu vina din fabrică cu această opțiune. La fel stă treabă, probabil, și pentru airbag-ul de mai sus, deși auzisem ceva de TATA Nano că nu ar dispune de această opțiune luxuriantă.

ABS-ul

Jensen FF - prima mașină cu ABS

Nu multă lume știe ce face exact ABS-ul deși mașină lor dispune de așa ceva. În 1966 a fost introdusă pe iată acasta opțiune de la compania Jensen, pe modelul FF. ABS este abrevierea de la anti-lock braking system, în traducere directă frână cu anti-blocare. Atunci când frânezi plăcuțele de farna nu se încleștează pe disc pentru a transformă mașină într-o sanie de minim o tonă și ceva, ci îi da drumul și apucă disculde nenumărate ori pentru a păstra stabilitatea. În 1966 cei de la Jensen au atins intardevar o performanță.

Motorul diesel

Citroen Rosalie - prima mașiină cu motor diesel

Deși nu pare deloc o inovație trebuie să apreciem inovațiile tehnice aduse de motorul diesel. În anii `30 industria auto abia se dezmeticise despre cum să producă în serie motoare bazate pe combustie internă. Spre deosebire de motorul ep benzină care are nevoie de bujie pentru a genera aprinderea benzinei și automat procesul de combustie, motorul diesel fucntioneaza prin compresie. Citroen a reușit această performanță în 1936 cu modelul Rosalie.

Vitezometrul

Oldsmobile - prima mașină cu vitezometru

Pentru a încheia , ne amintim de lucrul pe care îl folosim fără întrerupere în timp ce conducem și anume vitezometrul. Nu cred că îl mai privește cineva că pe o inovație, dar la începutul industriei auto până și vitezometrul a avut momentul lui de glorie și cele 15 minute de faimă care îl însoțesc. În 1901 Oldsmobile era prima mașină dotată cu așa o inovație tehnologică. Din nou, la mai bine de un secol de atunci, toată lumea se bucură de inovația unui singur producător. Cât de neimportante pot părea anumite aspecte ale vieții din ziua de azi, plecând aici din sferă auto și generalizând puțin. Nu știai efectiv, cu ce viteză te deplasezi, până când s-a trezit cineva că numai poate trăi într-o asemenea necunoaștere. Încheiem cu un scurt exercițiu de imaginație și ne gadim ce alte lucruri le luăm de bune, ignorând oarecum aspetul inovator pe care l-au avut la un moment dat (te rog nu te gândi la telefonul mobil…).