Bogdan Georgescu, Intel: PC-ul nu o să moară niciodată [INTERVIU]
La puțin timp după apariția tabletelor și după adoptarea la scară largă a smartphone-urilor, au apărut unele studii de piață care arătau cifre îngrijorătoare pentru producătorii de PC-uri, fie ele desktop-uri sau laptopuri. Presa începuse să deplângă sfârșitul unei ere – cea a laptopului – dar se pare că, în era ”post PC”, desktopurile și laptopurile încă mai ocupă un rol foarte important, doar că nu mai arată și nu mai știu să facă (doar) lucrurile cu care eram obișnuiți.
Bogdan Georgescu este channel account manager în cadrul Intel și a vorbit cu Playtech despre reinventarea PC-urilor, despre nevoia de performanță și despre trendurile privind gamingul, atât la nivel local, cât și la nivel global.
Am fost curios cum vede Intel, o companie care și-a ”vârât” produsele în orice, de la telefoane și tablete, în 2-în-1, desktop-uri, laptopuri și chiar și stick-uri, viitorul PC-ului sau, mai dramatic spus, posibilitatea dispariției PC-urilor.
”O părere personală, combinată cu ce am văzut în cadrul Intel: încep să dispară anumite categorii de form-factor, pentru că nu își mai au sensul. De exemplu, un laptop obișnuit nu e nici foarte performant, nu e nici foarte portabil, nici nu ține foarte mult bateria, iar acest form-factor începe să se transforme. Se transformă într-un ultramobil, cum ar fi o tabletă mare sau un 2-în-1, sau, dacă consideră utilizatorul că are nevoie de mai multă putere, se transformă într-un laptop de tip desktop replacement, sau chiar într-un desktop” explică oficialul iar, ”dacă la un moment toată lumea se lăuda cu calculatoarele mici, acum a dispărut această tendință și peste tot vei vedea mașinării de gaming uriașe”.
El a ținut să reia ideea că PC-ul nu o să moară. Nu în viitorul apropiat, nu în viitorul îndepărtat. ”Suntem amenințați de ceva timp cu «moartea PC-ului». PC-ul nu o să moară niciodată, o să moară form-factorul. Unele vor dispărea. PC-ul clasic de birou, de exemplu, o să moară sigur. Este prea mare pentru a fi ținut pe birou și prea puțin performant ca să ai nevoie neapărat de el. Atunci îți vei lua un «dulap» foarte mare, dacă știi că îți trebuie, ori îți iei un NUC sau un laptop sau un ultramobil”, a declarat el.
”Media de vârstă a jucătorului crește și ajunge la 30-35 de ani”
Vorbind despre gaming, anul acesta, odată cu lansarea celei de-a șasea game de procesoare Intel Core, denumită Skylake, cei de la Intel au făcut eforturi considerabile pentru a atrage atenția jucătorilor și pasionaților de overclocking. Aparent, publicul doritor de performanțe extreme e din ce în ce mai mare, de unde și ”hype-ul” creat în jurul procesoarelor din gama ”K”, literă care denotă faptul că respectivele procesoare sunt deblocate și pot fi dus cu ușurință la frecvențe mai mari. Să fie, oare, acesta ”focusul” Intel pentru perioada următoare?
”Nu aș putea să zic că Intel se concentrează strict pe partea de gaming, însă este o divizie dintre cele mai importante pentru Intel, împreună cu cea de IoT (Internet of Things) și cu partea de mobilitate. Într-adevăr, gamingul este foarte important pentru noi și pentru partenerii noștri, pentru că sunt mașinării din ce în ce mai cerute pentru acasă. Devin din ce în ce mai accesibile și începem să vedem că media de vârstă a jucătorului crește și ajunge la 30-35 de ani. Aceștia sunt foștii copii care se jucau pe Pentium 3, Pentium 4, care acum au posibilitatea să descarce un joc în câteva minute, să se joace cu alții din alte colțuri ale lumii. Calculatoarele devin din ce în ce mai puternice, iar jocurile devin din ce în ce mai atrăgătoare. Am văzut câteva jocuri la care, dacă nu te uiți cu atenție, ai tendința să spui că este vorba despre un film. Mai putem vorbi și despre realitatea virtuală și am văzut deja jocuri 3D pe casca Oculus Rift și sunt extraordinare. Din ce în ce mai mulți sunt atrași în direcția asta”, a explicat Georgescu.
Tendința aceasta este una globală. Am observat-o și eu, a observat-o și Bogdan. ”Am 36 de ani și am prieteni de o seamă cu mine care stau și se joacă zilnic. Poate nu au timp să se joace trei ore în fiecare zi, dar o jumătate de oră sau o oră tot stau și butonează la PC. Pe lângă faptul că se joacă, devin și din ce în ce mai documentați [privind tehnologiile pe care le folosesc]”, mărturisește el.
Discuția am purtat-o în cadrul Dreamhack Cluj 2015, eveniment care a adunat mii de gameri. Pe lângă puștimea interesată de ”vedetele” din lumea Counter Strike-ului, am văzut numeroși ”oameni în toată firea” admirând cele mai noi sisteme și cele mai performante laptopuri.
”Accesibilitatea, versatilitatea și posibilitatea de a modifica relativ simplu un sistem sunt unele dintre motivele pentru care din ce în ce mai multă lume se decide să achiziționeze PC-uri de gaming”, spune Bogdan Georgescu.
”Au trecut vremurile în care doar te jucai. Acum mai și înregistrezi, mai și comentezi, mai și faci streaming live pe Youtube”
Totuși, pentru League of Legends, World of Warcraft sau DOTA nu ai nevoie de ultimul răcnet în materie de procesoare, plăci video sau SSD-uri. Pentru a-mi explica rolul ”bestiilor” care au apărut în acest an, Georgescu a făcut o analogie, zic eu, foarte inspirată. El spune că aceste PC-uri ultra-performante, expuse și la standul Intel din cadrul Dreamhack, reprezintă pentru industria computerelor ce reprezintă ținutele ”haute couture” pentru industria modei.
”Am putea face o analogie cu moda. Sunt prezentari de modă unde se arată tendințele de anul viitor sau haine care nu pot fi purtate pe stradă. Se trasează niște tendințe. Așa e și la noi: în momentul în care suntem prezenți ca un ingredient într-un ecosistem, nu vrem să fim altceva mai mult, dar încercăm să delimităm niște tendințe. Influențăm cu platforma, cu faptul că se poate pune DDR4, cu faptul că avem o conexiune mult mai rapidă a SSD-ului și un socket nou la procesor, posibilitatea de a face overclocking fără restricții. Tot ecosistemul ăsta duce la o mașinărie mult mai performantă, cu aproximativ 30-40% mai bună față de una de acum trei ani”, explică el.
”Jocurile precum Counter Strike nu au nevoie de atâta performanță, dar dacă te duci pe tendința de realitate virtuală, îți trebuie resurse. Iar publicul vrea să vadă și să achiziționeze așa ceva” și, în plus, ”au trecut vremurile în care doar te jucai. Acum mai și înregistrezi, mai și comentezi, mai și faci streaming live pe Youtube și ai nevoie de resurse chiar dacă jocul nu o cere neapărat”.
Apropo de versatilitate, cu piața de console cum rămâne? Reprezentantul Intel este foarte încrezător în viitorul gamingului pe PC. ”Furăm deja din piața de console. Discuția e foarte simplă: la un moment, când îți iei ultimul model de PC și ultimul model de consolă, e posibil să nu fie niciun fel de diferență când vine vorba despre performanță. Totuși, consolei îi lipsește versatilitatea: nu ai un sistem de operare care îți permite să faci tot ceea ce faci pe PC. Este un single-purpose device. Nu face prea multe consola aia. În plus, vine un timp în care gamerul se gândește să mai pună niște memorie, să schimbe SSD-ul, să pună alt procesor. În consolă nu ai versatilitatea asta iar tu, ca gamer înrăit, s-ar putea să spui că nu mai funcționează acest mod de gândire”.
Cu toate că nu vorbește neapărat în numele companiei, Georgescu este ferm convins că viitorul gamingului nu e nici pe tabletă, nici pe telefon, nici pe consolă. ”Opinia mea personală este că viitorul gamingului este pe mașinării mari. Sunt mulți care vor să ia jocul cu ei, să se poată juca oriunde, de acord. Dar dacă ne referim strict la partea asta de «hard-core», nu mergem foarte mult înspre mobilitate. Totuși, de obicei, nimeni nu își cumpără un dispozitiv ultramobil ca să facă doar gaming. Un dispozitiv ultramobil este pentru ultra-multe-lucruri, față de un calculator foarte puternic, pe care faci mai puține lucruri: procesare, grafică, gaming. Modul lui de utilizare este relativ restrâns: nu îl iei după tine, decât dacă ești foarte pasionat și chiar vrei să te joci pe calculatorul tău”.
Există o creștere foarte mare și în ceea ce privește pasionații de overclocking iar, din acest motiv, Intel a scos în evidență, în acest an, procesoareledeblocate. ”Devine foarte facil să faci overclocking și să ai o mașinărie mai puternică decât cea standard”. În cadrul Dreamhack Cluj 2015, băieții de la Lab 501 au făcut o demonstrație live de overclocking, folosind unul dintre noile procesoare Intel și foarte mult azot lichid.