Avionul cu nume de demon, cel mai urât aparat de zbor din lume
Cu ce te alegi când Uniunea Sovietică dorește un avion construit special pentru a fi în folosul marilor ferme și colectivelor agricole? Potrivit Poloniei, vei primi unul dintre cele mai urâte avioane din lume, PZL M-15, supranumit și „Belphegor”.
Porecla de „Belphegor” provine de la un demon mitic care păcălește oamenii făcându-i să creadă că au creat o invenție care îi va face bogați. Nu doar povestea numelui este interesantă în cazul acestui avion. Istoria apariției acestuia ar trebui să trezească la fel de mult interes.
De pe la sfârșitul anilor 40, sovieticii foloseau un avion cu elice de tip An-2 „Annushka” pentru stropire ogoarelor. Acesta era la fel de complex ca un tractor, și la fel de încet. Totuși, An-2 era un aparat de zbor în care te puteai încrede. Producția acestuia era foarte ieftină și, în plus, era ușor de pilotat.
Cu toate astea, An-2 era văzut ca un handicap în dezvoltarea agriculturii, din cauza faptului că era foarte încet, așa că s-a cerut construirea unui avion nou, cu motoare mai puternice, de tip turboreactor, care să cutreiere deasupra câmpurilor.
Printr-o alianță cu Rusia, Polonezii au încrcat prima dată să combine partea din față de la An-2 cu un spate complet nou. Acest prototip, denumit „Lala-1” a fost construit pentru a studia cum va funcționa tehnologia motoarelor cu turboreactor în agricultură.
După un an de teste cu acest prototip, a luat naștere probabil cel mai urât avion din istorie, PZL M-15. Acesta era complet unic, cu o coadă bizară, cu aripi superioare care erau conectate de cele inferioare prin bare și rezervoare uriașe pentru chimicale. În plus, avea un tren de aterizare complet actualizat, cu trei roți și, că tot vorbim de „trei”, acesta este și numărul de persoane care încăpeau în cabina acestuia.
La data de 30 mai 1973, primul prototip PZL M-15 a decolat în văzduh, iar următorul i-a călcat pe urme după nouă luni. Până în anul 1976 „Belphegor” a foat acceptat pentru producția în masă, cu speranța că sute de astfel de avioane vor ieși pe porțile fabricii, la fel cum s-a întâmplat și în cazul An-2, dar acest vis avea să se năruie după foarte puțin timp.
Când noul avion a fost testat de un personal bine instruit, acesta și-a îndeplinit cu brio misiunea. Însă, atunci când a trecut pe mâinile fermierilor, care erau obișnuiți cu vechile „tractoare” An-2, PZL M-15 s-a dovedit a fi prea complex pentru aceștia, și, așadar, ineficient. În plus, construcția acestuia era foarte costisitoare, spre deosebire de cea a unui An-2, care trebuia sa fie înlocuit.
Într-un final, doar 175 de astfel de avioane au ieșit pe porțile fabricii, producția acestora încetând în anul 1981. Chiar dacă nu a fost un succes, acesta deține mai multe recorduri mondiale. Avionul cu cel mai încet proces de producție, singurul avion cu turboreactor folosit pentru agricultură, și, cel mai important, cel mai urât avion produs vreodată, sunt titlurile de care se bucură bătrânul Belphegor.
Cât despre An-2, care trebuia să fie înlocuit, s-a dovedit a fi cel mai de succes avion creat vreodată, cu mai mult de 18.000 de exemplare construite, unele dintre acestea fiind utilizate și astăzi.