Aniversarea iPhone: Ce schimbări imense a produs în 8 ani
În urmă cu opt ani, Steve Jobs era pe o scenă în San Francisco și prezenta telefonul care avea să schimbe telefoanele: iPhone. Au trecut opt ani și putem numi cu ușurință opt schimbări imense pe care Apple le-a stârnit în ianuarie 2007.
Steve Jobs și inginerii Apple au lucrat la primul iPhone mulți ani înainte de prezentare și lansare. Ba chiar Apple a început încă din anii ’90 cu PDA-ul Newton, un eșec care mai mult a demonstrat că nu era vremea unui smartphone atunci. Primul iPhone – un telefon cu multe minusuri față de competiție, dar cu câteva lucruri pe care le făcea foarte bine și ca niciun altul – a fost prezentat și comercializat în 2007. Totuși, abia în 2013, printr-o poveste publicată de către „The New York Times“, s-a aflat că primul iPhone nu era nicidecum gata.
Când Steve Jobs îl prezenta pe scenă, inginerii nu era încă siguri că vor funcționa toate funcționalitățile. Steve Jobs îl cerea gata pentru lansare în iunie, iar echipa de ingineri a trebuit să facă tot felul de compromisuri pentru a livra câteva modele de iPhone pentru prezentarea din ianuarie. Cu toate acestea, pe 9 ianuarie 2007, primul iPhone sau iPhone 2G, cum avea să fie cunoscut, a fost confimat oficial.
Apoi, la un an după primul iPhone, Google a lansat platforma Android împreună cu un smartphone HTC (Dream sau G1, cum a fost cunoscută pe piață). Lumea începea să aibă acces la smartphone-uri cu adevărat smart, dar şi uşor de folosit. La momentul lansării, Steve Jobs a lăudat iPhone drept un dispozitiv care devine telefon, player de muzică şi instrument foarte bun de navigare pe Internet. Nu avea anumite funcții, dar cele pe care le avea le făcea bine. După opt ani de iPhone, e cazul să vedem opt lucruri pe care le-a schimbat Apple.
Marile schimbări produse de iPhone
BlackBerry și Nokia – Spre deosebire de finlandezi, BlackBerry n-a dispărut încă, dar nici bine nu-i este. Abia în 2014, prin telefoane care au readus tastatura fizică în atenția utilizatorului, a reușit să își mai revină. Nokia, pe de altă parte, a fost vândută și înglobată în Microsoft și a mai rămas în Finlanda o companie care nu poate vinde până în 2016 telefoane sub această marcă.
Atât Nokia, cât și BlackBerry și-au văzut liniile de produse date peste cap și utilizatorii cuceriți de iTelefon. Cu primul iPhone, compania din Canada, foarte puternică în mediul corporate, a început să aibă probleme. La patru ani de la lansare, BlackBerry le transmitea angajaţilor săi importanţi, printr-o scrisoare, că a eşuat să prevadă importanţa iPhone. „Am râs şi am spus că ei vor să introducă un computer într-un telefon, iar asta nu va funcţiona. (…) A fost o strategie greşită şi ştim cine este responsabil“, citează The Verge. Fondatorii s-au retras, directorii s-au mai schimbat și în 2015 a intrat cu produse de succes precum Passport și Classic. Dispare anul acesta? Rămâne de văzut.
Lumia 930, ultimul flagship lansat de Nokia.
Microsoft – Windows Mobile nu era chiar un succes global, dar nici nu mergea prost. În ultimii patru ani, compania a mizat puternic pe Windows Phone și noua abordare asupra Windows – mai touch friendly, pregătit pentru toate dispozitivele și ajutat de un magazin cu aplicații. Încă e de lucru. Totuși, după lansarea primului iPhone, pentru această companie rămân celebre cuvintele lui Steve Ballmer, atunci director executiv Microsoft, care a spus că ei vând milioane şi milioane de telefoane anual, iar Apple vinde zero.
În câţiva ani, Apple a început să vândă zeci de milioane, iar Microsoft să regândească Windows Mobile, să schimbe strategia şi să investească sute de milioane în tot felul de planuri, dar mai ales în marketing și în parteneriate. Mai nou, a cumpărat Nokia, cel mai puternic partener, cu peste șapte miliarde de dolari.
Divertismentul și navigația – Chiar azi am scris un articol despre Pornhub și cum telefonul a ajuns să fie preferat în dauna calculatorului pentru consum de pornografie. Desigur că nu este doar meritul Apple, dar cu iPhone, acest model de smartphone modern, a schimbat modul în care consumă conținutul digital. În 2007, printr-un parteneriat cu Google, YouTube şi Maps au venit pe un smartphone drept aplicaţii native, nu doar accesibile prin browser. În egală măsură, Netflix (video streaming) și Spotify (audio streaming) și altele similare n-ar fi avut la fel de mare succes fără această piață mobilă.
Mai târziu, Apple a renunțat la parteneriatul cu Google pentru hărți și a creat Apple Maps, dar hărţile digitale au început să fie introduse în tot felul de aplicaţii şi cele tipărite, pe care le cumperi din gară sau aeroport, au devenit tot mai rare. De asemenea, startup-uri precum Waze au crescut pe aceeași fundație.
Magazinele cu aplicații – Realitatea e că fără aplicații telefoanele și tabletele noastre ar fi aproape inutile. Primul iPhone nu avea decât aplicaţiile preinstalate, nu puteai să foloseşti altele, dar Apple avea să îndrepte asta cu iPhone 3G, când a lansat primul magazin cu aplicaţii care avea să genereze o piaţă de miliarde de dolari. App Store a devenit un loc în care, cel puţin în aparenţă, te puteai îmbogăţi pe baza unei idei de joc sau aplicaţie. Zic în aparenţă pentru că nu li se întâmplă tuturor, nu e atât de uşor, dar există zeci de cazuri de dezvoltatori care au câştigat milioane de dolari.
„Există o aplicaţie pentru asta“, sloganul Apple, a devenit astfel celebru. De atunci s-au dezvoltat Play Store de la Google, Appstore de la Amazon și Windows Store de la Microsoft. Cei care au avut telefoane Nokia, Sony sau Samsung înainte de primul iPhone știu cât de greu găseai aplicații pentru ele.
Industria foto-video, distrugând camerele foto compacte – Chase Jarvis, unul dintre cei mai cunoscuţi fotografi din lume, a spus că cea mai bună cameră e cea pe care o ai cu tine. Ei bine, cu iPhone oamenii au avut şi un smartphone, şi o cameră foto (care a devenit mai bună cu fiecare model). La opt ani distanță, Canon și Apple sunt producătorii de pe dispozitivele cărora sunt încărcate cele mai multe poze pe Flickr. De asemenea, dezvoltatorii de aplicații au creat tot mai multe produse pentru profesioniștii foto-video. Cât despre producătorii din industria foto-video, aceștia s-au reorientat spre compacte premium.
Serviciile de mesagerie clasice – Primul iPhone n-a avut suport pentru MMS şi asta a persistat până la iPhone 3GS. Poate nici nu trebuia integrat. Între timp, SMS-ul a pierdut masiv din cota pe care o avea, oamenii preferând mesajele prin aplicaţii ca WhatsApp, Facebook Messenger, Skype sau chiar iMessage, serviciu creat de Apple.
Gadgetul universal – În 2014, noi am avut o serie de articole despre cum telefonul poate să devină „cheia“ universală în viața ta. Îți poate descuia ușa, poți verifica printr-o aplicație temperatura din casă sau poți porni mașina printr-o simplă atingere. Rezumat, asta înseamnă smartphone modern și evoluția aceasta probabil că ar fi fost mai lentă, dacă Apple nu și-ar fi asumat un pariu cu iPhone în 2007. Vorbim de ceasuri inteligente și ochelari asemenea, dar deocamdată telefonul e gadgetul cu care oamenii sunt cel mai familiarizați.
iPhone şi interacţiunea între oameni – În regulă, toţi avem smartphone-uri, poate chiar iPhone, dar avem mai puţină atenţie pentru alte lucruri. În plus, este o scenă obişnuită ca într-un grup de oameni aflaţi la o masă cel puţin unul să fie ocupat cu telefonul său. Fie că îşi fotografiază mâncarea, fie că doar răspunde la un mesaj, un smartphone e acolo pentru a fi folosit. În egală măsură, un telefon îți umple timpul când n-ai ce face sau te ajută să eviți anumiți oameni cu care n-ai vrea să te întâlnești.
Cât de mare e succesul mare al iPhone?
Lumea s-a schimbat mult în opt ani, iar iPhone e una dintre acele creații care intră în istorie. Lumea s-a schimbat și pentru Apple: a murit Steve Jobs, a lansat un telefon mai mare, a cumpărat Beats Audio și se pregătește să lanseze un ceas inteligent. În ceea ce privește banii, în 2006 compania avea venituri de aproximativ 19 miliarde de dolari.
În cele trei luni din ultimul trimestru pe 2014, compania a vândut telefoane iPhone de circa 43 de miliarde de dolari, conform Wired. Spre comparație, Intel a reușit în 2014 să aibă o cifră de 55 de miliarde de dolari. Comparația nu e la întâmplare, pentru că s-a aflat în 2014 că Intel putea livra procesoarele din primul iPhone, dar nu a reușit să producă un chipset suficient de bun.