Imagine Cup 2014: cele mai bune proiecte care pot schimba lumea prin tehnologie
Imagine Cup, cea mai importantă competiție dedicată tinerilor pasionați de tehnologie și organizată de Microsoft, s-a încheiat pentru 2014. Câștigătorii au fost anunțați, sunt din Australia, iar europenii au câștigat proba Games printr-un joc făcut de ruși. Însă cum s-au descurcat românii și ce alte țări europene au mai avut proiecte interesante?
Imagine Cup este o competiție pornită de Microsoft, produsele dezvoltate de studenții înscriși sunt bazate pe tehnologiile companiei și la final câștigătorii primesc premii în valoare de câteva zeci de mii de dolari. Cu aceste sume își pot dezvolta proiectele sau pot face unele noi. Anul acesta, finala s-a derulat în Seattle, Washington, iar pentru prima dată de când există Imagine Cup premiile au fost acordate de un director nou. Ce proiecte au adus însă echipele?
Premii: Facebook a acordat unul, din postura de partener Microsoft, de 25.000 de dolari pentru ij Developers din Cipru. Locul I: 50.000 de dolari. Locul II: 10.000 de dolari. Locul III: 5.000 de dolari. Imagine Cup are 12 ani.
Echipa Eyenaemia, câștigătoare la categoria World Citizenship și a Imagine Cup, are un proiect care presupune că poți verifica printr-un selfie dacă suferi de anemie sau nu. Programul creat de australieni compară culorile de pe o hârtie pe care o ții pe deget, în dreptul ochiului, cu culoarea țesutului de sub globul ocular. Software-ul calculează și îți spune cu o eficiență de 80% dacă suferi sau nu de anemie. Poți face poza și cu un featurephone, apoi o introduci în aplicația de desktop și în cloud.
La categoria Innovation a câștigat echipa Estimeet. Creatorii au o aplicație prin care să te asiguri că știi, fără să îi suni sau să le trimiți un SMS, când prietenii tăi nu ajung la timp la o întâlnire. Aplicația nu îți comunică și locul în care ei se află, dar calculează dacă se mișcă, pe baza poziției prin GPS calculează cât mai au până ajung și la tine ar trebui să vină un „raport“ destul de simplu: ajung la timp sau nu. Ei spun că ideea le-a venit când au așteptat pe cineva din grupul lor aproape două ore. Mai mult, aplicația funcționează și cu evenimentele din Facebook.
În final, la categoria Games a câștigat Brainy Studio din Rusia cu jocul TurnOn. Ai un personaj alimentat cu energie electrică și trebuie să îl conduci prin oraș, prin cabluri, prin becuri, prin firmele luminoase ale magazinelor etc, pentru a readuce electricitatea. Ei l-au portat și pe Oculus Rift, dar l-au adaptat într-o versiune de realitatea virtuală și pe un telefon atașat unei căști handmade. Este o cască similar Google Cardboard, doar că e potrivită pentru Nokia Lumia 1520, deocamdată. Ei vor să vândă jocul, nu iau în calcul versiuni freemium, oferind un nivel demo ca să îl încerci.
Cum a fost numit câștigătorul
Cei de mai sus au câștigat per categorie, în urma voturilor acordate de un grup de jurați în urma unei sesiuni de evaluare, dar dintre aceștia a fost ales și cea mai bună echipă, cea care a luat cupa Imagine Cup. Juriul final a fost compus din: Satya Nadella, directorul Microsoft, Hadi Partovi, fondator Code.org, și Erik Martin, manager general al Reddit. Fiecare le-a pus câte o întrebare pe trei subiecte. În final, în 90 de secunde, juriul a decis cine pleacă acasă cu cel mai mare premiu.
De la stânga la dreapta, pe scaune: Partovi, Martin, Nadella.
Pe lângă cupă, 50.000 de dolari și participare pentru o perioadă limitată într-un proiect de accelerare al Microsoft, câștigătorii primesc și ocazia de a fi îndrumați de către Bill Gates, fondatorul Microsoft. A apărut și acesta la eveniment, dar doar sub forma unui videoclip în care a spus că cel mai frumos lucru la inovatori e că văd lucruri acolo unde noi ceilalți nu vedem.
Au fost două momente în timpul sesiunii de întrebări din final cel puțin interesante. Primul a fost când echipa Rusiei, întrebată fiind despre distribuția jocului, și-a luat câteva zeci de secunde să se gândească și apoi a răspuns: „Nu ne-am gândit la asta. Avem însă 50.000 de dolari acum și de aici vom începe“. Al doilea moment a fost când Eyenemia a fost întrebată despre implementarea aplicației în zonele sărace, unde Internetul și cloud-ul nu sunt chiar atât de dezvoltate. „Noi credem că este o lume mobile first cloud first și pentru aceasta am creat-o“, a spus Eyenemia. Partea amuzantă aici e că acesta a devenit motto-ul neoficial al Microsoft sub conducerea lui Nadella: mobile first cloud first.
România și alte proiecte interesante
România a participat la Imagine Cup 2014 prin echipa SMT și proiectul s-a numit sMilestone. Ei au pornit de la accidentele vasculare cerebrale și problema pe care o au cei care le supraviețuiesc: paralizia parțială. Ei au creat o aplicație care să îi ajute pe cei care și-au pierdut controlul asupra unor mușchi și trebuie să facă exerciții pentru a-și reveni. Pacienții, nefiind forțați să se deplaseze sau să caute un specialist, pot face exercițiile acasă și un medic primește doar rezultatul. Dacă nu e complet, le poate cere să îl refacă.
Proiectul echipei românești SMT, în demo la Microsoft
Pacientul respectiv este urmărit cu un Kinect, înregistrează mult mai bine mișcările decât o cameră video, și se folosesc de Microsoft Azure pentru centralizarea datelor.
Un alt proiect interesant, acesta a fost premiat de Facebook și a primit 25.000 de dolari, este al ij Developers din Cipru. Ei au creat LadyBug, o consolă prin care trec toate echipamentele tale electronice. LadyBug monitorizează consumul de electricitate din casă, apoi îți zice cât ai de plată, îți recomandă să oprești din echipamente și ai control asupra lor atât vocal, prin smartphone cu Cortana, cât și prin aplicația propriu-zisă. Deocamdată, desigur, funcționează doar pe Windows.
Tep, din Ungaria, a primit premiul AppCampus și medalie de de argint în secțiunea Gamea și oferă cea mai bună strategie pentru aplicațiile de fitness. În loc să ai doar un contor de pași, kilometri alergați și calorii, Tep a creat un avatar – deocamdată e o girafă – care moare dacă tu nu te miști. Dacă te miști, trăiește și primești diverse bonusuri în joc. Aici, aplicația e relativ dependentă de hardware pentru o măsurare bună a pașilor, dar se poate raporta la nevoie doar la GPS.
Proiectele s-au învârtit în jurul nevoilor regiunilor sau în jurul nevoilor personale. Spre exemplu, echipa din Uganda a creat aplicația care identifică în mostra de sânge o anumită boală (dacă e posibil) și nu ai nevoie decât de smartphone și o carcasă de care este prinsă o lentilă de microscop. Sau echipa din Venezuela care a creat o carte de telefon digitală pentru a suna la poliție. În Venezuela sunt peste 100 de numere disponbile, în funcție de cartier, iar ei au încercat să aducă o dată localizarea prin GPS și să îți spună la care să suni mai repede și apoi să centralizeze datele într-un singur loc pentru acces oricând și acces offline.
Ce câștigă Microsoft din Imagine Cup
Dacă ai ajuns până aici cu lectura probabil că te întrebi de ce ar face Microsoft o așa investiție în echipe care nu rămân ale sale. Ei bine, e o ocazie pentru companie să descopere talente și oameni cu o viziune diferită față de lume. Nu înseamnă că din Imagine Cup iese anual un proiect de un miliard de dolari, dar poate ieși ceva integrabil în altceva și atunci e util. Ideile variază mult de la regiune la regiune și de la studenți la studenți.
Satya Nadella with #ImagineCup 2014 winners, Australia’s Team @Eyenaemia! #YouthSpark pic.twitter.com/XjcDPsok02
— MicrosoftCitizenship (@msftcitizenship) August 1, 2014
Apoi, totul este creat pe infrastructură Microsoft, de la software și cloud până la hardware. Unele echipe au folosit Kinect, altele Windows Phone și Windows 8. Chiar și jocurile sunt dezvoltate din prima pe Windows. De asemenea, Microsoft poate folosi concepte, tehnici și idei sau soluții dintre cele de la Imagine Cup, dar nu își însușește dreptul asupra lor.
Imagine Cup nu este atât despre ce câștigă Microsoft direct, ci ce poate câștiga pe viitor prin astfel de proiecte. În 2004, era o companie de aproape 30 de ani și Facebook a venit. În ciuda progresului foarte bun al Microsoft cu Windows Mobile, și-a revenit cu greu după primul iPhone din 2007 și schimbarea ideii de smartphone. În prezent, se descurcă bine în zona cloud, mai are de lucru pe dispozitive mobile, dar se anunță vremurile noi în care ceasurile inteligente vor fi populare sau utile și casa inteligentă se va materializa.