Black Friday la ușa magazinului: Cum am trăit „febra“ reducerilor la Flanco și Altex
Black Friday 2014 a început din 21 noiembrie, dacă te iei după cele mai multe magazine. Altex a început de pe 13 noiembrie. Am plecat două ore de lângă Internet și am ieșit la shopping tradițional, cu sacoșa printre rafturi și cu bani gheață în buzunar. Ne-am integrat perfect în peisajul unui Black Friday destul de anost în magazine.
Black Friday 2014 a început cu puțin înainte de ora 00.00 prin câteva magazine online. Altele au avut campanii înainte și vor avea campanii după această zi. Până să ajungem să le trăim și pe acelea, am mers să vedem cum trăiesc oamenii marele eveniment al reducerilor la coadă la magazinele fizice (sau, deja, clasice). Flanco și Altex sunt poziționate bine, pe colțul Bucur Obor. Acolo le-am găsit și aproape de ora 06.00, își pregăteau deschiderea. Mă așteptam să văd rânduri rânduri de oameni cu mâini încleștate pe cărucioare și la un semn să le fie deschisă calea spre produse. Mă așteptam degeaba.
Un Black Friday într-un magazin clasic este destul de neinteresant. Admit că poate am ales locurile prost, poate în altele a fost mai multă veselie, dar în cele două deja pomenite oamenii au intrat domol, nici măcar ca la un eveniment la care se dau tigăi la cele mai bune reduceri. La Flanco, cel puțin, deschideau timid ușa din când când să vadă dacă timpul a trecut. La un moment dat timpul a trecut și au intrat. Mulțimea destul de mică, aveam să aflu că mai târziu vor veni mai mulți, s-a prins de câte un robot de bucătărie, de câte un televizor mai mic sau de câte un consultant de vânzări ca să afle cu precizie diferența dintre o tabletă la „patru milioane 99 și una la „trei 99“. Cumva, diferența era dată de ecran. Era mai mare.
Nu se mai fac cozi ca pe vremuri – vremurile de acum un an sau doi -, un semn că românii s-or mai fi învățat cu Internetul, cu comanda online și cu refresh-ul în loc de bătut din picior la coadă. E o nebunie ce se întâmplă în Statele Unite ale Americii, oamenii se calcă, uneori și la propriu, în picioare ca să prindă un produs deloc oferit la o reducere foarte bună. Așa or fi ei, mai războinici din fire. Cumpărătorii noștri, cel puțin cei care au sacrificat câteva ore de somn și câteva sute de lei pentru aceste reduceri de Black Friday, au fost cupluri, oameni în vârstă și nehotărâți. Până n-au pus mâna pe produs nu l-au crezut al lor.
Un domn pe la vreo 50 de ani s-a plimbat vreme de 30 de minute între Altex și Flanco doar-doar o găsi acel telefon care să îi placă. Un cuplu construit din două inimi dornice de reduceri testau cum se închide și cum se deschide un aragaz la etaj în Flanco. Aragazul nu făcea probleme, dar sper că le-a spus cineva între timp că testarea propriu-zisă se face cu gaz și ceva gătit. Un alt domn, la parterul magazinului Flanco, voia un telefon. S-a jucat cu el, l-a pipăit pe toate părțile, parcă acel Samsung i s-a lipit de dește. N-a fost să fie. A scos banii din buzunar și nu erau suficienți. Or cumpăra românii mult de Black Friday, dar nu pot mai mult decât au în buzunar.
Clientul nu cere, dar nici n-ar vrea mai mult
Fragment semnat de Bogdan Cristea
În fața magazinului Altex din zona Obor eu am aproximat că au fost în jur de 30 de oameni. Așteptau la coadă la ora 6 dimineața și nu așteptau la carne. Nu a fost nimic ieșit din comun nici anul acesta, același comportament care se observă cu fiecare nouă ediție de Black Friday. Oameni intră unul după altul în magazin, concentrați mai mult pe a cumpăra ceva cât mai rapid decât pe calitatea produsului care le este vândut. Toate magazinele au observat acest lucru, iar niciunul dintre consultanți nu se concentrează pe oferirea unor detalii amănunțite. Și nici nu ar avea de ce.
La întrebarea unei doamne: „Care este diferența dintre aceste două televizoare?”, indicând două modele vag similare, un angajat i-a răspuns simplu: în afară de rezoluție, totul e la fel. Și-o sesizează domna? Foarte probabil că nu. Altex a observat piața, iar produsele pe care le are în magazinul fizic fiind un amestec de dispozitive high-end și low-end, de oferte tentante alături de unele nu chiar tentante. După cum ne așteptam, televizoarele au fost încă de la început vedetele principale, o grămadă de oameni fiind interesați atât de cele LED, cât și de cele 4K.
Interesul acesta este normal, având în vedere că una dintre cele mai bune oferte ale celor de la Altex implică un astfel de model redus de la 2.999 lei la 1.999 lei. Nici electrocasnicele nu au fost ignorate, cele mai populare dintre acestea fiind frigiderele și cuptoarele cu microunde. Mai sunt încă oameni care vor să vadă produsul înainte să îl cumpere. Vor să îl testeze la garanție și să plece cu el acasă. Până acasă, atenție însă la greutate. Nu-i chiar comod să pui pe umăr un TV cu suficienți inci în diagonală și să spui că ți-ai asigurat transportul.
Coada la capitalism nu se mai face ca pe vremuri
„Nu știu cum se vinde acum, dar până la 3 când plec eu trebuie să se vândă bine“, mi-a spus una dintre casierițele de la Altex. S-ar crede că programul a început din noapte, dar pentru Altex a început încă de acum o săptămână. S-au diluat produsele, s-au diluat și prețurile. Am spus că Black Friday e o sărbătoare consumistă foarte bună pentru români, ne plac reducerile și ne plac cât mai dese. Prețurile negre, îngroșate cu roșu, atrag privirea și le fură inimile naivilor. Nu m-am gândit până acum că îmi trebuie o consolă Sony PlayStation 4, dar o avea eMAG la 1.000 de lei și parcă și-ar găsi loc în viața mea și mai ales conectată la televizor.
Nu m-am gândit până acum nici că mi-ar trebui un al doilea telefon, dar nu era deloc rău un iPhone 5s la 1.500 de lei. Nu m-am gândit că ar trebui să-mi mai cumpăr un obiectiv pentru camera mea foto, dar parca am găsit ceva la F64 și mi-aș face un cadou drăguț de Crăciun. Ei bine, la multe achiziții mulți nu s-au gândit, Black Friday face treaba pentru ei. Ca un reflex pavlovia și în legea nescrisă a integrării în eveniment alături de alții, oamenii cumpără și uneori mai cumpără și stând la coadă în frig. Fără astfel de filosofii însă viața e tare simplă. La ușa magazinului e frig, e întuneric și dincolo de ea te așteaptă o cameră video, trei aparate foto și câteva minute de faimă.