20 nov. 2014 | 11:00

Black Friday 2014: Locul esențial pentru eMAG în Vinerea Neagră e unul pe care nu l-ai văzut niciodată

Black Friday
Black Friday 2014: Locul esențial pentru eMAG în Vinerea Neagră e unul pe care nu l-ai văzut niciodată

Black Friday 2014 se desfășoară pe 21 noiembrie, eMAG i-a fixat deja data. La fel ca anul trecut, cel mai mare magazin online din România a ales penultima săptămână din lună pentru a organiza Vinerea Neagră. Ce se întâmplă însă în locul de unde îți vin ție produsele comandate?

Vizita depozit eMAG pentru Playtech, 18 noiembrie 2014-1197

FOTO Răzvan Băltărețu

La conferința de presă când eMAG și-a anunțat planurile pentru Black Friday 2014 și a avut grijă să spună că are pregătită o surpriză, Iulian Stanciu, directorul eMAG, a explicat de ce 21 noiembrie este ziua Black Friday în România. Românii sărbătoresc pe 1 decembrie ziua națională, dar asta se lasă cu zi liberă și, eventual, cu weekend prelungit și mini-vacanță. Totuși, produsele comandate de Black Friday trebuie să ajungă la oameni într-un timp rezonabil, iar pauza de 1 decembrie ar putea fi o piedică.

Data a fost mutată pe 21 noiembrie, iar în șase zile eMAG se achită că livrează toate produsele. Le livrează din depozitele situate lângă autostrada A1. Am vizitat două dintre ele, unul închiriat special pentru acest eveniment al reducerilor. Depozitele sunt imense, cu stocuri care ajung până în tavan și cu produse care stau la rând să fie împachetate.

Vizita depozit eMAG pentru Playtech, 18 noiembrie 2014-1203

FOTO Răzvan Băltărețu

 

Iulian Stanciu ține să laudă modelul cutiilor pregătite pentru produsele cumpărate de Black Friday. Nu sunt pentru produsele mari, ci pentru cele pe care omul le ia și vrea să le desfacă repede. Aici vine noua idee aplicată de magazin. Cutia se desface mult mai ușor, ca și cum ai desface un plic, și poate fi refolosită la fel de ușor. Stanciu îmi explică și că dorește pe viitor să renunțe la banda adezivă complet, să poate desface cumpărătorul mult mai ușor produsele, fără cuțit sau foarfece.

Acest detaliu nu înseamnă mai nimic până când înțelegi unde este eMAG. E cel mai mare magazin online din România, poate fi atent la concurență, dar adevărata creștere este în zona de clienți. Aceștia sunt încă mulți care n-au ales eMAG și sunt la fel de mulți care poate n-au cheltuit mai mult în acest magazin. Dacă le plac serviciile, se întorc? Se întorc. Pentru a livra produsele de Black Friday 2014 în cele șase zile, compania a încheiat contracte cu patru curieri: FAN Courier, Cargus, DPD și TNT. Ritmul alert din Vinerea Neagră va duce la un flux de 150 de camioane pe zi care vor pleca de lângă București cu sute de mii de produse. 450.000 de produse, mai exact. Asta e oferta.

[dmalbum path=”/wp-content/uploads/dm-albums/Vizit n depozitul eMAG nainte de Black Friday 2014/”/]

Black Friday este mare, dar nu este la maximum

În 2013, eMAG a promis că site-ul nu pică. N-a picat. Black Friday nu vine doar cu vânzări mari, ci și cu investiții în servere, în oameni noi, în contracte noi. Printre produsele din depozit și punctele de verificare a acestora, Iulian Stanciu mi-a explicat că, de la an la an, au mai îmbunătățit ceva în fluxul vânzărilor. Acum, site-ul este verificat mai repede înainte de debutul Black Friday și în depozit nu se fac modificări decât când sunt justificate. La finalul zilei de 21 noiembrie eMAG ar trebui să se apropie de estimarea sa: vânzări de 150 de milioane de lei. Reducerile sunt de 75 de milioane de lei.

Deși este la a patra ediție, Black Friday nu și-a atins maximul. E loc de creștere și e loc dincolo de electroIT, acolo unde oamenii au tot cumpărat în ultimii ani. De la an la an, însă, sunt tot mai multe magazine. Unele rămâne fidele datei de 28 noiembrie, la finalul lunii, altele aleg să își desfășoare campania de Black Friday pe 21 noiembrie.

Vizita depozit eMAG pentru Playtech, 18 noiembrie 2014-1222

FOTO Răzvan Băltărețu

Pentru a controla foarte bine fluxul din depozit, eMAG folosește o soluție proprie de gestiune cuplată cu o idee și mai bună de stocare a produselor. Și mai are un om de bază de ani buni: Marius Gheorghe, manager de logistică. În depozit, produsele n-au o zonă clar definită pentru categoria lor, ci totul este ținut „minte“ în software și în computere. În loc să le ai puse pe categorii, televizoare la televizoare, laptopuri la laptopuri și așa mai departe, informația ajunge direct la angajații, cu coordonatele locului în care e produsul respectiv, și ei îl verifică printr-un PDA de la mână. Soluția e de la Motorola și pe degetul angajatului este prins un cod de bare cu care verifică produsele.

Vizita depozit eMAG pentru Playtech, 18 noiembrie 2014-1239

FOTO Răzvan Băltărețu

Tot pentru eficientizare sunt folosite stivuitoare mai înguste, un model special de la Toyota Material Handling, capabile să se ridice împreună cu operatorul până la înălțimea maximă a depozitului. Mai mult, sunt conduse automat printre rafturi printr-un sistem de ghidaj integrat în podea. Operatorul are acces la produse și pe stânga, și pe dreapta.

În depozit se va lucra 24 de ore din 24, un camion va pleca la circa 10 minute și Black Friday 2014 începe pe 21 noiembrie dimineața. Ce poți cumpăra? Ei bine, sunt în vârf smartphone-urile cu 50.000 de unități, sunt 25.000 de laptopuri, 15.000 de televizoare (smart și nu numai), 10.000 de aparate foto, 10.000 de esspressoare, 6.000 de căști, 50 de pick-up-uri și 1.000 de mașini de spălat vase și cam aceasta este categoria electroIT.

Vizita depozit eMAG pentru Playtech, 18 noiembrie 2014-1233

FOTO Răzvan Băltărețu

Apoi, vor mai fi 15.000 de pachete de scutece, 12.000 de cărți, 5.000 de anvelope, 5.000 de parfumuri și 2.000 de lopeți de iarnă, cu 1.500 de servicii de masă, 800 de scaune auto pentru copii, 500 de boilere, 500 de saltele și 300 de canapele și 300 de generatoare de curent.

eMAG n-a spus încă nimic despre surpriza din acest an. Anul trecut au fost mașini, vor fi și acum 50 de autoturisme, dar anul acesta ar trebui să fie ceva mare. Cât Black Friday de mare. În depozit n-am văzut-o ascunsă.

Vizita depozit eMAG pentru Playtech, 18 noiembrie 2014-1272

Iulian Stanciu, directorul eMAG, în timpul unui interviu pentru TVR. FOTO Răzvan Băltărețu

Scrie despre lucruri serioase care enervează oameni neserioși. vezi toate articolele