08 apr. 2013 | 16:00

Motivul pentru care nu a fost construit un dispozitiv dedicat Facebook

FEATURE
Motivul pentru care nu a fost construit un dispozitiv dedicat Facebook

Acum cateva luni zvonurile erau destul de insistente pe faptul ca Facebook va dezvalui un nou terminal creat special pentru accesul la reteaua de social media.

platonZuck Facebook

Ei bine planurile de acasa nu se potrivesc cu cele din targ, s-ar putea spune intr-un fel, insa aici nu este cazul. Planurile erau diferite de la inceput, insa utilizatorii, fanii fideli ai platformei de socializare aveau probabil alte asteptari. Zuckerberg explica de ce compania a ales sa creeze un launcher pentru smartphone-urile cu Android in loc de un dispozitiv hardware in acest scop. Pe langa faptul ca dezvoltarea platformei pentru Android a fost mai putin costisitoare aceasta a durat si mai putin timp pana la finalizarea ei, spre desoebire de un sistem de operare complet nou, care desigur avea nevoie de mult timp pentru a se integra si a functiona corect. pe de alta parte launcher-ul respectiv ofera posibilitatea de a ajunge la mai multi utilizatori, fiind un pachet software complet gratuit, spre deosebire de un produs fizic ce necesita o achizitie.

„Am fost destul de clar ca nu cred ca lansarea unui dispozitiv dedicat nu este strategia corecta. Suntem o comunitate mai mare de un miliard de utilizatori, si cele mai vandute telefoane, pe langa iPhone pot atinge cifre de vanzari de 10-20 milioane de unitati. Daca am fi construit un telefon acesta ar fi ajuns doar la 1,2 procente din utilizatori. Acest lucru nu ar fi reprezentat un avantaj pentru noi. Dorim sa transformam cat de multe dispozitive putem in aceste Telefoane Facebook. In acest scop am creat Facebook Home.” spune Mark Zuckerberg intr-un interviu catre Wired Magazine.

Momentan cifrele de adoptie inca nu sunt clare, cu sau fara dispozitivul in sine. Launcher-ul va debuta pe data de 12 Aprilie pe terminalul HTC First si va fi disponibil pe Google Play pentru: HTC One X, HTC One X+, Samsung Galaxy S3, Samsung Galaxy Note 2. Va functiona desigur si pe noul HTC One si Samsung Galaxy S4, atunci cand acestea vor fi disponibile, precum si pe alte dispozitive in lunile urmatoare. Hmm, chiar nu vorbim de atat de multi utilizatori cati mentiona Mark mai devreme.

Pai si cu Apple cum ramane? Totusi, in Statele Unite detine un procent serios de piata, ca sa un mai vorbim ca unde intorc capul vad un iPhone 4 cel putin, 3GS-ul este o raritate absoluta. 

„Avem un parteneriat si cu Apple, insa ei doresc sa detina controlul complet asupra platformei si al sistemului de operare. Nu sunt multe probleme intre noi si Google insa ne-am aliniat standardelor acestora datorita filozofiei deschise a companiei.”

„Facebook reprezinta aproximativ 23% din timpul petrecut pe un smartphone. Urmatoarele doua aplicatii sunt Instagram si Google Maps, care sunt fiecare la 3 procente. Ultimele 18 luni am petrecut timpul cu aplicatii dedicate care sa semene cu interfata de pe desktop. Stiam ca putem realiza ceva mai mult.”

Zuckerberg precizeaza ca Home este o un pas normal pentru a merge mai departe de aplicatii finisate pentru a obtine o experienta similara cu cea de pe desktop, insa intrebarea este ce ne facem cu acel Graph Search? Va fi disponibil si pe mobile si nu cumva va prelua o mare parte din cautarile facute pe smartphone, in defavoarea motorului de cautare de la Google, cel a carui platforma este folosita pentru acest launcher? Nu va crea o competitie intre cei doi parteneri? Acestea sunt intrebari pentru alta data insa, mai ales din cauza faptului ca Facebook Home nu s-a lansat inca si nu exista date despre cautarile din Graph Search momentan. Vom vedea in viitor si daca aceasta optiune va fi imbunatatita pe viitor si va crea un pericol pentru Google.

Pe de alta parte se vorbeste despre sharing, impartasirea informatiei catre alti utilizatori, si cum aceasta a r fi in crestere… Hmm asa sa fie?

Mark este de parere ca sharing-ul este viitorul, este elementul pe care trebuie sa se axeze Facebook mai mult si care trebuie dezvoltat intr-un mod diferit. Ciudat…avand in vedere ca am auzit pe multi ca isi vor lua o vacanta de la Facebook, tocmai din acest motiv. E drept, sharing-ul a ajuns la cote impresionante in ultimul an, practic s-a dublat fata de 2011, insa s-a diluat si mai mult continutul important. Pentru a rezolva intr-un fel aceasta problema Facebook va pune putin accentul pe sharing-ul intre prieteni apropiati si familie. Asadar plecand de la ideea ca Facebook este o „mare familie” de 1 miliard de utilizatori, acum se vrea crearea de grupuri cat mai multe, practic impartirea utilizatorilor pe „bisericute”?

Facebook functioneaza pe conceptul „The Hacker Way”, in traducere libera Trial and Error, asa zice Mark. El spune ca asta este filozofia dupa care functioneaza. Destul de adevarat, s-a intamplat de multe ori ca ceva sa nu functioneze in timeline-ul fiecaruia, sau aplicatia pe mobile sa nu fie gandita asa cum trebuie. Practic, fondatorul retelei sociale admite ca Facebook este „inca in teste” si ca totusi admite ca politica Apple de a lansa ceva bine pus la punct, un produs complet pe care utilizatorul sa il poata folosi fara probleme imediat ce il scoate din cutie, este o decizie inteleapta, insa nu este modul in care functioneaza Facebook.

Smartphone Facebook

Concluzia este destul de generala. Facebook vrea sa adune chiar si 3-4 miliarde de utilizatori dupa cum spune Zuckerberg, este o platforma in continua schimbare…. din punct de vedere grafic nu am ce comenta, aici update-urile apar destul de frecvent.

Mark spune ca se pune accent pe experienta utilizatorului in primul rand…. Na daca el zice asta nu inseamna ca nu ar trebui sa il contrazicem nu? Cifra de 1 miliard de utilizatori nu il satisface momentan si doreste sa o inmulteasca in viitor, de acord, dar ce faci cu ei? Noi ne-am dat datele, multe date la crearea contului, si in fiecare zi postam, share-ui, like-uim ce ne place, sau mai nou ce nu ne place. Ce e de facut cu atatea informatii detaliate? Pai nimic momentan, noi vrem mai multi, vedem noi dupa aia ce facem cu ei, experimentam metode noi de afisare pentru ca asta este modul nostru de lucru.

Acum nu trebuie luate aceste precizari la modul ad-literam, insa personal sunt de parere ca Zuckerberg nu prea are idee ce face cu aceasta retea sociala. In timp ce probabil se vor mai strange unul sau doua miliarde de utilizatori sa seram ca va realiza ca „un stup prea aglomerat” se poate razvrati si pleca spre alte „colonii” mai putin populate, unde informatia este prezentata in alt fel si nu este atat de diluata. Unii sunt de parere ca vanzarea de reclama „la tona” este cea mai buna solutie, eu sunt de parere ca cei care gandesc asa in 5 ani de zile vor cadea de pe culmile inalte pe care sunt acum. In 5 ani, directia clara este cea a site-urilor de nisa, si a comunitatilor mai restranse, si acest trend se poate aplica si pentru Facebook.

Vom, vedea… pana atunci ne uitam la prezent, si ne vedem de ale noastre, urmarind totusi cu interes evolutia gigantilor din mediul online.