Un eveniment Samsung: bloggeri, amenintari, controverse si tristete
Ideea de blogger, care pentru multi internauti a devenit o meserie din care incearca sa supravietuiasca, este incredibil de dificila, mai ales din punct de vedere financiar. Desi sunt convins ca situatiile sunt similare si in alte domenii de activitate, aici ma voi referi exclusiv la bloggerii de IT.
La prima vedere stai in fata calculatorului, redactezi stiri, daca devii un pic mai popular esti invitat la evenimente, iar daca incepi sa generezi trafic suficient pe site incepi sa primesti bani pentru reclame postate pe blog. In realitate insa, un astfel de stil de viata poate deveni extrem de complicat, foarte rapid. Incepand cu perioadele in care incerci sa te afirmi si continuand cu perioadele in care nu ai mai facut nici un ban de foarte mult timp, este aproape imposibil sa rezisti tentatiei de a merge la un eveniment intr-o tara straina pentru a ti se prezenta niste produse noi. Sentimentul de nerabdare si entuziasm se amplifica in momentul in care invitatia vine din partea unei companii multinationale, iar produsele pe care vei avea ocazia sa le prezinti sunt asteptate de luni de zile.
In cazul de fata este vorba de Samsung, mai precis este vorba de un program international cu numele de Mobilers din care fac parte foarte multi bloggeri din intreaga lume. Prin intermediul acestui program, 2 bloggeri indieni au ajuns la IFA 2012, doar ca acolo sa fie surprinsi negativ de un reprezentant al companiei. Dupa ce inainte de a pleca spre Berlin bloggerii cazusera de acord cu Samsung ca vor face review-uri independente la produsele companiei in timp ce gigantul coreean le platea cazarea si transportul, realitatea la fata locului a fost complet diferita. Clinton Jeff si un al doilea blogger indian care a preferat sa-si patreze anonimatul, au fost obligati de reprezentanti ai Samsung sa se imbrace in uniforme, sa stea la standul Samsung de la IFA si sa prezinte produsele vizitatorilor. In cazul in care nu se conformeaza au fost amenintati ca biletele de intoarcere impreuna cu cazarea pe restul zilelor de eveniment le vor fi anulate. Desi as vrea sa zic ca aceasta poveste pare sa fie fictiva, evenimentul este cat se poate de real. Acesta a capatat atentia presei internationale, si mai rau decat de atat, au iesit la iveala si alte evenimente similare cauzate tot de catre Samsung. In plus, Samsung si-a cerut scuze pentru situatia cauzata printr-o scrisoare oficiala. Desi au facut-o intr-un mod ambigu, afirmand ca regreta neintelegerea dintre coordonator si blogger, gestul companiei intareste faptul ca situatia este cat se poate de reala.
Doi blogger amenintati in Berlin
Sa incepem cu inceputul. Samsung Mobilers, este in teorie, ,o comunitate voluntara de utilizatori activi de terminale mobile Samsung carora le sunt oferite oportunitati de a participa la evenimente de marketing ale companiei desfasurate pe intreg mapamondul. La aceste evenimente toate activitatile intreprinse de membrii Mobilers sunt voluntare. Acestia nu sunt obligati sa ia parte la nici o activitate.” Definitia de mai sus pare pozitiva, deoarece in teorie chiar suna bine. Din pacate, situatiile prin care au trecut doi bloggeri independenti din India nu au avut nici o legatura cu ceea ce trebuia sa se intample.
Totul a inceput in urma cu cateva saptamani cand Clinton Jeff de la Unleash The Phones, portretizat in imaginea de mai jos, si un al doilea blogger au castigat un premiu la un concurs Samsung Mobilers din India. Participarea in astfel de programe si concursuri este imperativa pentru foarte multi bloggeri deoarece, cum am zis in introducere, atat situatia financiara cat si nevoia de informatie proaspata ce urmeaza sa se reflecte in trafic pe site pot fi satisfacute prin acces la evenimente si la produse noi. Cu toate ca erau inscrisi in program, atat Jeff cat si colegul sau le-au atras atentia celor de la Samsung ca in primul rand ei sunt bloggeri independenti si ca nu vor sa fie ambasadori Samsung in India sau orice alta tara. Insistand foarte mult pe obiectivismul materialelor pe care ar urmau sa le genereze, era evident ca incercau sa-si mentina integritatea jurnalistica. Este curios insa ca reprezentantul Samsung care era in contact cu ei deja de ceva timp nu si-a schimbat deloc atitudinea cand acestia au insistat pe obiectivism. Acesta s-a oferit in numele companiei sa le plateasca drumul la Berlin la targul international IFA, impreuna cu hotelul pentru ca, printre altele sa prezinte si produsele companiei. Avand in vedere ca nimic nu este real daca nu exista in scris, trebuie atrasa atentia asupra unui schimb de emailuri premergatoare evenimetului din Germania care inca mai exista. Prin acesta li se oferea bloggerilor optiunea de a alege modul in care sa participe la eveniment, ca reporteri sau ca promoteri. Pentru ca prioritizau mai degraba integritatea materialului generat decat plimbarea in afara Indiei, ambi bloggeri au optat pentru postura de jurnalist.
Pana in acest punct al povestii totul este normal. Se intampla de foarte multe ori ca diverse companii sa ofere jurnalistilor transportul si cazarea pana la diverse evenimente in speranta ca acestia vor descrie produse lansate acolo. Mi s-a intamplat si mie de mai multe ori, un exemplu fiind chiar la IFA in 2011, fara nici un fel de situatii neplacute. Ba mai mult, libertatea de miscare care mi s-a acordat mi-a permis sa ma si plimb prin oras si sa vad intregul eveniment, nu doar standul companiei care-mi asigurase experienta.
Revenind la povestea noastra, inainte de deplasarea la IFA au existat cateva indicii care ar fi trebui sa ridice semne de intrebare, nimic insa foarte exagerat. Un astfel de exemplu a fost un email prin care Samsung i-a cerut lui Clinton Jeff masura la haine pentru un set de uniforme ce urmau sa fie folosite exclusiv la un eveniment indoor al Samsung. Pornind de la premiza ca era imposibil ca reprezentantii companiei sa fie rau intentionati, cei doi le-au trimis printr-un email masurile. Alte activitati pre-Berlin au fost cautarea unui cadou local pe care sa-l schimbe cu alti membri Mobilers la Berlin. In plus, li s-a transmis celor doi sa se filmeze in fata unui obiectiv turistic din tara lor dansand si sa trimita respectivul material la Samsung.
Dupa un drum de 12 ore din India in Germania, au inceput sa apara elementele care i-au speriat pe cei doi. ,,Imediat cum am ajuns la hotel, era o cabina cu Samsung Mobilers care ne astepta. Ne-au dat cheia la camera, un tricou cu Samsung pe care trebuia sa-l purtam la ,,orientare” a doua zi si in 5 minute trebuia sa coboram la probarea uniformelor.” – Clinton Jeff. A doua zi dimineata, la ora 8, inainte de orice, au fost obligati sa semneze un NDA(Non Disclosure Agrement). Acest tip de act, desi este normal in industrie, pe langa faptul ca le oferea celor de la Samsung asigurarea ca nu va scapa nimeni detalii despre produsele lansate inainte de momentul potrivit, le oferea si confortul psihologic ca nimic din ce se petrecea la Berlin nu ar fi ajuns pe internet. Desi mai jos voi prezenta un alt sir de evenimente incredibile ce implica compania Samsung, pe parcursul intregului material a fost nevoita sa faca doar referinte la compania Coreeana, dar nu sa-i spuna pe nume. In cazul de fata insa, Clinton Jeff a riscat destul de mult facandu-si publica povestea.
Ulterior semnarii NDA-ului li s-a pus in fata agenda: Pe tot parcursul evenimentului trebuiau sa fie in uniforma la cabinele Samsung de la IFA pentru a prezenta membrilor presei produsele companiei. ,,Am ramas socati. Timp de o luna inainte de plecarea la eveniment ni s-a spus in nenumarate randuri ca vom pleca la Berlin pentru a urmari lansarea smartphone-ului Note 2, fiecare detaliu a fost discutat si eram tinuti la curent zilnic cu detalii legate de cazare, bilete, etc.” Incercand sa clarifice situatia, Jeff le-a spus reprezentantilor Samsung de la fata locului ca nu erau acolo sa prezinte produse ci sa faca un articol mai amplu legat de eveniment. Le-a atras atentia ca are emailuri prin care s-a inteles cu persoana sa de contact de la Samsung Mobilers ca va ajunge la Berlin atat pentru a prezenta produsele Samsung cat si ale altor companii ce urmau sa lanseze terminale la eveniment. Dupa ce a iterat intregul sir de evenimente unei persoane de la Samsung, au fost transportati la eveniment unde au mai spus inca o data unui PR al companiei despre ce este vorba. In acel moment atat Jeff cat si colegul sau au fost invitati sa astepte luarea unei decizii referitoare la situatia lor.
Dupa 5 minute au venit vestile ,,Am primit un telefon de la Samsung India prin care ni s-a adus la cunostinta ,,Puteti fie sa luati parte la eveniment purtand uniforma fie sa va luati propriile bilete inapoi acasa si sa va rezolvati costurile cazarii la hotel din momentul in care se incheie aceasta convorbire” Cateva minute mai tarziu, am primit un telefon de la un tip tot din cadrul Samsung India care ne-a spus ca biletele pentru zborul din 6 septembrie au fost anulate si ca ni s-au eliberat alte bilete pe 1 ale lunii. Acestea din urma sunt valabile insa doar daca suntem de acord sa purtam tricolul Samsung la evenimentul Samsung Unpacked si sa nu scriem nimic despre cele intamplate. Nimic din ce s-a intamplat nu ar trebui sa plece din Berlin sau sa ajunga in India.”
Avand in vedere ca jurnalistii in general si bloggerii in particular nu stau foarte bine cu banii si nu prea pot sa puna deoparte pentru zile negre, cei doi nu-si permiteau sa cumpere bilete de avion pentru a ajunge inapoi in India. Cu alte cuvinte au ramas blocati in Berlin si biletele de avion le erau folosite ca mijloc de santaj. Citatele lui Clinton Jeff fac parte dintr-un schimb de emailuri cu Brad McCarty de la The Nex Web, cel care a publicat prima oara evenimentele descrise aici, nu inainte de a se asigura ca situatia celor doi indieni s-a clarificat. Chiar Clinton Jeff a insistat intr-un email ca nici un detaliu legat de aceste evenimente sa nu ajunga pe internet inainte ca el sa ajunga in India pe motiv ca atunci cu siguranta nu va mai avea nici o sansa sa puna mana pe biletele de avion. Ca o forma de compromis fortat, cei doi au decis sa participe la eveniment in tricou, context in care erau priviti dubios de ceilalti membri Mobilers echipati in uniforme, cu pantaloni albi, prezentand gadgeturi ale companiei.
Desi ai fi zis ca situatia nu poate sa ia o turnura mai neplacuta, a doua zi dimineata cei doi au primit emailul de mai sus in care se mentiona ca nu au participat la eveniment. In final, cu toate ca au fost cateva semne care sa indice ca lucrurile nu sunt la fel de roz pe cat credeau, bloggerii au considerat ca daca insista suficient de mult pe unicul motiv pentru care s-ar deplasa la Berlin, Samsung ar avea doua optiuni. Fie ar renunta sa-i mai trimita, fie le-ar permite sa prezinte atat produsele companiei de la IFA cat si alte gadgeturi ale altor producatori. Nimeni nu se astepta ca Samsung sa le forteze mana, ba chiar sa-i santajeze pentru a nu ramane blocati in mijlocul Germaniei. Din fericire, Nokia s-a oferit sa le plateasca cazarea aferenta zilelor ramase de IFA plus transportul inapoi in India pentru a putea sa prezinte cum se cuvine o parte mult mai mare din produsele lansate la IFA.
Nici macar nu este un caz unic
Chiar daca am sperat ca acest eveniment sa fie unul izolat am mai studiat un pic programul Mobilers si am ramas marcat atat de evenimente similare cu cel descris mai sus cat si de regulile in sine ale programului.
Cei de la TheGuardian au descoperit o situatie similara din urma cu cateva saptamani la Olimpiada de la Londra, unde Samsung a fost unul din sponsorii principali (a investit peste 100 milioane dolari in eveniment). In acest caz, France Quiquere, blogger de tehnologie francez si-a asumat riscul de a prezenta prin ce a trecut timp de 6 zile de cosmar.
In cazul lui Quiquere, care a fost brand ambassador pentru Samsung din 2010, evenimentele au pornit tot de la o invitatie care suna foarte bine. In urma unui concurs a fost anuntata ca a castigat o calatorie platita integral de Samsung la Jocurile Olimpice de la Londra impreuna cu un grup de bloggeri. Cum era si normal, ea s-a dus crezand ca va putea sa participe la evenimente, sa vada probe din cadrul Olimpiadei, eventual sa se plimbe prin Londra. In realitate insa, situatia a fost mult mai gri.
In loc sa se bucure de Olimpiada, toti participantii au fost obligati pe parcursul celor 6 zile sa creeze clipuri promotionale, fotografii si sa completeze rapoarte zilnice de activitate. Ca o cireasa de pe tort, li s-a impus sa urce clipurile respective pe conturile personale de YouTube si imaginile pe conturile personale de Facebook. Incercand sa-si pastreze demnitatea, Quiquere s-a opus acestor activitati. In final, la sfarsitul a sase zile de Londra aceasta a vazut 2 concursuri: o semi-finala la tenis de masa si o un merci de volei din faza grupelor. Desi s-a dus la Londra sperand sa vada Olimpiada, sentimentul cu care a ramas il descrie chiar ea ,,Cel mai jenant lucru este sentimentul suprarealist de a fi blocat.”
Ce este gresit in programul Samsung Mobilers?
Avand in vedere ca numitorul comun al evenimentelor este Samsung Mobilers, cei de la The Guardian au incercat sa inteleaga mecanismul acestui program de PR al companiei coreene. In Anglia, definitia Mobilers este si mai optimista decat cea pe care am dat-o mai sus. ,,Este o retea exclusivista de bloggeri care au posibilitatea inaintea tuturor sa testeze si sa faca review-uri celor mai noi produse Samsung, gratuit.” In special sunt vizati bloggeri influenti de tehnologie, carora le sunt inainte sarcini saptamanale. In Anglia exista peste 50 de membri in programul Mobilers cu cateva alte sute de membri rasfirati pe intregul mapamond. In momentul in care termina respectivele sarcini primesc puncte pe care le pot folosi pentru diverse recompense. Una din misiunile active in acest moment include demonstrarea functionalitatii S Voice dintr-un Galaxy S III. Alte exemple includ realizarea unui clip prin care sa demonstrezi cat de usor este de folosit Easy Phone Sync. Un Unboxing la Galaxy S II este de asemenea trecut pe lista impreuna cu review-uri la aplicatii precum ChatOn sau Samsung Hope Relay.
Desi programul este considerat o fabrica de Fanboy Samsung, problema este ca foarte multi bloggeri nu scriu in textele lor ca sunt recompensati pentru respectivele materiale. O astfel de atitudine este impotriva Standardelor Autoritatii pentru Reclama – un set de reguli publicate pentru prima oara in 2009. In plus, in unele tari, materiale online de tip reclama platita in bani sau produse care nu sunt marcate ca atare sunt considerate ilegale deoarece contravin legii protectiei consumatorului. Rachel Clarke, director al departamentului de social media al agentiei Momentum din Marea Britanie, a atras si ea atentia asupra acesteti situatii spunand ,,Legal, bloggerii ar trebui sa mentioneze astfel de actiuni pentru ca este vorba de reclama platita.” Un exemplu al acestei atitudini este un post pe droid-den.com in care este prezentata functia Pop Up Play din Galaxy S III. Desi este evident ca respectiva sarcina a fost realizata pentru un Mobiler point, insa nu veti gasi nici o informatie pe pagina postului in acest sens ci doar in sectiunea ,,About” a site-ului.
Chiar daca am banuit ca motivul pentru care bloggerii evita sa dea numele companiilor care le-au oferit bani, produse sau calatorii, Sally Whittle a confirmat si motivul unor astfel de tactici. Aceasta este fondatoarea Tots100, un site care nu are nici o legatura cu IT-ul, ci se ocupa cu crearea unei retele de bloguri pentru parinti. ,,In urma unui studiu realizat luna trecuta unul din trei membri ai comunitatii Tots100 a recunoscut ca i s-a cerut de catre o agentie de PR sau SEO sa nu scrie in corpul materialulului ca a fost recompensat prin produse sau bani pentru continut. Motivul era ca brandul vrea link-uri de referinta dar nu vrea sa-si asume riscul ca Google sa le traga in jos in rezultate deoarece respectivul continut a fost cumparat. Din acest motiv, unii bloggeri care au trecut in corpul textului de pe site un element care trada ca materialul respectiv a fost platit fie nu a mai primit banii, fie au fost ceruti inapoi.” In definitiv, totul se rezuma la SEO.
Situatia este trista. Nu am pornit cercetarea pentru acest material doar ca o propaganda anti Samsung insa realitatea este cruda. Mi se pare incredibil ca o companie de o asemenea anvergura sa profite de bloggeri cu venituri financiare minime pentru a-i exploata. Poate ,,exploatare” pare un cuvant exagerat, dar in momentul in care duci niste oameni cateva tari mai incolo doar pentru a le impune niste activitati ca o metoda de santaj, acesta se potriveste de minune. Este adevarat, o parte din vina sta si in bratele bloggerilor. Nu mi se pare insa normal ca niste oameni care au ales acest domeniu ca un mijloc de supravietuire sa fie nevoiti sa sufle si in iaurt doar pentru ca un gigant de genul Samsung printr-un program de genul Mobilers profita de situatia precara in care se afla. Cu speranta ca aceste cazuri sunt izolate, sper sa nu mai revin cu un update la acest material, din pacate mi-e frica de faptul ca doar NDA-ul semnat la aterizarea intr-o tara straina i-a tinut pe si mai multi bloggeri sa-si povesteasca aventura.