10 dec. 2012 | 16:58

Halo 4 – Inceputul noii lupte [REVIEW]

TEHNOLOGIE
Halo 4 – Inceputul noii lupte [REVIEW]

Halo 4

In 2007 eram indemnati de Microsoft si Bungie sa “terminam lupta” in pielea lui Master Chief. Halo 3 era planuit ca finalul trilogiei, insa nu si a universului Halo. Au urmat alte doua jocuri Halo de la Bungie, ODST si Reach, inainte ca studioul sa se desparta de aceasta serie si totodata de Microsoft. 343 Industries, divizia dedicata seriei Halo din cadrul gigantului din Redmond, a preluat indatoririle de expansiune a acesteia si a pus la cale un nou joc, prin intermediul caruia se da startul unei noi trilogii. A reusit insa noul studio sa pastreze esenta licentei in Halo 4?

Poveste

Halo 3 trebuia sa fie sfarsitul povestii lui Master Chief. Cu toate acestea, Bungie a lasat loc pentru o continuare, iar 343 Industries a profitat de ocazie. Ramas in somn criogenic pe o bucata din nava spatiala Forward Unto Dawn, Master Chief este trezit de Cortana. Nava a ajuns in vecinatatea unei planete a rasei Forerunner, iar fortele Covenant au invadat epava UNSC.

Halo 4 Cinematic

De aici Master Chief se va lupta atat cu fortele Covenant, cat si cu noii inamici de pe planeta Requiem: Protheans. 343 a incercat sa nu devieze foarte mult de la formula consacrata a seriei, oferind in continuare o poveste presarata atat cu actiune, cat si cu secvente cinematice bine realizate. De fapt, acestea sunt probabil cel mai bune din toata seria, fidelitatea grafica a acestora fiind de neegalat pe Xbox 360.

Pentru a actualiza putin modul de prezentare al evenimentelor, exista acum cateva secvente regizate presarate prin campanie, care pot aduce aminte de seria Call of Duty, insa acestea sunt putine si rare. Putin dezamagitor este in schimb faptul ca jocul nu se simte intotdeauna atat de “proaspat” pe cat mi-as fi dorit, experienta de joc fiind foarte asemanatoare cu cea a jocurilor precedente. Din fericire, secventele de joc care au loc in instalatiile de pe Requiem sunt cat se poate de noi, asemeni noilor clase de inamici si armelor manuite de Protheans. Microsoft a spus inca de la inceput ca Halo 4 este inceputul trilogiei “Reclaimer”, iar povestea acestuia este exact ceea ce ne-am putea astepta: o introducere intr-un nou arc narativ.

Halo 4 Briefing

Gameplay

Primul Halo a fost jocul care a demonstrat ca shooterele pot fi jucate cu succes si pe console, iar noul Halo 4 ne arata ca in ultima vreme cele mai bune shootere au fost lansate doar pe acestea. Fiind un titlu dezvoltat exclusiv pentru Xbox 360 de o echipa din cadrul Microsoft, avem de a face cu una dintre cele mai confortabile si mai intuitive scheme de control. Aceasta este bazata pe schema clasica Halo, folosita cel mai recent in Halo: Reach. Desi exista cateva diferente notabile fata de cea din Call of Duty, fanii shooterelor de pe console vor aprecia cu siguranta modul de control din Halo 4.

Au fost aduse foarte putine aditii arsenalului trupelor UNSC si Covenant, insa noua rasa Prothean a venit cu propriile „jucarii”. Acestea sunt unele dintre cele mai aratoase arme, iar animatiile pentru incarcarea acestora sunt foarte speciale. Armele in sine sunt mai putin uimitoare, intrucat sunt variante extraterestre ale shotgun-ului, pistolului, armei de asalt si a pustii cu luneta. Practic, fiecare rasa are cate o arma din fiecare clasa. Acestea se comporta putin diferit, insa au in mare parte aceeasi intrebuintare. Spre diferenta de armele Covenant, cele Prothean nu se supraincalzesc, functionand atat timp cat au munitie.

Halo 4 Protheaan Knight

Vehiculele se intorc si in Halo 4 in cele cateva momente in care avem de a face cu un camp mai mare de lupta. Din pacate, nu avem de a face cu noi aditii, iar cateva dintre cele care au aparut in jocurile precedente lipsesc cu desavarsire. Aceeasi situatie este intalnita si cand vine vorba despre arsenal. Exista cateva omisiuni notabile, precum Spiker-ul rasei Brute, desi Energy Hammer este prezent in multiplayer. S-au pastrat insa atasamentele pentru armura Mjolnir a lui Master Chief, Jetpack-ul, modulul pentru invizibilitate sau chiar o turela fiind disponibile.

Inteligenta Artificiala, unul din elementele cele mai apreciate ale seriei Halo, este in continuare foarte bine realizata. Atat fortele Covenant, cat si cele Prothean stiu sa lucreze in echipa si chiar sa ia jucatorul prin surprindere. Cand acesta se ascunde, inamicii stiu sa il blocheze si chiar sa il flancheze. Secretul este sa fii intotdeauna in miscare, sa ai tot timpul armele incarcate si sa te adaptezi usor la situatiile imprevizibile pe care jocul le arunca in fata ta. Incarcarea celei mai recente salvari nu garanteaza comportament identic din partea oponentilor, acestia folosind tactici noi in functie de actiunile jucatorului.

Halo 4 DMR

In functie de abilitatile pe care le aveti si de dificultatea aleasa, jocul poate fi dus la bun sfarsit in 8-10 ore, insa distractia incepe abia dupa finalul campaniei. Pe langa posibilitatea de a juca toata campania in mod cooperativ alaturi de alti trei prieteni, exista modul Infinity, unde se gasesc si celelalte optiuni de multiplayer ale jocului.

Seria Halo a dat startul serviciului Xbox Live, iar o componenta de multiplayer solida este ceea ce asteapta fanii de la Halo 4. Pe langa multitudinea de moduri de joc si o selectie satisfacatoare de harti, 343 Industries a pastrat traditia inceputa de Bungie si a inclus in modul War Games posibilitatea de a crea propriile reguli de joc. Orice variatie a modurilor de joc existente va trece prin cap este posibila, inclusiv limitarea echipamentului disponibil in acestea. Mai mult, Forge, editorul de harti este disponibil si in Halo 4, iar multi dintre jucatori au creat deja foarte multe scenarii interesante, numai bune de jucat.

Halo 4 Infinity Slayer

Slayer, Regicide, Capture the Flag sau Dominion sunt moduri de joc clasice, disponibile si prin alte jocuri, iar SWAT este un soi de Hardcore Team Deathmatch 4v4, in care scutul este inexistent, iar radarul este dezactivat. Sistemul de progresie este unul clasic, iar loadout-urile nu ies in evidenta foarte mult fata de cele din alte jocuri. Putin frustrant in multiplayer este faptul ca trebuie sa muncesti destul de mult pentru a pune mana pe echipamentul cu adevarat competitiv. Din fericire, nu trebuie sa astepti sa mananci bataie in meciurile online pentru a creste in nivel.

Modul de joc Spartan Ops este un alt gen de multiplayer cooperativ, in care o echipa de jucatori duce la bun sfarsit misiuni cu obiective. Experienta castigata este cumulata pe profilul din War Games. Cel mai important este faptul ca Spartan Ops include si o poveste, care are loc la cateva luni dupa finalul lui Halo 4, imbogatind astfel povestea jocului. 343 a decis ca Spartan Ops sa fie o serie de misiuni episodice, primul sezon constand in zece episoade saptamanale. Momentan, dupa cinci episoade, seria este intr-o scurta pauza, urmand sa fie reluata in luna ianuarie a lui 2013. Misiunile din Spartan Ops sunt de obicei de durata medie si pot fi jucate si individual, insa cu siguranta sunt mai distractive in echipa.

Halo 4 Infinity Slayer

Grafica si Sunet

Seria Halo nu a fost niciodata un etalon cand a venit vorba de grafica. De asemenea, nu a fost niciodata o serie care sa deranjeze retina. Stilul grafic usor stilizat si culorile vii au oferit intotdeauna un aspect inedit jocurilor Halo, insa cu Halo 4, Microsoft a demonstrat ca hardware-ul din Xbox 360 mai are un cuvant de spus. Acesta este de departe cel mai aratos joc pe care l-am jucat anul acesta. Probabil capturile de ecran nu sunt atat de uimitoare, insa cand secventele respective sunt in miscare, avem de a face cu un joc foarte bine realizat atat din punct de vedere artistic, cat si tehnic.

Halo 4 Master Chief

Fiecare mediu de joc reuseste sa uimeasca in felul, fiecare nivel in parte a fost realizat in mare detaliu, iar la fiecare pas poti ramane cu gura cascata. Recomand jucatorilor de Halo 4 ca din cand in cand sa ia o pauza de la actiune si sa se uite atent la fiecare camera in care intra, sau in fiecare zona, intrucat munca celor de la 343 este de laudat. Acest lucru este si mai evident in secventele cinematice realizate in-engine, care au reusit sa depaseasca vechiul “rege”, StarCraft II. Chiar si clipurile pre-randate, realizate in studiouri de CGI sunt printre cele mai bune din industrie.

Sunetul este un alt aspect fara cusur al lui Halo 4, coloana sonora fiind perfecta pentru acest joc. Noua melodie din meniu are sanse de a deveni la fel de iconica precum cea a originalului Halo, iar directia artistica pe partea de sunet este aproape perfecta. Toate armele au primit sunete noi alaturi de noile design-uri, iar vocile personajelor sunt exact cum ne-am astepta de la un joc Halo. Ca de obicei, trebuie laudate vocile celor doi protagonisti, Master Chief si Cortana, care ofera cele mai bune prestatii din serie de pana acum.

Halo 4 Requiem

Concluzii

In cazul in care nu v-ati dat deja seama, Halo 4 este unul dintre cele mai bune jocuri de anul acesta. Noul studio 343 Industries a reusit sa isi dovedeasca talentul si dedicarea fata de seria Halo. Poate ca structura campaniei nu difera foarte mult fata de ce am jucat deja in titlurile precedente, dar acesta nu este obligatoriu un lucru rau. Punand campania alaturi de unul dintre cele mai bine realizate moduri de joc online si de o campanie cooperativa episodica, plus posibilitatea de a crea noi harti in Forge, pachetul Halo 4 este foarte stufos. Pe langa faptul ca ofera una dintre cele mai bune experiente de joc de anul acesta, noul titlu Halo este de departe cel mai bun joc de pe Xbox 360 din 2012.

Galerie

[dmalbum path=”/wp-content/uploads/dm-albums/Halo 4/”/]