Counter-Strike: Global Offensive – Regele multiplayer-ului se intoarce [REVIEW]
Imi vine greu sa cred ca au trecut peste zece ani de cand am jucat pentru prima data Counter-Strike. Este vorba despre un beta, care venea sub forma de mod pentru originalul Half-Life si care oferea o selectie limitata de arme si harti. Odata cu evolutia mod-ului, acesta a crescut si in popularitate, atingandu-si apogeul odata cu versiunea 1.6.
Curios este ca aceasta versiune inca se mai joaca in concursuri oficiale, alaturi de fratele sau mai aratos, Counter-Strike: Source, care din pacate nu a reusit sa castige aceeasi notorietate a originalului. Incercand sa uneasca cele doua comunitati de jucatori de Counter-Strike, Valve i-a angajat pe cei de la Hidden Path sa realizeze o noua versiune a jocului, care sa foloseasca gameplay-ul clasic din 1.6, dar care sa beneficieze de cele mai noi progrese pe care motorul grafic Source le ofera.
A reusit Valve sa isi duca la bun sfarsit planul, sau a fragmentat si mai mult comunitatea de jucatori de Counter-Strike?
Gameplay
Daca stau sa analizez planul celor de la Valve, pot spune ca executia pentru noul titlu este destul de buna. Echipa de la Hidden Path a avut scopul de a copia practic gameplay-ul pe care il oferea Counter-Strike 1.6, iar din multe puncte de vedere exact asta au facut. Modul in care se misca personajele prin nivel, modul in care se comporta armele si felul in care sunt realizate hartile sunt aproape identice cu cele vechi. Avem de a face cu o formula atat de bine pusa la punct, incat orice jucator care s-ar plange de gameplay-ul din Global Offensive nu poate fi numit un fan adevarat de Counter-Strike.
Intr-adevar, exista diferente pe partea de echipament, insa din prima secunda in care ai pus mana pe acest joc, poti sa juri ca este Counter-Strike si nu vreo copie ieftina. Spuneam ca exista diferente pe partea de echipament, iar jucatorii vechi, obisnuiti cu anumite arme clasice se vor intrista de faptul ca acestea nu au fost incluse. Cele mai populare, precum AK-47, M4, Steyr AUG, sau puternicul AWP inca exista si sunt pozitionate in mare parte in aceleasi locuri in care ne-am astepta.
Diferit este insa modul in care acestea sunt cumparate, intrucat vechiul meniu vertical a fost inlocuit cu unul radial, mai prietenos pentru gamepad-uri de console, insa nu atat de usor de folosit pentru gamerii de PC, care cu siguranta joaca cu mouse-ul (si jucatorii de PlayStation 3 au optiunea de a juca fie cu o combinatie de mouse + tastatura, fie cu PlayStation Move). De altfel, versiunea testata a jocului a fost cea de PC, iar meniul radial mi-a dat ceva batai de cap pana cand m-am obisnuit cu el. Din fericire, tastele numerice pot fi folosite pentru a accesa meniurile, insa acestea sunt diferite fata de versiunile precedente de Counter-Strike.
Au fost adaugate si noutati la acest capitol precum grenade incendiare, cocktail-uri molotov, echipament pentru dezamorsare si chiar o tinta falsa care poate fi folosita pentru a ademeni inamicii. Desi exista posibilitatea de a folosi un server browser pentru a juca in stil clasic cu multi jucatori din toata lumea, producatorii ne incurajeaza sa folosim functia de matchmaking. Aceasta este chiar indicata pentru cei care nu au mai jucat Counter-Strike de mult, intrucat ofera accesul la patru moduri de joc destul de bine echilibrate. Este vorba despre meciuri de cinci contra cinci, in variatii bine gandite.
Avem un mod Casual pentru incepatori, care constituie in meciuri clasice de Counter-Strike (Defuse si Hostage Rescue), pe harti clasice precum Office, Inferno, Dust, Italy, etc. Aici nu este activata optiunea de Friendly Fire si de asemenea, coliziunile intre coechipieri sunt inactive. In modul Competitivem jucatorii experimentati dispun de aceleasi optiuni ca in modul Casual, insa avem Friendly Fire si coliziuni. In Arms Race trebuie sa elimini cate un inamic cu fiecare arma din joc pentru a castiga, intr-un stil echivalent variatiei Gun Game din vechile titluri Counter-Strike, care a fost inclusa chiar si in primul Call of Duty: Black Ops. Ultimul mod de joc este Demolition, in care echipa de teroristi trebuie sa planteze o bomba, in timp ce trupele anti-tero trebuie sa protejeze obiectivele tinta. Diferenta este ca fiecare frag in parte ofera accesul jucatorului la o noua arma, mai slaba in runda urmatoare, iar inamicii extra eliminati ofera acces la echipament special precum grenade si flashbang-uri.
Este greu sa gasesti ceva cu adevarat gresit intr-un titlu care a evoluat pe parcursul a mai bine de zece ani, insa probabil asta ma si tine destul de departe de el, acum ca mi-am facut o idee. Nu avem de a face cu prea multe lucruri noi. Da, intr-adevar, gameplay-ul este valabil si in ziua de astazi, insa jocurile au evoluat de la indicatoare de viata si arme care nu pot folosi catarea pentru tintire. Este practic un joc vechi in haine noi, lucru care probabil ca nu deranjeaza atat de mult comunitatea care a fost activa in tot acest timp, insa poate fi o bariera pentru jucatorii noi, obisnuiti cu alte titluri din prezent.
Mi-a placut insa sa revizitez vechile harti, realizate la aceleasi dimensiuni si cu amplasare aproape identica a tuturor elementelor, insa retusate pentru a semana mai mult cu niste locuri reale si mai putin cu o adunatura de cutii texturate. Mai mult, unele harti au primit chiar si elemente interactive, precum usi care pot fi sparte. Pana si peretii se comporta la fel ca in Counter-Strike 1.6, acestia pastrandu-si punctele slabe si punctele prin care gloantele nu pot trece.
De asemenea, sistemul economic din joc este foarte diferit fata de cel pe care il cunosteam in titlurile precedente din serie. Recompensele pentru eliminarea inamicilor sunt acum diferite in functie de tipul de arma folosit, iar performanta echipei poate influenta cantitatea de bani pe care o primesti la inceputul fiecarei runde. La sfarsitul unei runde un jucator este numit MVP (Most Valuable Player) in functie de cat de bine a jucat, iar o statistica de genul „Au fost trase 300 de cartuse” sau „Jucatorul X a salvat Y ostatici” apare sub numele acestuia.
Fiind un joc Valve, avem parte de integrare cu Steamworks, care tine evidenta Achievement-urilor si a capturilor de ecran, tine jocul la zi si ofera posibilitatea de socializare si o mai usoara conectare prin intermediul listei de prieteni. De altfel, toti jucatorii sunt prezentati in joc in functie de numele pe care il aleg pe Steam si de avatarul de profil.
Grafica si Sunet
Grafica a fost adusa la zi in noul Counter-Strike: Global Offensive. Acest lucru a fost posibil gratie motorului grafic Source, dezvoltat intern de cei de la Valve. Avem acces la foarte multe elemente vizuale aratoase, care afecteaza atat iluminarea si modul general in care arata jocul, cat si fizica. Personajele reactioneaza intr-un mod credibil la impactul cu gloantele, lumina pare naturala, iar efectul de motion blur ofera o fluiditate mai mare a gameplay-ului.
Fiind un joc Counter-Strike, nu uimeste la acest capitol, insa reuseste sa tina pas cu vremurile. Hartile sunt realizate meticulos, iar micile detalii adaugate in fiecare dintre cele clasice fac locurile prezentate sa fie ceva mai credibile. Un detaliu interesant este aplicat personajelor, care acum fac parte din diverse grupari teroriste si diverse trupe speciale de interventie, in functie de pozitionarea geografica a hartii.
Sunetul nu a fost niciodata o componenta uimitoare a lui Counter-Strike si nu va incepe sa fie nici in Global Offensive. Asta nu inseamna ca sunetul nu este important, iar pozitionarea 3D a acestuia, foarte utila pentru jucatori, este la fel de buna ca si pana acum. Cei mai experimentati dintre fanii jocului pot inca sa isi dea seama une se afla inamicul doar ascultandu-i pasii. In schimb, armele si exploziile sunt foarte generice, iar vocile mesajelor predefinite sunt aproape identice cu cele vechi. Nimic cu adevarat rau, insa nici ceva care sa iasa obligatoriu in evidenta.
Concluzii
Counter-Strike s-a intors, iar Global Offensive dovedeste ca studioul Valve este inca interesat de aceasta serie. In timp ce inovatiile noului titlu sunt mici, este exact ceea ce fanii vechi ai jocului isi doreau: gameplay clasic si grafica imbunatatita. Nu sunt sigur ca este de ajuns pentru fanii lui CS: Source, insa cei care inca se joaca 1.6 ar putea macar sa il incerce inainte sa se hotarasca daca merita sau nu sa faca trecerea la Global Offensive.
Pentru mine a fost de ajuns pentru a ma intoarce la acesta serie, insa faptul ca multe elemente sunt parca blocate in trecut imi garanteaza ca imediat ce va aparea un nou Call of Duty sau alt shooter militar contemporan voi pleca de langa noul Counter-Strike si probabil nu ma voi mai intoarce la el o perioada lunga.
Jocul a fost oferit spre testare de ComputerGames.ro.
Galerie
[dmalbum path=”/wp-content/uploads/dm-albums/Counter Strike Global Offensive/”/]