Bastion – Aventuri in lumea plutitoare [REVIEW]
In ultimii ani, odata cu dezvoltarea platformelor de distributie digitala precum Steam, Xbox Live Arcade si PlayStation Network, jocurile independente de calitate au avut parte de o explozie nemaivazuta. Acestea vin de obicei la preturi cuprinse intre unu si cincisprezece Euro si ofera experiente unice, pe care marii producatori de jocuri nu se obosesc sa le creeze. Un astfel de joc este si Bastion, action RPG-ul de la Supergiant Games. Lansat initial exclusiv pe Xbox Live Arcade, acesta si-a croit drum si pe PC, unde reuseste sa straluceasca si mai tare datorita rezolutiei superioare oferita de aceasta platforma.
Bastion ne pune in pielea lui „The Kid„, un locuitor al „The City„, care se trezeste in propria casa dupa un eveniment tragic numit „The Calamity„. Putem observa astfel ca echipa din spatele jocului nu s-a axat foarte mult pe atasarea unor nume specifice acestor elemente, ele fiind mai degraba niste simboluri in cadrul acestei povesti. Ei bine, Calamitatea a fragmentat lumea in care personajul nostru locuieste, iar acum totul exista sub forma de insule plutitoare, interconectate printr-o serie de portaluri pe baza de catapultare. Desi la inceput nu stim foarte multe despre lume, The Kid sau despre Calamitate, scopul initial este cautarea titularului „Bastion„, locul de intalnire ai cetatenilor din Oras in cazul unui eveniment catastrofic.
Inca din primele secunde de joc auzim vocea lui Rucks, mentorul „pustiului”. Astfel ne este prezentat sistemul „dynamic narration„, care prezinta tot ce se intampla pe ecran cu ajutorul acestei voci, indiferent daca vorbim despre evenimente scriptate sau actiuni pe care jucatorul le face. Desi era foarte usor ca aceasta decizie de design sa strice complet jocul, alegerea vocii pentru personajul Rucks a fost una inspirata, actorul reusind sa ofere povestirea intr-un mod foarte natural. Desi avem de a face cu un joc a carui grafica nu este deloc realista (aceasta fiind apropiata de cea a unui desen animat), multumita comentariului dinamic, lumea in care are loc actiunea pare sa fie vie si plina de istorie.
Este o senzatie unica in gaming momentul in care pasesti prima data prin lumea din joc, realizand ca toate nivelurile se construiesc in jurul tau. Fie ca este vorba despre strazile din Oras, sau cararile din padure, nimic nu este la locul lui la inceputul unui nivel. Explorand in toate directiile, fiecare bucata din lumea de dinainte de Calamitate se ridica, adaugand astfel inca o bila alba la capitolul vizual al jocului.
Spuneam pe la inceputul articolului ca avem de a face cu un action RPG, insa acest lucru nu este vizibil inca de la inceput. Initial totul pare sa fie un simplu action adventure isometric, Pustiul luptandu-se cu inamicii pe care ii intalneste pe parcursul unor niveluri destul de liniare. Acesta nu dispune de un inventar propriu-zis, insa poate cara doua arme si un scut, plus o abilitate speciala. Acestea au fiecare de cate un buton dedicat si nu se pot folosi doua dintre ele in acelasi timp. In acest fel cei de la Supegiant Games au adaugat putina strategie in cadrul gameplay-ului.
Odata ajuns in Bastion, Pustiul realizeaza ca numai el si Rucks au supravietuit Calamitatii, singura speranta de a mai salva Orasul fiind colectarea unor bile cu energie. Restaurand Bastionul cu ajutorul acestora, jocul ne ofera accesul la mai multe cladiri, fiecare menita sa fie folosita pentru a imbunatati abilitatile Pustiului in lupta. De aici jucatorul are libertatea de a alege urmatoarea destinatie in care sa caute urmatoarea bila, iar de fiecare data cand este gasita o noua arma, se deschide calea catre o arena de test realizata special pentru aceasta.
Evident, luptele aduc de la sine experienta si odata cu avansarea in nivel, avem acces la o serie de potiuni, care raman active pe toata durata de joc. Din fericire, acestea pot fi schimbate oricand din Bastion, fiecare tip de jucator putand sa isi creeze personajul ideal. Armele sunt deblocate pe parcurs si pot fi schimbate de la armurerie, in timp ce magazinul poate materiale folosite pentru upgrade-uri. Evident, fiecare tip de inamic este vulnerabil la anumite arme, insa cei care prefera o combinatie de echipament personalizata nu vor avea probleme majore pentru ca nu au ales o anumita arma intr-o anumita situatie. Desigur, exista si o moneda virtuala care este folosita pentru a upgrade-uri si cumparaturi, care din fericire se gaseste din belsug atat prin niveluri, cat si dupa eliminarea inamicilor.
Imi pare rau ca jocul este atat de mult axat pe poveste si ca sunt nevoit sa ma abtin de la detalierea unor aspecte mai interesante pentru a nu va strica placerea de a juca Bastion, insa pot vorbi putin despre sunet, care este absolut unic. Pe langa vocea lui Rucks, care este prezenta pretutindeni, muzica din joc este absolut geniala. Fiecare melodie se potriveste perfect cu situatia in care personajul se afla. In momentele tensionate avem parte de muzica alerta, in timp ce in momentele calme avem melodii realizate in ton cu mediul de joc. Exista si cateva momente mai tensionate care dispun de melodii mai speciale, insa din nou, nu vreau sa va stric placerea de a le descoperi.
Desi nu avem de a face cu un joc foarte lung, cele aproximativ sase-sapte ore de gameplay investite la prima mana se pot transforma in mult mai multe, gratie optiunii de New Game+ care se deschide dupa terminarea jocului. Aceasta deblocheaza noi abilitati, care pot schimba radical modul de joc, in timp ce pastreaza toate armele deblocate in sesiunea anterioara.
Avand in vedere ca avem de a face cu un joc downloadabil, care include destul de putine elemente, prefer sa opresc aici review-ul, insa nu inainte sa mentionez ca Bastion este probabil cel mai interesant action-RPG pe care l-am jucat in ultima vreme. De la poveste, grafica si pana la sunet, totul este impecabil executat. In cazul in care v-am facut curiosi, puteti incerca oricand de pe Steam sau Xbox Live versiunea demonstrativa a jocului, iar in cazul ca va place, pretul de 14 Euro ar trebui sa ii asigure un loc in libraria voastra de jocuri.