Zbor anulat: ai dreptul la bani, cum îi primești și ce trebuie să faci
Un zbor anulat nu te lasă doar cu planuri date peste cap, dar generează și cheltuieli suplimentare. În caz de zbor anulat, ai dreptul la despăgubiri. Cum le obții?
Poate că ți s-a întâmplat să pierzi ore întregi prin aeroport din cauza unui zbor anulat. Acesta e cel mai rău scenariu. Uneori, un zbor poate avea doar întârzieri prea mari. În oricare dintre cazuri, ai dreptul la despăgubiri. Companiile aeriene n-ar vrea să le plătească, în caz de zbor anulat, dar asta nu înseamnă că nu le poți forța.
Există un regulament care îți arată, pas cu pas, ce trebuie să faci ca să fii despăgubit în caz de zbor anulat sau zbor cu întârzieri mari.
Ce regulament te ajută în cazul unui zbor anulat?
Regulamentul privind compensarea zborurilor numărul 261/2004 prevede despăgubiri în funcție de timpul pierdut și de distanța parcursă:
- Dacă distanţa este sub 1.500 km, compensaţia va fi de 250 de euro
- Dacă distanța e între 1 500 și 3 500 de kilometri și timpul de întârziere de peste trei ore, despăgubirea ajunge la 400 de euro
- Pentru mai mult de patru ore irosite pentru distanțe de peste 3 500 de kilometri cu destinații din afara UE, valoarea ajunge la 600 de euro
Cât stai în aeroport să afli ce se întâmplă cu zborul tău, compania aeriană trebuie să se asigure că primești mâncare și răcoritoare. Excepție fac situațiile în care are loc o grevă a controlorilor de zbor, de exemplu. Se mai întâmplă și așa ceva, iar atunci compania nu-i responsabilă.
Dacă ți se refuză despăgubirile în cazul unui zbor anulat, poți da compania în judecată
Dacă ai un zbor anulat sau zborul tău întârzie mai mult de două ore, atunci compania trebuie să te anunțe despre drepturile pe care le ai. Dar nu toate companiile procedează așa, iar unele refuză chiar să acorde despăgubiri, chiar dacă ele au fost cerute. În cele mai multe cazuri sunt invocate defecțiunile tehnice.
În acest caz, poți da compania în judecată. Există sentințe dictate în astfel de cazuri care spun că operatorii aerieni nu mai pot invoca scuza cu defecțiunile tehnice. Există avocați specializați care se ocupă de astfel de spețe. Și trebuie să știi că orice companie aeriană care activează în Uniunea Europeană trebuie să se supună regulamentului din 2004.
De multe ori, în caz de întârziere, sunt invocate defecţiuni tehnice, care ţin de companie și nu sunt o scuză. Alteori recurg, pur și simplu, la scuze care nu au legătură cu programul zborurilor sau cu situația în care te regăsești când ratezi o călătorie.
În astfel de cazuri, când nici nu motivează întârzierea cu ceva concret, poți ajunge în instanţă. Principalul dezavantaj e durata, uneori poate fi până la un an și jumătate, dar, dacă ai dreptate, la final primești şi dobânzi, şi cheltuieli de judecată.
Ține cont și că legea îi obligă să te anunțe, după două ore de întârziere, ce drepturi ai, dar e puțin probabil să primești măcar informarea asta.
Ce se întâmplă cu un zbor anulat sau cu întârzieri în UE
Cea mai bună parte la aderarea României la Uniunea Europeană e că sunt diverse norme pe care companiile trebuie să le respecte. În cazul unui zbor, regulile sunt destul de stricte.
Poți primi despăgubire pentru orice bilet operat din UE de-o companie. Chiar dacă ai dat cinci euro sau 500 de euro, tot ai drepturile astea de care corporațiile încearcă să se ferească. În cazurile în care chiar trebuie să ajungi undeva – nuntă, înmormântare, eveniment de afaceri etc. – și nu e doar vacanță, sau ai de făcut transfer în altă țară, timpul pierdut chiar face mai mult decât banii.