Virgil Musta, semnal nou de alarmă privind începerea școlii: „Nu vor exista “zero riscuri” în cazul trimiterii copiilor la şcoală”
Medicul Virgil Musta de la Spitalul de Boli Infecţioase ”Victor Babeş” din Timişoara avertizează autoritățile, părinții și cadrele didactice cu privire la începutul noului an școlar. Acesta explică prin intermediul uneu postări pe Facebook la ce riscuri sunt expuse părțile menționate și cum pot evita pe cât posibil situațiile grave.
Începerea școlii, benefică pentru elevi
Unul dintre medicii care a vindecat cei mai mulți pacienți infectați cu COVID-19 trage un ultim semnal de alarmă înainte de începerea școlii. Cunoscut pentru o bună comunicare cu pacienții săi, medicul Musta a rămas în contact direct cu cetățenii încă de la începutul pandemiei, lăudându-i și certându-i în funcție de caz.
De această dată, pentru că începerea noului an școlar se apropie rapid, specialistul oferă o serie de sfaturi utile pentru a ține în frâu situația îmbolnăvirilor cu noul coronavirus. Acesta subliniază importanța reînceperii școlii la clase pentru sănătatea psihică a elevilor.
”Începerea şcolii cu responsabilitate, implicare şi dialog constructiv Revin pe acest subiect pentru că ştiu cât de important este şi ce implicaţii are, nu doar asupra copiilor. Am spus şi anterior că sunt evidente pentru dezvoltarea copiilor avantajele educaţiei realizate la şcoală, atât pentru transmiterea şi asimilarea informaţiilor, cât şi pentru socializare.
În acelaşi timp, este bine să înţelegem încă de pe acum că nu vor exista <zero riscuri> în cazul trimiterii copiilor la şcoală, aşa cum de fapt, nici înainte de această pandemie, nimeni nu putea garanta faptul că prin prezenţa la şcoală copiii nu se puteau îmbolnăvi de alte boli transmisibile (mai uşoare sau mai severe) sau că nu ar putea transmite apoi astfel de boli celor din familie.
Sigur că acum suntem în situaţia în care ştim de prezenţa acestui virus în comunitate, dar ştim deja şi câteva măsuri prin care putem preveni transmiterea acestuia, inclusiv în şcoli. Important este ca aceste măsuri să fie şi respectate, în permanenţă”, a afirmat Virgil Musta, potrivit ziuadevest.ro.
Cum poate fi depășit pericolul reprezentat de COVID-19
Potrivit medicului, sistemul de învățământ, precum toate celelalte sisteme, se confruntă cu o situație total nouă și delicată, care poate fi depășită doar printr-un „parteneriat funcțional” între părțile existente. Astfel, reușita începerii noului an școlar în condiții de siguranță depinde de o întreagă echipă, formată din familiile elevilor, elevi, profesori și autorități.
”Eu cred că este o situaţie neobişnuită, dificilă, dar care poate fi depăşită numai prin înţelegerea clară şi asumarea rolului fiecărei părţi implicate, cât şi printr-o implicare şi dialog constructiv permanent între aceste părţi. Este vorba de fapt despre un parteneriat funcţional între aceste părţi, astfel încât să nu înceapă să dea vina unii pe alţii, ci să existe implicare, responsabilitate şi comunicare transparentă continuă.
La nivelul fiecărei şcoli, grădiniţe etc trebuie respectate protocoale clare care să asigure condiţiile pentru distanţarea copiilor în clase, evitarea activităţilor care duc la aglomerare, curăţirea şi dezinfecţia suprafeţelor, aerisirea încăperilor, conditii de igienă prin punerea la dispoziţie de apă, săpun, dezinfectanţi, atât copiilor, cât şi profesorilor.
De asemenea, în şcoală e foarte important să se realizeze educaţia copiilor pentru prevenirea îmbolnăvirii cu acest virsus, dar şi pentru o viaţă sănătoasă în general. Fiecare unitate de învăţământ trebuie să aibă stabilite proceduri clare şi pentru situaţiile în care există copii suspecţi de a fi infectaţi sau chiar contaminaţi, astfel încât să acţioneze corect în aceste situaţii.
Acolo unde există personal medical şcolar, aceştia vor fi implicaţi în triajul zilnic, cât şi în educaţia profilactică. Şcoala este cea care are decizia de a continua fizic sau online procesul de învăţământ şi ar trebui să fie cea care iniţiază şi menţine un dialog permanent cu profesorii, părinţii şi autorităţile locale”, mai scrie specialistul.
Ce responsabilități vor avea elevii și părinții
Din punctul său de vedere, medicul din Timișoara consideră că, atât elevii, cât și părinții trebuie să-și asume responsabilitatea privind starea de sănătate a elevilor sau a unui membru dn familie. În cazul în care apar simtpome specific, părinții au datoria de a semnala problemele.
Există situația în care elevii pot fi asimptomatici, motiv pentru care purtea măștii este o dovadă de responsabilitate și implicare.
“Părintii trebuie să-şi asume responsabilitatea de a observa permanent starea copiilor şi de a nu trimite la şcoală copilul bolnav, copilul cu anumite simptome sau pe cei care au fost în contact cu persoane depistate cu covid. Nu poate fi şcoala vinovată, dacă oferă condiţiile de mai sus, dar vin copii bolnavi din comunitate”.
Cea de-a treia parte implicată în această echipă este reprezentată de profesori. În situația aceasta, ei au obligația de a respecta normele de siguranță și protecție impuse de fiecare instituție în parte, iar în plus, dascălii trebuie să comunice și să informeze în permanență elevii cu privire la prevenție.
”Profesorii au un rol important în supravegherea respectării măsurilor în şcoli, cât şi în educare şi informarea copiilor referitor la prevenţie.
Dar, în acelaşi timp, cadrele didactice pot fi pe de-o parte purtători ai virusului şi de aceea trebuie să nu vină la şcoală dacă au simptome sau dacă au fost în preajma persoanelor infectate, iar pe de altă parte, există un risc de a se contamina de la şcoală, motiv pentru care şi ei trebuie să îşi analizeze situaţia din familie, iar acolo unde există vulnerabilităţi, să optze şi ei pentru predare online.
De asemenea, la şcoală e foarte important să păstreze distanţa fizică şi să poarte măşti, mai ale din cele care protejează mai bine (ffp2 sau ffp3)”, spune medicul.