Veste proastă pentru șoferii cu mașini pe benzină. Cât ar putea să coste un litru în viitor
Veste proastă pentru șoferii cu mașini pe benzină. O directivă europeană, aprobată în luna mai, stabilește ca, începând din anul 2027, producătorii de petrol să plătească în funcție de CO2 emis, ceea ce se traduce prin majorarea prețurilor la pompe. Află în rândurile de mai jos ce costuri ar putea să atingă combustibilii în următorii ani.
Veste proastă pentru șoferii cu mașini pe benzină
Noile reguli stabilite de autoritățile de la Bruxelles pun șoferii într-o situație extrem de sensibilă. Este vorba despre directiva europeană 2023/959 aprobată de Parlamentul și Consiliul European pe data de 10 mai 2023, care introduce o reformă profundă a sistemului ETS (Emission Trading System – n.r.), ce reglează comercializarea certificatelor de emisii de CO2.
În timp ce românii discută despre costurile ridicate de la pompă, noile prevederi emise de autoritățile europene stârnesc tensiuni în rândul șoferilor. Practic, potrivit directivei amintite, companiile petroliere vor trebui să plătească, începând din anul 2027, în funcție de CO2 emis la fabricarea carburanților.
Taxele suplimentare pe care companiile petroliere vor fi nevoite să le achite se vor reflecta, în mod inevitabil, asupra prețului final de la pompă, atât în cazul benzinei, cât și în cazul motorinei. Totul în circumstanțele în care instituțiile europene vor să limiteze prețul cotelor de CO2 la maximum 45 de euro pe tonă, ceea ce înseamnă un cost suplimentar de 10 cenți pe litrul de benzină, respectiv 12 cenți pe litru de motorină.
La ce preț ar putea să se vândă benzina la pompă
Agenția Internațională pentru Energie estimează că, în circumstanțele date, cererea va crește, astfel încât prețurile vor suferi majorări semnificative. O creștere exponențială a cererii ar putea să conducă la o majorare de 200 de euro a unei tone de CO2, echivalentul a 53 de cenți pe litru de motorină și 47 de cenți pe litru de benzină.
Efctuând un simplu calcul, ținând cont de prețurile medii actuale la carburanți, putem constata că motorina ar putea să atingă un preț de 2, 19 euro pe litru, fără taxe, adică 10, 86 lei românești. În ceea ce privește benzina, aceasta ar putea să fie comercializată la un preț de 2, 28 euro pe litru, echivalentul a 11, 31 lei românești.
Te-ar putea interesa și: Planul european pentru interzicerea mașinilor cu benzină: e-combustibilul pare să fie alternativa ”perfectă”, de ce e mai bun
Reprezentanții Ministerului Cercetării de la Berlin arată, în cadrul unui studiu, că dacă țările membre ale Uniunii Europene nu vor lua măsuri suplimentare de politică climatică, prețul tonei CO2 ar putea ajunge chiar și la suma de 350 de euro.