Veste proastă pentru șoferi. Ce au decis parlamentarii cu privire la amenzile date pe baza înregistrărilor surprinse de camerele de bord ale mașinilor
Veste proastă pentru șoferii care dețin o cameră video pe bordul mașinii, cu scopul de a imortaliza un eveniment rutier care ar putea fi semnalat și sancționat pe baza probelor video. Din păcate, aceste dovezi nu mai sunt legale, după ce Parlamentul a respins legea care permitea acest lucru.
Care este motivul invocat de parlamentari
Mulți români dețin o cameră de bord cu ajutorul căreia să filmeze orice eveniment care ar putea să le facă rău, având astfel o dovadă video a celor povestite. De asemenea, multe accidente au fost înregistrate cu astfel de camere, iar ulterior, Poliția s-a folosit de aceste materiale în anchetele demarate. În ciuda utilității dovedite a acestor dispozitive, propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002, privind circulaţia pe drumurile publice a primit respingerea definitivă la Camera Deputaților.
În urma respingerii de către parlamentari, noile schimbări prevăzute în Codul Rutier, privind pedepsirea comportamentelor agresive în trafic vor fi inutile, dacă nu vor fi observate de polițiști. Aceștia au argumentat cu motive precum lipsa de veridicitate a imaginilor, în condițiile în care acestea ar putea fi editate și modificate/falsificate. De asemenea, în contestație s-a abirdat și lipsa unor verificări pentru a descoperi dacă înregistrarea este sau nu autentică.
”Sesizările venite din partea participanţilor la trafic pot să conţină un grad mare de subiectivism, să aibă un substrat vindicativ. Nivelul actual al tehnologiei informatice ar permite cu uşurinţă alterarea unor înregistrări video. Prin realizarea de montaj astfel că s-ar crea premiza sancţionării abuzive şi nelegale în contextul în care poliţiştii rutieri nu deţin atribuţii ori competenţe în certificarea veridicităţii acestor înregistrări video” , se arată în motivarea parlamentarilor.
Fost șef al Direcției Rutiere, prima reacție după refuzul propunerii legistlative
Lucian Diniță, fostul șef al Direcției Rutiere, a oferit contraargumente privind beneficiile acordării puterii absolute polițiștilor. Acesta a explicat că agenții de poliție nu se află peste tot, iar oricum, anumite manevre greșite nu pot fi văzute decât de către participanții la trafic.
„Schimbarea succesivă a benzii. Asta dacă observă polițistul, dar nu există polițist pentru toate miile de kilometri care sunt în România. Vă dau încă un exemplu, cu flashurile. Cum o probezi pe asta? Circulația aproape de o mașină. Cum o probezi? Nu ai cum. Deci vedeți? Doar dacă e polițistul acolo. Ce faci, te duci și îi spui, a circulat ăsta în spatele meu, la distanță foarte mică? Cine îl ia în seamă și cum poate să aplice sancțiunea polițistul?”, a declarat sursa citată, pentru Digi24.
Pentru că părerile sunt împărțite, juriștii care apără drepturile victimelor accidentelor rutiere susțin că a da posibilitate oricui în trafic poate reprezenta o portiță deschisă pentru alte tipuri de abuzuri, iar cea mai bună soluție este de a gestiona la nivel legal aceste probleme. În prezent, polițiștii consideră dovezi legale doar acele materiale înregistrate cu dispozitive omologate.