Veste de ultimă oră despre șoferii UBER. Ce se întâmplă și în România
Veste importantă pentru șoferii de uber! Ce au decis oficialii din Marea Britanie și care este situația în România în privința acestora? Iată detalii din decizia Curții Supreme!
Schimbări pentru șoferii UBER
Curtea Supremă a Marii Britanii a luat o decizie foarte importantă în privința șoferilor de UBER. Mai exact, aceștia sunt văzuți ca angajați, nu deținând statutul de contractori independenți.
Noua postură în care se găsesc și stabilirea stuatutului lor aduce în prim-plan faptul că aceștia sunt îndreptățiți să ceară drepturi care le revin – concediu și salariu minim, arată The Guardian.
UBER nu va putea ataca decizia mai departe. Oficialii britanici au respins apelul companiilor venit după o decizie istorică din 2016, moment în care un tribunal de litigii de muncă a decis că șoferii UBER sunt, de fapt, angajați.
Cazul a revenit în atenția autorităților după ce doi șoferi au dat în judecată UBER în 2015. Decizia a fost luată de șase judecători și a fost unanimă, având posibilitatea să aibă un efect asupra a milioane de lucrători din economia digitală.
Astfel, toți șoferii Uber sau curierii aplicațiilor de livrare de mâncare, precum Takeaway, Glovo sau Food Panda, „pot cere drepturi de bază, precum concediu plătit și pauze de odihnă”, arată documentul. UBER are 60.000 de șoferi în Marea Britanie, din care 45.000 doar în Londra.
Decizia judecătorului
„Curtea Supremă a respins, în unanimitate, recursul înaintat de Uber. Legea este destinată să ofere o anumită protecţie persoanelor vulnerabile care au foarte puţine de spus sau deloc cu privire la plată şi condiţiile lor de muncă‟, a declarat judecătorul George Leggatt.
Curtea a spus că orice contract care încearcă să ocolească protecția drepturilor de bază este unul și fără putere. Mai mult, judecătorii au criticat aspru contractele pe care Uber le-a oferit șoferilor săi și cu ajutorul cărora i-a forțat să le semneze, afirmând că acestea „pot fi văzute ca având drept obiect oprirea unui șofer de la a cere drepturile acordate prin legislația aplicabilă‟, arată hotărârea oficialilor.
Care este situația în România?
România continuă să se afle într-o situație delicată în privința acestui aspect. Amintim că situația UBER și a aplicațiilor de acest tip a fost tranșată de Guvernul Dăncilă în luna martie a lui 2019.
La momentul acela a intrat în vigoare noua lege a taximetriei, urmând ca aplicațiile de trasport: Uber, Bolt și Clever/Free Now să vină în fața legii. Taximetriștii au acuzat atunci în multe rânduri astfel de companii de car-sharing din cauza faptului că le fac concurență neloială pentru că nu dispun de autorizații și licențe.