Vârsta la care creierul încetează să mai producă neuroni

Autor: Andrei Simion - 17.12.2018, 07:46

Oamenii de știință au crezut mereu că hipocampul creează sute de neuroni, celule nervoase responsabile de transmiterea informațiilor în întreg corpul, în fiecare zi, și la vârsta adultă.

Cu toate acestea, oamenii de știință de la Universitatea din California au o altă ipoteză. Creierul uman produce neuroni până la vârsta de 13 ani. Pentru studiu, echipa, condusă de profesorul de chirurgie neurologică Arturo Alvarez-Buylla, a studiat țesutul cerebral de la 59 de oameni – morți sau al căror țesut cerebral a fost preluat într-o operație.

Studiul, efectuat pe o perioadă de cinci ani, a inclus o gamă largă de eșantioane – de la nou-născuți până la adulți cu vârsta de 77 de ani. Cercetătorii au început prin identificarea neuronilor tineri, caracterizați prin formele lungi și subțiri. Apoi, au folosit anticorpi fluorescenți ca să detecteze proteine specifice celulelor în diferite stadii de maturitate.

Astfel, au descoperit că în timp ce existau mulți neuroni tineri în țesutul cerebral la naștere, producția de noi neuroni a încetat substanțial până la vârsta de șapte ani. La vârsta de 13 ani, producția a încetat de tot.

Mercedes Paredes, profesor asistent de neurologie la UCSF si unul dintre liderii studiului, spune că observațiile au fost făcute și la mamiferele acvatice – delfini și balene. Majoritatea cercetătorilor sunt de acord că regenerarea ar putea fi un semn distinctiv al creierului complex.

Cu toate că rezultatele studiului au arătat că producția de celule nervoase încetează la 13 ani, nu toți sunt de acord cu ele. Rusty Gave, director interimar al Institutului Salk din La Jolla, California, este cel care în 1998 a concluzionat că neuronii se formează încontinuu în hipocampul adulților.

Cercetătorul crede că studiul, publicat în Nature, este defect, deoarece testarea neurogenezei nu este fiabilă atunci când se utilizează țesutul cerebral al unei persoane moarte.

„Mă simt încrezător în rezultatele studiului meu. În plus, și alte cercetări confirmă că neurogeneza poate să apară în creierul unui adult”, spune Gave.

Chiar și așa, dacă vom putea vreodată să aflăm concret ce se întâmplă în creierul uman, rămâne de văzut. Asta pentru neurogeneza umană este imposibil de observat în timp real, deoarece țesutul cerebral este greu de obținut.

Chiar și atunci când cercetătorii le pot obține, fiecare probă oferă doar o imagine a ceea ce se întâmplă la un moment dat într-o anumită zonă a creierului.

Citește și...

Redacția Playtech.ro te invită să citești în continuare articolele noastre intr-un mod informat și logic.

Întrucât jurnalismul, cititorii și publicitatea formează un circuit strâns legat, avem nevoie de acceptul tău clar pentru a-ți putea oferi în continuare informațiile publicației Playtech.ro în conformitate cu noua lege europeană GDPR, care intră în vigoare pe 25 mai.

e asigurăm că datele vor fi păstrate în siguranță și te rugăm să citești următorele documente care sunt în concordanță cu noile reglemantări impuse de Uniunea Europeană.

Îți mulțumim pentru acceptul tău și navigare plăcută