Un oficial din Banca Mondială face apel ca România să redeschidă urgent școlile. ”Ar putea crește cu 10% rata analfabetismului funcțional, pierderile economice sunt uriașe”
Fadia Saadah, director în cadrul Băncii Mondiale, a făcut apel către autoritățile din România cu privire la redeschiderea școlilor. Potrivit specialistei, constrângerea elevilor de a nu participa fizic la orele de curs va avea efecte negative puternice, atât la nivelul economic al țării, cât și la nivel individual.
Impactul negativ provocat de închiderea școlilor
Reprezentanta Băncii Mondiale le recomandă autorităților să depună toate eforturile necesare, astfel încât să poată asigura condiții de siguranță anti-Covid-19, în vederea funcționării școlilor cu prezență fizică. De asemenea, aceasta a menționat că o creștere a ratei de vaccinare ar îmbunătăți radical situația actuală.
Fadia Saadah susține că restricțiile școlare din timpul pandemiei se vor resimți în timp, atât pe plan național, cât și personal, în cazul fiecărui elev căruia i s-a luat dreptul la educație în această perioadă îndelungată.
“Este important să se facă tot posibilul pentru deschiderea școlilor și pentru maximizarea șanselor de a le ține deschise pe viitor. Când sunt deschise, școlile trebuie să se asigure că sunt introduse măsuri adecvate de siguranță, respectate atât de personalul școlar, cât și de către copii.
Ne așteptăm ca absolvenții de liceu din România să câștige cu 9.000 de dolari mai puțin din munca pe care o vor depune pe parcursul vieții, din cauza pierderii de învățare cauzate de Covid-19”, a explicat aceasta.
În concluzie, aceasta ar traduce impactul economic la nivel național, într-o pierdere economică anuală de până la 1,4 miliarde de dolari. De asemenea, economista atrage atenția și asupra creșterii nivelului de analfabetism functional, cu până la 10%.
Printre alte recomandări importante, Fabia Saadah a subliniat necesitatea măsurării nivelului de învățare al elevilor în această perioadă, comparativ cu cea dinaintea pandemiei.
În plus, ea sugerează o regândire a programelor de instruire a profesorilor “pentru a-i ajuta pe aceștia să facă față provocărilor cu care se confruntă. Sfatul Băncii Mondiale este ca această instruire să se alinieze la viitoarele nevoile educaționale viitoare, inclusiv instruirea digitală (…)”, a adăugat specialist, potrivit edupedu.ro.
Riscurile lipsei acesului la Educație în perioada pandemiei de Covid-19
Într-un interviu acordat pentru edupedu.ro, Fadia Saadah a vorbit pe larg despre efectele negative ale accesului limitat la Educație. Printre acestea, se numără abandonul școlar și părăsirea timpurie a școlii.
“Criza Covid-19 are un impact semnificativ asupra învățării și va adânci inegalitățile în sistemele educaționale din întreaga lume, inclusiv din România. Presiunea asupra serviciilor de educație va mări decalajul pentru grupurile vulnerabile.
Închiderile școlilor vor duce, probabil, la un regres al învățării și vor crește abandonul și părăsirea timpurie a școlii, mai ales în rândul celor mai vulnerabili dintre elevi, care vor resimți un impact mai puternic.
Criza ar putea crește cu până la 10% rata analfabetismului funcțional în rândul elevilor din România. Acestea sunt, bineînțeles, predicții, dar referințele la pierderile de învățare din țările vest-europene (precum Anglia, Germania, Italia) indică pierderi semnificative, mai ales printre elevii cei mai dezavantajați.
Este important ca România să măsoare nivelul de învățare al elevilor și să îl compare cu situația înregistrată înainte de criza Covid-19”, a explicat reprezentanta Băncii Mondiale.