Ultima oră. Medicul Virgil Musta, adevărul despre condițiile în care se vor redeschide școlile. Ce trebuie să știe toți părinții

de: Rosu Ioana
17 08. 2020

Medicul Virgil Musta de la Spitalul „Victor Babeș”, din Timișoara, dezvăluie ce trebuie să facă părinții și copiii înainte de începerea școlii. Pentru că a rămas mai puțin de o lună până la reînceperea cursurilor, medicul aflat în prima linie în lupta cu COVID-19 le transmite cetățenilor un mesaj prin care îi îndrumă cum să se protejeze de infecția cu COVID-19.

Numărul copiilor depistați cu COVID-19, mult mai mic decât cel al adulților

Specialistul din Timișoara este de părere că elevii trebuie să înceapă școala începând cu 14 septembrie, atâta timp cât numărul cazurilor de îmbolnăviri noi va putea fi ținut sub control. Potrivit unui bilanț analizat de specialiști, numărul copiilor infectați cu COVID-19 este infim față de cel al adulților.

Într-un studiu efectuat pe 70.000 cazuri de persoane infectate cu SARS CoV-2, s-a observat că doar 1,3% dintre acestea, au fost copii iar dintre ei, doar 30% au necesitat internare (0,4%,din totalul cazurilor), majoritatea fiind forme asimptomatice și ușoare. Dintre copiii pozitivi, doar 1,7% au necesitat internare în secția de ATI.

Conform studiilor, cât și observațiilor noastre de până acum, numărul copiilor depistați pozitiv cu SARS CoV-2 a fost într-adevăr mult mai mic comparativ cu cel al adulților, foarte puțini dintre ei făcând forme mai grave, în special cei care aveau deja alte probleme de sănătate precum malformații congenitale, diabet zaharat, obezitate etc.

Marea majoritate a formelor la copii sunt asimptomatice sau minim simptomatice, ceea ce face foarte dificil depistarea copiilor pozitivi”, a transmis medicul Virgil Musta.

Acesta consideră că revenirea în instituțiile de învătământ este de un real folos, atât pentru păstrarea calității educației, cât și pentru interacțiunea interumană între copii, un factor benefic pentru sănătatea psihică a acestora.

Regulile de prevenire transmise de Virgil Musta

Pentru ca reînceprea școlilor să aibă loc în siguranță, medicul a întocmit o listă ce curpinde 13 reguli pe care fiecare persoană implicată în această revenire în instituțiile de învătământ trebuie să o respecte. Potrivit medicului, familia și autoritățile competente au un rol esențial în gestionarea corectă a evitării răspândirii comunitare a virusului.
În primul rând, părinții trebuie să aibă în vedere triajul epidemiologic zilnic al copilului.

În cazul în care se observă cel mai mic simptom specific bolii, elevul în cauză trebuie ținut sub observație și sub nicio formă nu trebuie trimis la școală, în colectivitate.

Pe de altă parte, autoritățile trebuie să se asigure că elevii vor avea la dispoziție condițiile de siguranță, precum posibilitatea realizării igienii mâinilor și spațiu de minim doi metri între persoane.

„-Părinţii trebuie să aibă un rol esential în triajul epidemiologic zilnic. Ei sunt cei care ar trebui să cunoască eventualele manifestări ale copilului şi să decidă netrimiterea acestuia la şcoală.

Bineînţeles că e nevoie de un ghid clar de instrucţiuni transmis tuturor părinţilor în acest sens (plus consultarea medicului de familie), pentru că este esenţial ca, în primul rând, copiii care au deja simptome posibile de covid-19 să nu ajungă la şcoală, cât nici cei despre care părinţii ştiu că au intrat în contact cu persoane dovedite pozitiv covid-19.

– Copiii care sunt mai vulnerabili şi mai predispuşi la a face eventuale forme grave, mă refer aici la copiii care au deja alte probleme de sănătate precum malformaţii congenitale, diabet zaharat, obezitate etc ar trebui să facă cursuri online.

– Aceleaşi măsuri pentru cursuri online ar trebui luate şi în cazul copiilor care au contact direct în familie cu persoane adulte vulnerabile, cărora le-ar putea transmite virusul, iar aceştia ar putea dezvolta forme grave (bătrâni, diabetici, cardiaci etc). Sau dacă îi trimit la şcoală, să reducă acasă contactul copiilor cu aceste categorii de persoane.

– Educarea de către părinţi şi profesori a copiilor, pe limbajul lor, specific fiecărei vârste (la fel, pe baza unui ghid recomandat) pentru a înţelege si accepta singuri măsurile de bază pentru prevenţie, dar şi pentru eventuala recunoaştere a unor posibile simptome.

– Urmărirea de către părinţi a respectării măsurilor de protejare a copiilor şi când nu sunt la şcoală (evitarea locurilor aglomerate, purtarea măştilor şi igiena permanentă a mâinilor) pentru a nu se contamina în comunitate.

– Unităţile şcolare trebuie să se organizeze astfel încât să evite activităţile cu risc epidemiologic crescut (aici trebuie analizată pur şi simplu fiecare activitate în funcţie de potenţialele riscuri şi luate măsuri specifice punctuale, ex. ore de sport care nu trebuie ţinute în săli de sport mici şi neaerisite etc).

– În unităţile şcolare trebuie evitată supra-aglomerarea claselor, o parte dintre elevi pot rămâne acasă pentru a urmări online cursurile, prin rotaţie ( poate cu prioritate pentru online pentru cei cu risc sau care au în familie persoane vulnerabile).

Dar aici, foarte important este ca grupele formate să se menţină în aceeaşi structură, astfel încât dacă se depistează un caz pozitiv, să nu fie afectată pentru izolare decât grupa acelui copil, iar cealaltă să poată veni la şcoală (de exemplu, dacă o clasă de 30 de elevi se împarte în două grupe de câte 15 elevi, grupele să-şi păstreze exact aceeaşi structură şi să vină pe rând la şcoală, câte 2 săptămâni fiecare grupă, iar dacă există un caz pozitiv într-o grupă, va fi izolată doar acea grupă).

– Unităţile şcolare trebuie să asigure o dezinfectare zilnică claselor, cât şi posibilitatea spălării pe mâini a copiilor.

– În pauze, clasele trebuie aerisite, iar ideal ar fi ca grupele de copii care sunt la şcoală să păstreze distanţa între ele, chiar dacă vor ieşi în curtea şcolii (ştiu că acest lucru este greu de realizat, dar nu imposibil dacă se stabileşte un anumit flux şi eventual orar pe clase), sau cel puţin masca să fie obligatorie atunci când se întâlnesc clase diferite de copii (pentru că în interiorul unei grupe de copii prezente la şcoală este practic imposibil să se păstreze permanent distanţa fizică între copii este important ca măcar grupele diferite să nu se apropie).

– Cadrele didactice trebuie să cunoască foarte bine posibilele simptome pentru covid 19 şi să nu vină la şcoală dacă constată astfel de manifestări.

– Cadrele didactice trebuie să păstreze distanţa fizică de 2 m în clase faţă de elevi şi să poarte obligatoriu mască în timpul orelor, cât şi în interiorul şcolii, în general.

– Să existe în fiecare şcoală un regulament de ordine interioară dedicat masurilor covid-19, semnat şi respectat de profesori şi elevi, precum şi un regulament asumat şi de părinţi.

– Să existe o comunicare permanentă, deschisă şi constructivă între profesori, părinţi şi elevi pentru informare, consultare si decizii.

Un lucru extrem de important, după părerea medicului Virgil Musta  este acela ca specialiştii să creeze diverse materiale informative care să ajute şcolile, profesorii, părinţii şi elevii să evite viitoare focare, iar activitatea şcolară să decurgă cât mai apropiat de normal.

Cuvintele cheie în demersul de a oferi copiilor noştri o educaţie de calitate în condiţii de siguranţă sunt: RESPONSABILITATE şi SOLIDARITATE!”, concluzionează medicul Virgil Musta.