Tu știi de ce multe prețuri se termină în ,99? Cum te păcălesc comercianții, de fapt
Tu știi de ce multe prețuri se termină în ,99? Cu siguranță că, la cumpărături fiind, te-ai întrebat măcar o dată asta. Deși nimeni nu pre acordă importanță acelui 0,01 RON, el însă rămâne undeva. Deși mulți ar crede că motivul pentru care prețurile se termină în ,99 ar avea legătură cu legea taxelor sau alții ar putea crede că este doar o practică inventată cu zeci de ani în urmă, atunci cân bunurile costau mai puțin și fiecare mărunțiș conta. În realitate însă, adevărul este cu totul altul!
Tu știi de ce multe prețuri se termină în ,99?
Pe toate cititoarele de carduri, aparatele de scanat din magazine și cumpărăturile care se fac online apar prețurile produselor achiziționate, care se termină în ,99. Dar te-ai întrebat de ce se întâmplă asta și prețurile nu au o sumă rotundă? Ei bine, explicația ar consta, de fapt, într-o strategie psihologică menită să îl facă pe cumpărător să perceapă că prețul terminat în ,99 este unul mai mic.
Specialiștii au explicat fenomenul:
„Pentru că citim de la stânga la dreapta, ajungem să acordăm mai puțină atenție spre cifrelor dinspre sfârșitul prețului față de cifrele pe care le vedem chiar la începutul acestuia”, a declarat Julie Ramhold, un analist de piață al publicației DealNews.com.
Chiar dacă este vorba doar de 1 RON și știi că diferența asta nu îți afectează prea mult buzunarul, totuși ea te poate păcăli inducându-ți ideea că un produs este mai ieftin.
De ce recurg magazinele la această tactică
Spre exemplu când vezi că un produs costă 9,99 lei, creierul îl perecepe ca 9 lei, deși suma pe care o plătești este, de fapt, de 10 lei. Pentru subconștient, un preț format dintr-o singură cifră, de genul 9 lei, te poate face să crezi că e mult mai ieftin decât un preț format din două cifre, precum 10 lei.
Unele magazine folosesc această tactică mai ales când au perioadele de reduceri, în vreme ce, în restul anului, prețurile afișate se termină în ,00. Prin urmare, produsele lor, atunci când sunt la reduceri, sunt reduse numai cu 0,01. Tactica este aplicată și pare a fi chiar una de succes pentru magazinele care profită de neatenția cumpărătorilor.
Însă aceasta nu este singura tactică pe care folosesc magazinele pentru ca clienții lor să cumpere mai mult. Ei se folosesc de o muzică calmă, lumini, care creează un ambient plăcut și îi pune pe potențialii cumpărători să vrea să petreacă cât mai mult timp în interiorul magazinelor, cercetând și, în final, cumpărând mai multe produse.