Trucul simplu care arată dacă ești ascultat pe Facebook sau Instagram. Așa îți vei da seama imediat

Trucul simplu care arată dacă ești ascultat pe Facebook sau Instagram. Așa îți vei da seama imediat
Facebook poate urmări ceea ce faceți pe alte site-uri web

Vi s-a întâmplat vreodată să vorbiți cu un amic, sau amică, despre un anume lucru pe care vi l-ați dorit să-l cumpărați, ca mai apoi să vă treziți cu reclama la exact acel produs pe Facebook? Sau ați avut senzația că cineva vă ascultă pe Instagram? Vă spunem noi că nu este o minciună, ci se întâmplă cu adevărat, și totul este pe bază de algoritmi și de „ascultat”. Dar există și metode prin care să scăpați de acest aspect.

Nu suntem „paranoici”. Facebook și Instagram ne „ascultă”

Atunci când avem conversații private cu cineva despre ceva ce suntem interesați să cumpărăm, fie pe Facebook, fie pe Instagram, nu de puține ori ne trezim cu o reclamă pentru acel lucru că apare pe feed-ul nostru de pe Instagram, sau Facebook. Dacă nu v-ați prins până acum, vă spunem noi că Facebook trage cu urechea, doar că într-un mod diferit.

Adevărul este că Facebook ne urmărește în moduri de care mulți dintre noi nici măcar nu-și dau seama. Se pricepe atât de bine la asta, încât credem că ne monitorizează conversațiile. În schimb, folosește date demografice și de localizare sofisticate pentru a difuza reclame. Pun laolaltă tot felul de dovezi circumstanțiale, iar tu ești invadat de reclame ca și cum ți-ar asculta conversațiile.

Urmărire vs. ascultare

Lily Leiva, o utilizatoare de Facebook din Atlanta, a venit cu o explicație similară pentru Baby Box-ul finlandez, menționat pe scurt la o cină cu un prieten. Anunțul pentru cutia de maternitate de 500 de dolari a apărut în News Feed-ul ei a doua zi.

Mi s-a părut atât de enervant. Facebook încerca să-mi prezică comportamentul”., spune utilziatoarea. Teoria ei a fost că Facebook a împins reclama către ea pentru că fusese cu prietena ei, căreia îi plăcuse produsul.

Facebook spune că nu ne ascultă conversațiile, dar, în realitate, nu spun că nu te urmăresc. De fapt, rețeaua de socializare este destul de deschisă în ceea ce privește urmărirea.

Cei mai mulți dintre noi știu că, de fiecare dată când dăm like la o postare, lăsăm un comentariu și etichetăm un prieten, acest lucru îi oferă platformei Facebook și mai multă muniție pentru a ne servi reclame. Fiecare check-in, fiecare hashtag, fiecare comentariu este mai mult material pentru astfel de „comportamente”

Facebook poate urmări ceea ce faceți pe alte site-uri web

Rețeaua de socializare recunoaște că colectează tot „conținutul, comunicările și alte informații”, inclusiv fotografii și videoclipuri, conturi, hashtag-uri și grupuri la care suntem conectați. Aceasta notează ce postări, videoclipuri și alte conținuturi vizualizăm și chiar colectează informațiile noastre de plată, inclusiv numărul cardului de credit sau de debit, informații de facturare și de expediere.

„Există multe alte modalități prin care Facebook poate să vă direcționeze cu reclame bazate pe datele pe care le-a colectat și le-a trecut prin algoritmi.

Nu uitați că Facebook poate urmări ceea ce faceți pe alte site-uri web și aplicații care folosesc plugin-uri, logări și widget-uri Facebook.”, afirmă Paul Bischoff, avocat al confidențialității, de la Comparitech.com.

Autentificarea unică a Facebook oferă o altă ușă către datele dumneavoastră. Dacă v-ați folosit contul de Facebook pentru a vă autentifica pe un site web, pentru a vă abona la un e-mail, pentru a face o achiziție sau pentru a obține un cupon, Facebook poate colecta date despre ceea ce faceți, cum ar fi vizualizarea unei pagini web sau adăugarea unui produs într-un coș de cumpărături online.

Rețeaua de socializare ne urmărește pe telefoanele mobile

Rețeaua de socializare ne urmărește pe telefoanele mobile dacă îi dăm permisiunea. Asta înseamnă că Facebook și Instagram știe unde vă aflați, chiar și cu aplicația închisă. Ea lasă date „cookie” pe dispozitivele noastre pentru urmărire, „pentru a crea produse personalizate care sunt unice și relevante pentru dvs.”.

În ceea ce privesc permisiunile, Facebook nu vă atrage să permiteți urmărirea non-stop chiar și cu aplicația închisă. În schimb, așa cum exemplificam anterior, o postare pe Instagram, deținută de Facebook, era pe cale să intre în direct, când o fereastră pop-up l-a îndemnat să „Activeze serviciile de localizare”, pentru a selecta automat eticheta orașului.

Dar cum le oprim să nu mai urmărească tot ceea ce facem?

Deși Instagram, aplicația deținută de Facebook nu oferă utilizatorilor un control complet, există modalități de a limita datele pe care le colectează și tipurile de reclame pe care le vedeți. Instagram este sursă masivă de bani. Compania mamă Facebook nu publică cifre cu privire la cât de mult câștigă divizia.

Dar rapoartele susțin că a generat 20 de miliarde de dolari în venituri din publicitate în 2019. Adică un sfert din toate veniturile anuale ale Facebook. Sau, altfel spus, mai mulți bani decât face YouTube pentru compania-mamă Alphabet.

În centrul succesului financiar al Instagram se află două lucruri:

  • publicitatea – funcția Stories pe care a preluat-o de la Snapchat este acum plină de ea
  • datele care alimentează toată această publicitate (există o mulțime de astfel de date)

 

Instagram, prin intermediul integrărilor sale cu Facebook, utilizează informațiile personale pentru a afișa reclame pe care crede că este foarte probabil să dați click pe ele. Aceste informații provin din ceea ce faceți în cadrul aplicației și al Facebook, din telefonul dvs. și din comportamentul dvs. în timp ce vă deplasați în părți ale web-ului pe care Facebook nu le deține.

În cazul Facebook, setprile pe care trebuie să le faceți, sunt după cum urmează, în funcție de terminalul vostru

Cum să dezactivați accesul Facebook la microfonul dvs. pe mobile iPhone

  • Porniți aplicația Settings (Setări) și derulați în jos până la lista de aplicații instalate pe telefon.
  • Alegeți „Facebook”.
  • Dezactivați microfonul prin glisarea butonului său spre stânga.

 

Cum să dezactivați accesul Facebook la microfonul dvs. pe un Android

  • Porniți aplicația Setări și căutați permisiune.
  • În rezultatele căutării, atingeți „Permission manager”.
  • În lista de permisiuni, atingeți „Microfon”.

 

Tot ceea ce faceți pe Instagram este urmărit

În primul rând, tot ceea ce faceți pe Instagram este urmărit. Aproape fiecare serviciu online pe care îl utilizați colectează informații despre acțiunile dumneavoastră. Fiecare defilare a degetului mare făcută prin feed-ul dvs. îi furnizează informații despre comportamentul dvs. Instagram știe că ați petrecut 20 de minute parcurgând până în adâncurile profilului iubitei din liceu la ora 2 noaptea.

Datele pe care le colectează Instagram nu sunt doar pentru publicitate. Compania utilizează informațiile dumneavoastră,  de exemplu, ce dispozitiv utilizați pentru a vă conecta, pentru a detecta încercările de conectare suspecte.

Rapoartele de accident de pe telefonul dvs. o pot ajuta să identifice erori în codul său și să identifice părți ale aplicației pe care nu le folosește nimeni. În 2019, Instagram a renunțat la fila Following, care arăta tuturor postările publice pe care le-ați apreciat.

În afară de ștergerea completă a aplicației, nu puteți face prea multe pentru a împiedica Instagram să vă urmărească comportamentul pe platforma sa. Dar există lucruri pe care le puteți face pentru a limita unele dintre datele colectate și tipurile de reclame pe care le vedeți online.

Ștergeți o parte din datele personale

Doriți să vedeți informațiile pe care le-ați oferit Instagram? Mergeți pe pagina de setări a aplicației și atingeți opțiunea de securitate. Aici există opțiunea de a vedea informațiile pe care Instagram le-a colectat despre tine și de a le descărca.

Dacă apeși pe „Accesează datele”, vei putea vedea toate schimbările de parolă, adresele de e-mail și numerele de telefon asociate contului, plus mai multe informații despre modul în care folosești aplicația.

Există 25 de categorii de informații care sunt colectate. Acestea variază de la interacțiunile cu sondajele pe care le-ați completat în poveștile oamenilor până la hashtag-urile pe care le urmăriți și modificările aduse informațiilor din biografia dvs.

Deși este posibil să vedeți toate aceste date, nu puteți face prea multe cu ele. Istoricul de căutare poate fi șters prin intermediul opțiunilor din meniul Securitate, deși atunci când faceți acest lucru îl ștergeți doar local.

Instagram și Facebook știu în continuare ce, sau pe cine ați căutat. „Rețineți că ștergerea istoricului de căutare este temporară și căutările pe care le ștergeți pot să reapară în istoric după ce le căutați din nou”, precizează Instagram.

Locație

Probabil că folosești Instagram pe telefon. În mod implicit, abilitățile de colectare a locației din Instagram sunt dezactivate, dar probabil că ați activat funcția din greșeală în timp ce ați adăugat locația dvs. la o postare sau la o poveste.

Pentru a schimba acest lucru – sau cel puțin pentru a verifica dacă i-ați acordat permisiunea – vizitați setările de pe telefon. Nu se poate face prin intermediul aplicației Instagram.

Pe Android, navigați la „Setări”, apoi apăsați pe „Aplicații” și găsiți Instagram. Aici puteți vedea dacă i-ați acordat permisiunea de a vă accesa locația, microfonul, spațiul de stocare al dispozitivului, contactele și multe altele.

Puteți activa și dezactiva aceste setări, permițând Instagram să aibă acces la locația dvs. tot timpul, doar în timp ce utilizați aplicația sau niciodată.

Dacă dețineți un iPhone, procesul este similar. Atingeți setările telefonului, mergeți la „Confidențialitate” și apoi „Servicii de localizare” și găsiți Instagram. Aici puteți alege dacă urmărirea locației este activată tot timpul, atunci când folosiți aplicația sau dezactivată complet.

Controlați reclamele din Stories

Pe măsură ce Facebook a încercat să facă mai mulți bani din Instagram, l-a umplut de reclame. Tot ceea ce vedeți este alimentat, tehnic, de compania mamă. Facebook este serverul de reclame pentru Instagram, iar cele două sunt inseparabile. Instagram vă arată reclame pe baza a ceea ce el și Facebook cred că vă place.

Acest lucru se bazează pe ceea ce faceți în timp ce sunteți pe Instagram, de exemplu, dacă dați like la postările anumitor mărci, dar și pe ceea ce faceți pe site-uri și servicii care nu sunt deținute de Facebook. Pixel-ul Facebook este o bucată mică de cod care se află pe aproape fiecare site web pe care îl vizitați și care colectează informații care spun că l-ați vizitat.

Pixelul colectează date despre activitatea dvs. online și le leagă de un identificator, care ajută la stabilirea reclamelor care vă vor fi afișate. Acesta este doar un mod de colectare a datelor care alimentează mașina de publicitate a companiei.

„Agenții de publicitate, dezvoltatorii de aplicații și editorii ne pot trimite informații prin intermediul Facebook Business Tools pe care le folosesc, inclusiv prin plug-in-urile noastre sociale, cum ar fi butonul Like, Facebook Login, API-urile și SDK-urile noastre sau prin intermediul pixelului Facebook”, se arată în politica de date a Facebook. Aceasta include ceea ce cumpărați și site-urile pe care le vizitați.

Deci, ce puteți face în legătură cu Instagram? Controalele sunt limitate. În cadrul aplicației, prin intermediul filei „Setări”, puteți vedea activitatea dvs. publicitară.

Aceasta vă arată reclamele cu care v-ați implicat, comentând postări, apreciind o reclamă și vizionând cea mai mare parte a unei reclame, de exemplu. Există, de asemenea, linkuri în afara aplicației Instagram care explică reclamele de pe platformă în cadrul filei „Setări”.

Ștergeți Instagram

Dacă v-ați săturat de Instagram în general, puteți șterge aplicația. Nu vă puteți șterge contul Instagram din interiorul aplicației; trebuie să vizitați această pagină.

Atunci când vă ștergeți contul, profilul, fotografiile, videoclipurile, comentariile, like-urile și urmăritorii dvs. vor fi eliminate definitiv”, precizează compania. Sau puteți să vă dezactivați temporar contul. Acest lucru poate fi făcut aici.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI