Se schimbă regulile rutiere din România? Cât alcool s-ar permite să consume șoferii, ce plan are Uniunea Europeană
Comisia pentru Transporturi a Uniunii Europene a aprobat un set nou de norme revoluționare care vizează îmbunătățirea siguranței rutiere.
Printre cele mai notabile propuneri se numără reducerea limitei de vârstă pentru obținerea permiselor de conducere, cu măsuri specifice pentru șoferii tineri și neexperimentați. Aceste norme vor fi supuse la vot în martie și, odată adoptate, vor marca o schimbare semnificativă în politica de siguranță rutieră a UE.
Schimbările impuse de Uniunea Europeană privind legile rutiere
Una dintre cele mai discutate schimbări este coborârea limitei de vârstă pentru carnet la 17 ani, cu condiția ca șoferul să fie însoțit de un conducător auto mai experimentat.
Această măsură este menită să ajute tinerii să acumuleze experiență în condiții de siguranță. În plus, șoferii de camioane și vehicule pentru transportul de pasageri vor putea obține permisul de conducere de la vârsta de 18 ani, o reducere semnificativă față de limita actuală. Această decizie vine în contextul unui deficit acut de șoferi profesioniști în UE.
Tinerii de 18 ani vor putea conduce camionete cu până la 16 pasageri, cu condiția obținerii unui certificat de competență profesională. În lipsa acestui certificat, limita de vârstă rămâne la 21 de ani.
De asemenea, noua reglementare introduce o perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru șoferii neexperimentați. În această perioadă, noii șoferi vor fi supuși unor restricții, cum ar fi o limită de alcool de 0,2 g/l în sânge și sancțiuni mai aspre pentru încălcările regulilor de trafic.
În Europa, normele privind consumul de alcool la volan variază semnificativ de la o țară la alta, cu diferențe notabile între statele din Europa de Est și cele din Europa de Vest.
CITEȘTE ȘI: În cât timp dispare alcoolul din sânge, de fapt. Mare atenție dacă vei conduce astăzi
Legea privind consumul de alcool în România
În România, consumul de alcool la volan este strict interzis, pe când în alte țări europene există limite acceptabile stabilite pentru nivelul de alcool în sânge.
Conform standardelor cel mai frecvent întâlnite, multe țări din Europa de Vest au stabilit limita legală de alcool în sânge la 0,5 ‰ pentru conducătorii auto. Această limită este considerată a impune un echilibru între toleranța față de consumul moderat de alcool și menținerea siguranței rutiere.
Pe de altă parte, în majoritatea țărilor din Europa de Est, inclusiv în România, standardele sunt mult mai stricte. Limitele legale variază între 0,0 ‰ și 0,3 ‰, reflectând o abordare mult mai precaută față de consumul de alcool la volan, în timp ce în România, este strict interzis.
Această diferență legală subliniază o varietate de factori culturali și legislativi între diferite regiuni ale Europei. De aceea, este important ca toți șoferii, în special cei care călătoresc între diferite țări europene, să fie conștienți de legile locale referitoare la alcoolemie pentru a evita încălcarea regulilor și pentru a menține siguranța pe drumuri.
Legislația rutieră din România are o abordare de toleranță zero față de consumul de alcool la volan, diferind astfel de multe alte țări europene.
Legea din România este similară cu cea din Elveția, stabilind valori contravenționale pentru niveluri de alcool în sânge cuprinse între 0,1 și 0,4 ‰, și valori penale pentru niveluri peste 0,8 ‰.
De asemenea, Uniunea Europeană va permite extinderea valabilității permisului de conducere la 15 ani, însă persoanele de peste 70 de ani vor trebui să facă controale medicale la fiecare 5 ani.
CITEȘTE ȘI: Când nu trebuie să bei deloc alcool. Prof. Dr. Vlad Ciurea, avertisment serios: „Fatal!”