Se schimbă certificatele de naștere, căsătorie sau deces. Cum vor arăta
Procesul de digitalizare, mai ales cele legate de obținerea anumitor documente, a ajuns într-o nouă etapă, iar asta se va resimți și la obținerea de certificate de naștere, căsătorie sau deces. Citește mai departe și află cum se schimbă certificatele de naștere, căsătorie sau deces, dar și cum vor arăta.
Ministerul de Interne anunță o nouă etapă a digitalizării
Așa cum și-a asumat, încă de acum câțiva ani, România a intrat într-un proces amplu de digitalizare, mai ales în zona de eliberare a documentelor pentru cetățenii României, și vorbim aici de cărțile de identitate, precum și, mai nou, despre certificatele de naștere, căsătorie sau deces. Conform unui document publicat de Ministerul de Interne pe 22 ianuarie, în cazul dcumentelor de naștere, căsătorie sau deces, acestea vor putea fi emise și în format digital.
Prin implementarea unui nou sistem, denumit SIIEASC (Sistem Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă), cetățenii români vor putea beneficia mult mai repede de documentele de stare civilă, precum certificatele de naștere, căsătorie sau deces.
Sistemul SIIEASC va fi implementat până în septembrie
Proiectul, cu toate anexele sale, publicat pe site-ul ministerului, prezintă care vor fi pașii de implementare a noului sistem SIIEASC, iar termenul limită pentru întreg procesul de digitalizare este până la data de 24 septembrie 2024, cel târziu.
Află despre: Românii din străinătate spun „Adio!” statului la coadă. Documentul important care se va putea emite online
Așa cum este precizat și în documentația publicată de Ministerul pentru Digitalizarea României, SIIEASC este un proiect „cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020”, iar ca dată de începere este precizată data de 25 iunie 2018, având ca obiective următoarele:
- Reducerea timpului necesar procesării tranzacțiilor informațiilor de stare civilă și a cheltuielilor de stocare a informațiilor pentru administrațiile locale și centrale legate de un număr de 5 servicii, pentru cele 4 evenimente primare de viață: naștere, căsătorie, divorț, deces;
- Creșterea gradului de interoperabilitate a sistemelor centrale și locale care prelucrează informații de stare civilă specifice serviciilor corelate cu cele 4 evenimente de viață primare;
- Eliminarea redundanțelor informaționale existente în sistemele locale și centrale care prelucrează informații de stare civilă;
- Digitizarea documentelor de stare civilă emise în ultimii 100 de ani, aferente evenimentelor de viață primare: naștere, căsătorie, divorț, deces;
- Stocarea electronică și gestiunea arhivistică a documentelor digitizate;
- Creșterea nivelului de colaborare și comunicare între comunitățile locale și instituțiile publice în problematica stării civile;
- Punerea în aplicare a serviciilor G2C/G2G prin implementarea suportului necesar dezvoltării serviciilor electronice ce au la bază informații primare de stare civilă.
Cum vor arăta certificatele de naștere, căsătorie sau deces
Digitalizarea întregului aparat de stat, precum și cel al serviciilor de acest tip este un plan asumat de mai bine de 6 ani de statul român, multe dintre fondurile necesare implementăriii venind din partea Comisiei Europene prin intermediul ministerelor de resort.
Citește și: Ce trebuie să ştie românii care urmează să îşi schimbe buletinul. Detaliul de care mulţi nu au habar
În ceea ce privesc certificatele de naștere, căsătorie sau deces, în format digital, nu vor fi diferite cu mult de cele clasice, după cum se poate observa în exemplul de mai jos.
Prin accesarea noului sistem digitalizat de emitere a acestor documente, SIIEASC, românii vor avea acces mult mai repede la acest tip de documente de stare civilă, fiind eliminați timpii de așteptare la ghișeele clasice, unde se emit în acest moment.