Schimbări majore la Evaluarea Națională 2025. Anunțul făcut de ministrul Ligia Deca pentru elevi
Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat, miercuri, 3 iulie 2024, că, de anul școlar viitor, elevii ar putea primi punctaje în loc de coduri la Evaluările Naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a. Măsura e benefică pentru ca „să poată fi traduse mai ușor în progresul elevului”, a spus oficialul.
Vești de la ministrul Educației despre Evaluarea Națională 2025
O altă schimbare constă în faptul că învățătorii ar putea corecta lucrările digitalizat, așa cum este în prezent la evaluarea pentru clasa a VIII-a și la examenul de Bacalaureat, a mai spus Deca în conferința de presă de miercuri, 3 iulie, după afișarea rezultatelor de la Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a 2024.
Modificările ar urma să contribuie la construirea unui parcurs al elevului mai apropiat de realitate din punct de vedere al notelor obținute pe parcurs, susține ministrul Educației.
Trebuie precizat că platforma prezentată ca nouă de Ministerul Educației înainte de primele probe de la Evaluarea Națională de clasa a II-a (EN II) 2024, care va colecta rezultatele elevilor de clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, este o variantă îmbunătățită a celei din 2014 și care ar fi permis generarea de rapoarte pentru profesori, școală și inspectorat școlar, potrivit secretarului de stat Bogdan Cristescu.
Ce precizări a făcut Ligia Deca
Întrebată de reporterul Edpedu.ro dacă are în vedere extinderea corectării digitalizate a lucrărilor elevilor și la evaluările de la clasele a II-a a IV-a, a VI-a, Ligia Deca a dat următorul răspuns:
„Într-adevăr, planul este să avem evaluare standardizată și ea să poată fi aplicată anual. Noua lege a învățământului preuniversitar prevede această măsură. Avem un apel deschis în PNRR pentru o platformă digitală care să permită acest lucru și, de asemenea, ne dorim să avem o bancă de itemi standardizați care să poată permite și comparația între anii de studiu dintre generații. Deci, răspunsul este „da”. Dorința noastră este ca toate evaluările cu caracter național și care trebuie să rezulte și în planuri de intervenție personalizată să se administreze digital.
De aceea, pentru noi acesta a fost un an foarte important, să putem vedea cum funcționează o astfel de evaluare la scară largă. Și într-adevăr, următorul pas este ca să avem aceste evaluări în anii anteriori examenului de Evaluare Națională la clasa a VIII-a pentru a nu mai ajunge în situația în care să existe discrepanțe mari între rezultatul la Evaluarea Națională și mediile din gimnaziu”.
Totodată, oficialul român a subliniat că Ministerul Educației analizează pentru anul viitor inclusiv o schimbare de metodologie: „Ne dorim ca evaluările a II-a, a IV-a, a VI-a să nu se mai translateze în coduri, care sunt greu de discutat și de înțeles, ci să avem punctaje care să poată fi traduse mai ușor în progresul elevului. Deci, lucrăm, într-adevăr, la modificări de metodologie și vom lua în calcul inclusiv aplicarea digitalizată. Să vedem în ce măsură putem să adecvăm platforma și să mobilizăm resurse”.