Schimbare majoră la Facebook. Vestea care interesează milioane de utilizatori

de: Ștefan R. Apostol
13 08. 2020

La începutul pandemiei campania de informare Covid-19 a Facebook se baza pe cercetare, iar autorii erau îngrijorați că Facebook a ratat mesajul real ce trebuia transmis către utilizatorii săi.

Facebook schimbă modul în care tratează dezinformarea Covid-19

În încercarea de a stopa afirmațiile false despre coronavirus publicate pe rețeaua de socializare, oficialii Facebook au lansat în luna aprilie o nouă strategie despre care gigantul social media spune că se trage dintr-un șir de studii de psihologie privind combaterea postărilor inexacte.

Problema a fost că cercetătorii din spatele unora dintre aceste lucrări și experți din afară spun că Facebook pare să interpreteze concluziile în mod incorect, și abordarea lor ar putea fi contrară obiectivului de a elimina dezinformarea.

În acest moment, când oamenii interacționează cu anumite falsuri despre Covid-19, și pe care Facebook le-a semnalat intern ca dezinformare, ei văd un mesaj generic în Feed-ul lor de știri care spune: „Ajutați prietenii și familia să evite informații false despre Covid-19” și include o legătură către pagina Organizației Mondiale a Sănătății despre coronavirus. Totuși, ceea ce nu li se spune oamenilor, este cu ce informații greșite au interacționat , sau cu faptul că au avut de-a face cu dezinformarea.

Schimbare majoră la Facebook. Vestea care interesează milioane de utilizatori

De curând, în urma criticilor tot mai vehemente împotriva sa, Facebook anunță că utilizatorii care au citit, vizionat sau partajat conținut fals de coronavirus vor primi o alertă pop-up prin care îi îndeamnă să meargă pe site-ul Organizației Mondiale a Sănătății.

Un studiu a indicat că Facebook nu reușea să verifice frecvent postările false, în special atunci când se aflau în alte limbi decât engleză. Facebook a spus că cercetarea nu reflectă munca depusă recent.

Gigantul din California spune că va începe să arate mesajele în topul fluxurilor de știri „în săptămânile următoare”. Un purtător de cuvânt al Facebook a spus că nu a recunoscut alertele ca fiind o schimbare de politică, ci a declarat în schimb celor de la BBC că sunt „modificări operaționale ale platformei”.

Facebook va conecta persoanele care ar fi putut interacționa cu dezinformarea nocivă despre virus

Un purtător de cuvânt al Facebook a spus că mișcarea va „conecta persoanele care ar fi putut interacționa cu dezinformarea nocivă despre virus cu adevărul din surse autoritzate, în cazul în care vor vedea sau aud aceste afirmații din nou de pe Facebook”.

Modificările au fost determinate de un studiu major al dezinformării pe platformă în șase limbi de către Avaaz, un grup activist crowdfunded. Cercetătorii spun că milioane de utilizatori Facebook continuă să fie expuși la dezinformarea coronavirusului, fără niciun avertisment pe platformă.

Grupul a descoperit că unele dintre cele mai periculoase falsuri au primit sute de mii de vizualizări, inclusiv afirmații precum „oamenii negri sunt rezistenți la coronavirus” și „Coronavirusul este distrus de dioxidul de clor”.

Cercetătorii Avaaz au analizat un eșantion de peste 100 de informații pline de dezinformări referitore la  coronavirus pe versiunile în engleză ale Facebook, dar și în versiunile în spaniolă, portugheză, arabă, italiană și franceză.

Cercetările au constatat că:

  • Compania poate dura până la 22 de zile să emită etichete de avertizare pentru dezinformarea coronavirusului, cu întârzieri chiar și atunci când partenerii Facebook au semnalizat conținutul dăunător pentru platformă
  • 29% din conținutul fals din eșantion nu a fost deloc etichetat pe versiunea în limba engleză a site-ului
  • Este mai rău în unele alte limbi, cu 68% din conținutul în limba italiană, 70% din conținutul în limbile spaniolă și 50% din conținutul în limba portugheză nu este etichetat ca fals
  • Eforturile de limbă arabă ale Facebook sunt mai reușite, doar 22% din eșantionul de postări înșelătoare rămânând fără etichetă
  • Facebook spune că continuă să-și extindă rețeaua multilingvă de factori care emit subvenții și se asociază cu organizații de încredere în mai mult de 50 de limbi.

    Schimbare majoră la Facebook. Vestea care interesează milioane de utilizatori

„Facebook se află la epicentrul crizei de dezinformare. Dar compania transformă un colț critic astăzi pentru a curăța acest ecosistem informațional toxic, devenind prima platformă de socializare care avertizează toți utilizatorii care au fost expuși la dezinformarea coronavirusului și îi direcționează către fapte care să salveze viața.”, a declarat Fadi Coran, directorul campaniei la Avaaz.

Cu toate acestea, Facebook a trebuit să ia măsuri mai active pentru a combate răspândirea rapidă a dezinformării și a teoriilor conspirației în lunile respective, inclusiv interzicerea grupurilor anti-mască și plasarea mesajelor anti-dezinformare în News Feed-urile utilizatorilor care s-au implicat în povești false de coronavirus.

În luna mai, videoclipul „Plandemie”, a devenit viral, provocând mai multe dureri de cap pentru eforturile de moderare Facebook.

Un alt videoclip de la Breitbart News, un partener de încredere pe Facebook News, care conținea informații false despre vindecările coronavirusului și măsurile de combatere a răspândirii acestuia a devenit din nou viral. Facebook a spus ulterior că va investiga de ce videoclipul a rămas live atât de mult timp.

Ca parte a acestei noi notificări concepute pentru a preveni răspândirea unor informații vechi, depășite și pur și simplu false, Facebook spune că va scuti anumite surse de informații pentru a se asigura că link-urile de încredere și de ajutor nu vor fi prinse pe ecran.

Pe această linie, vrem să ne asigurăm că nu încetinesc răspândirea informațiilor de la autoritățile medicale credibile, astfel încât conținutul publicat de autoritățile sanitare guvernamentale și organizațiile mondiale de sănătate recunoscute, precum Organizația Mondială a Sănătății, nu va avea această notificare”, transmit oficialii Facebook.