S-a schimbat legea pentru românii care își fac pașaport în 2024. Noile reguli pe care trebuie să le știi
Proiectul care modifică Legea 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate a fost adoptat de Camera Deputaților, în calitate de for decizional. Inițiativa legislativă schimbă regulile pentru persoanele care își fac pașaport în 2024. A fost trimisă spre promulgare.
Se schimbă legea pentru eliberarea pașapoartelor în 2024
Pe 18 martie 2024, Senatul României a adoptat un proiect de modificare a Legii 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, în calitate de prim for sesizat. Camera Deputaților, for decizional, a dat undă verde inițiativei, astfel că legea a fost trimisă spre promulgare.
Se schimbă regulile pentru persoanele care vor să dețină pașapoarte în 2024. Mai exact, noile reglementări vizează condiţiile în care poate fi eliberat paşaportul simplu temporar.
Pașaportul simplu temporar va fi emis, potrivit noii legi trimise la președintele Klaus Iohannis spre promulgare, doar în situații urgente, ce presupun deplasarea în străinătate sau continuarea unei călătorii ori reglementarea şederii/situaţiei juridice a cetăţenilor români aflaţi în afara țării, care nu mai posedă documente de călătorie valabile.
Ce se întâmplă cu datele românilor înregistrate în scopul eliberării documentului de călătorie
Legea trimisă spre promulgarea mai stabilește ca datele biometrice și ale cetățenilor să fie preluate de personalul consulat, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României o singură dată, cu posibilitatea de reutilizare a lor atunci când este nevoie.
Cu alte cuvinte, datele biometrice și ale cetățenilor români vor fi preluate de personalul consulat o singură dată și folosite atât pentru eliberarea paşaportului simplu electronic, cât şi pentru eliberarea titlului de călătorie sau a cărţii electronice de identitate, în funcție de solicitările înaintate.
Schimbări privind pașapoartele minorilor
Întrucât au existat situaţii în care hotărârile instanţelor de judecată de suplinire a acordului unuia dintre părinţi pentru eliberarea paşaportului minorului au lăsat loc de interpretări, legea prezintă unele modificări și pentru situațiile de acest fel.
Nefiind clar dacă suplinirea a avut în vedere eliberarea unui singur document de călătorie sau eliberarea paşapoartelor până la dobândirea de către minor a capacităţii de exerciţiu, prin noua lege se stabilește ca eliberarea succesivă a mai multor paşapoarte simple electronice pentru minori să se efectueze numai dacă în cuprinsul hotărârii judecătoreşti sau al ordonanţei preşedinţiale de suplinire a acordului unuia dintre părinţi, instanţa a stabilit, în mod expres, acest aspect.
Persoanele care vor rămâne fără pașaport
Totodată, persoanele care au pierdut cetățenia română și nu au predat documentele de călătorie în termen de 5 zile de la data pierderii cetățeniei vor rămâne fără pașapoarte, potrivit noii legi.
Documentul va fi anulat automat pe cale informatică, Direcţia Generală de Paşapoarte fiind autoritatea care ține evidența cetățenilor cu domiciliul în străinătate.
Situațiile în care românii pot deține, concomitent, un paşaport electronic şi un paşaport temporar
„Cetăţenii români pot deţine, concomitent, un paşaport simplu electronic şi un paşaport simplu temporar valabile:
a) în situaţiile prevăzute la art.17¹ alin. (1) lit. c), atunci când paşaportul simplu electronic a fost depus pentru obţinerea unor vize;
b) în situaţia în care se probează, cu documente, necesitatea deplasării cetăţeanului român în străinătate, în perioada în care paşaportul simplu temporar este depus pentru obţinerea unor vize. (…)
Cetăţenii români pot deţine, concomitent, două paşapoarte simple electronice valabile, numai în următoarele situaţii:
a) când titularul declară în scris că urmează să călătorească în state între care există stare de beligeranţă ori conflict diplomatic şi are aplicată în paşaportul simplu electronic o ştampilă ori o viză eliberată de statul cu care ţara în care călătoreşte se află în conflict;
b) când titularul deţine paşaport simplu electronic, dar, ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării vizelor, călătoria în statele pentru care este necesară aplicarea acestora nu mai este posibilă. (…)
Cetăţenii români care sunt, concomitent, titulari ai unui paşaport simplu electronic şi ai unui paşaport simplu temporar valabile au obligaţia ca, în termen de 5 zile de la încetarea situaţiilor prevăzute la art. 17¹ alin. (1) lit.c) sau, după caz, de la întoarcerea în ţară, să predea autorităţilor competente unul dintre cele două paşapoarte valabile deţinute.
(4) Cetăţenii români care sunt, concomitent, titulari ai două paşapoarte simple electronice valabile, au obligaţia ca, în termen de 5 zile de la încetarea situaţiilor prevăzute la alin. (2) sau, după caz, de la întoarcerea în ţară, să predea autorităţilor competente unul dintre cele două paşapoarte valabile deţinute”, se arată în noua lege trimisă spre promulgare.