„România needucată”: Tinerii abandonează masiv școala, peste 23% dintre absolvenții de gimnaziu nu ajung nici măcar la Evaluarea Națională
Un raport al Minsiterului Educației conturează încă o dată imaginea „României needucate”, după ce 23% dintre elevii care au început gimnaziul în 2017/2018 nu au mai ajuns să susțină examenul pentru Evaluarea Națională, în 2021, la finalul clasei a VIII-a. Din păcate, în mediul rural, abandonul a fost masiv, arată un raport al Ministerului Educației.
Educația în pandemie, eșec total
Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație din subordinea Ministerului Educației a realizat studiul ”Analiza rezultatelor la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a 2021”, care indică situația extrem de îngrijorătoare a primei generații de elevi care a terminat gimnaziul în pandemie.
Raportul s-a axat atât pe analizarea tuturor elevilor de gimnaziu care au studiat în perioada2017/2021, cât și pe cea a elevilor clasei a VIII-a, rezultatul fiind analizat din punct de vedere al raportului dintre numărul elevilor prezenți la Evaluarea Națională după terminarea clasei a VIII-a, în 2021 și numărul celor înscriși la examen.
Datele care indică prezența elevilor de gimnziu la Evaluarea Naționale sunt descurajatoare, astfel că 23% dintre aceștia nu au mai ajuns să susțină examenul care le-ar fi permis trecerea într-o nouă etapă respctiv la liceu.
Cauzele pentru care tinerii abandonează școala
De asemenea, s-au observat pierderi substanțiale și pe parcursul celor patru ani de gimnaziu, astfel că, din totalul elevilor care a început clasa a V-a, din momentul în care elevii au ajuns în clasa a V-a, 12, 4% nu au mai ajuns ăn clasa a VIII-a. Printre motivele care stau la baza acestei diferențe mari se regăsește e abandonul școlar, decesele, cazurile de elevi exmatriculați, de migrație, precum și elevii cu situație școlară neîncheiată până la examenul de EN 2021.
Numărul total al elevilor care au trecut în clasa a V-a în 2017/2018 a fost de 159.903, dintre care doar 146.646 a ajuns în clasa a VIII-a, în anul școlar 2020/2021. Din cei ajunși în clasa a VIII-a, 7.000 de elevi s-au pierdut, astfel că numărul celor care au absolvit gimnaziul a fost de 140.028.
Dintre cei care au absolvit, s-au înscris la EN 131.180 de elevi și s-au prezentat la examene 121.185. Doar 77% dintre elevii care a început gimnaziul a reușit să mai și dea examen. Între numărul total al elevilor înscriși în clasa a V-a și al celor care s-au prezentat la examene, la finalul clasei a VIII-a, este o diferență de 40.000, potrivit adevarul.ro.
Ca și în anii anteriori, numărul elevilor care ajung să nu termine cele opt clase sunt semnificativ în număr mai mare în mediul rural. Așa se explică faptul că au intrat în clasa a V-a, 72.116 elevi din mediul rural și s-au prezentat la EN în 2021, 47.382 de elevi, din 53.210 înscriși, reprezentând 65,7%. La oraș, din 87.787 de elevi înscriși în clasa a V-a în 2017/2018 au fost prezenți la EN, în 2021, 75.803, reprezentând 86,3%.
Potrivit xpertului în Educație, Ștefan Vlaston, raportul a fost analizat cu patru rânduri de cifre, dar chiar și așa, au apărut diferențe care dau de gândit dacă datele transmise de școli nu au fost falsificate, cu scopul de a primi finanțare mai mare.
”Înmatriculați în clasa a VIII-a, absolvenți ai clasei a VIII-a, înscriși la EN și prezenți la EN. Spre deosebire de Bacalaureat, la EN înscriere se face automat de secretariatele școlilor. În aceste condiții, trebuie văzut de unde este diferența aceasta între 140.028 de elevi care au absolvit și 131.180 de elevi înscriși?
Nu cumva aceștia erau elevi virtuali, de fapt? Adică înscriși în cataloage ca să primească școlile finanțarea per capita, dar ei, de fapt, nu vin la ore? Cifrele se bat cap în cap pentru că se lucrează doar cu surse oficiale care nu corespund neapărat realității”.