Restanțele la întreținere se prescriu? Ce scrie în lege, de fapt

de: Anca Lupescu
22 03. 2023

La facturile lunare pe care românii le au de plătit se adaugă și întreținerea. În funcție de anumite aspecte, cum ar fi anul construcției blocului, sumele pot varia. Dar ce faci dacă ai acumulat datorii? Restanțele la întreținere se prescriu? Îți vom explica ce scrie în lege și ce trebuie să faci dacă ai restanțe la plata întreținerii. 

De ce plătim întreținerea și ce este, de fapt?

Dacă stai la bloc, trebuie să respecți anumite reguli și să plătești dările comune precum întreținerea, care include mai multe costuri. 

Întreținerea este formată din contribuții calculate pe număr de persoane, astfel dacă declari 3 persoane în întreținere, plata lunară va fi mai ridicată decât dacă în apartament ar locui doar o persoană sau două.

Tot la întreținere intră și contribuții pentru suprafața utilă sau „cotă parte de proprietate”. 

Asociația trebuie să plătească facturile pe care le datorează spațiilor folosite în alte scopuri decât cele de locuință. Mai exact, dacă în bloc există vreo activitate comercială precum magazin, frizerie, cabinet de avocatură sau altele, administratorul trebuie ca înainte de defalcarea sumelor din facturi, să scadă din acestea cheltuielile convenite de adunarea generală a locatarilor cu proprietarii spațiilor comerciale.

Sumele rămase se împart pe numărul de persoane de la fiecare apartament.

Aici intră cheltuieli cu ridicarea gunoiului, deratizarea, mentenanța liftului, plata persoanei care se ocupă de curățenia blocului și salariul administratorului. 

Cheltuielile cotă parte din proprietate sunt cheltuieli pentru lucrări de întreținere la părțile comune, cheltuieli pentru încălzirea spațiilor comune precum casa scărilor, hol și alte încăperi, cheltuieli pentru apa și canalizare – folosite în întreținerea spațiilor comune, cheltuielile cu salarizarea personalului și consumabilele. 

Adică din întreținere se plătește salariul persoanei care face curățenie în bloc, curentul pe părțile comune, gunoi, curentul care alimentează liftul. 

Pentru blocurile cu repartitoare se citesc și se centralizează de administrator care va face calculul în funcție de factură. La cei care nu au contoare, se calculează în funcție de suprafața apartamentului. 

Contoarele de apă caldă și rece

Dacă nu există contoare de apă caldă și rece la scara blocului, nu se ține cont de eventualele contoare existente în apartament. 

Dacă ele există și sunt și apometre în apartamente, administratorul va trebui să le citească lunar și să noteze. Consumul apei, fie că e caldă sau rece, va fi determinat de contor.

Într-un bloc în care nu există aparate de măsură la toate apartamentele, administrația repartizează cheltuielile. 

La apa caldă sau rece, plata se face pe numărul de locatari declarați.

Repartizarea costurilor pe apartament

Apa rece și apa caldă în funcție de consumul declarat de proprietari, conform datelor pe care apometrele le înregistrează. Pierderile de apă se împart pe numărul de persoane care locuiesc în clădire sau cotă-parte indiviză din proprietarea comună.

Căldura – dacă se plătește paușal, repartizarea costurilor se face în funcție de câte calorifere ai în casă, numărul de coloane de distribuție și încălzire din casa ta, dar și de proprietatea comună. 

Dacă ai repartitoare, plătești căldura conform calculelor pe care le faci firma de repartitoare.

Gazele – se plătește proporțional cu numărul de persoane care locuiesc în apartament, dacă nu există centrală proprie.

Ridicarea gunoaielor, consumul de energie electrică din locurile comunei și costurile liftului se plătesc și ele la comun. 

Administrația trebuie să publice și modalitatea de calcul a sumelor lunare de plată ce revin proprietarilor, altfel poate fi amendată cu sume cuprinse 500 și 3000 de lei. 

Cum se calculează penalizările la întreținere

Asociațiile de locatari nu pot decât să repartizeze penalizările e pe facturile furnizorilor în funcție de persoanele care au rămas restante.

Mai exact, regulile penalizărilor trebuie hotărâte în cadrul unei ședințe și scrise într-un proces verbal care să îndreptățească administratorul să aplice acele penalizări. 

Dar legea spune că penalizările nu pot depăși 0,2% pe zi, respectiv 6% pe lună. Adică, la 100 de lei se aplică o penalizare de 20 de bani pe zi. După 30 de zile, restanțierul va avea de plătit 106 lei, în loc de 100 de lei. 

Asociația folosește banii din penalizări pentru a plăti toate facturile întârziate, dar se întâmplă să rămână cu bani, pentru că penalizările de la furnizori sunt mai mici. De precizat este că administratorului îi este interzis să calculeze penalizare la penalizare și valoarea acestei nu are voie să depășească valoarea întreținerii restante.

În plus, penalizarea se aplică după ce au trecut 30 de zile de la data scadentă a întreținerii. 

Penalizările nu se afișează cu roșu – suma afișată este o datorie a asociației către locatari și nu invers.

Când trebuie trecută o persoană la întreținere și cât timp poate fi scutită de la plată

Așa cum am menționat, cheltuielile la întreținere se repartizează proporțional cu numărul de persoane care locuiesc efectiv în clădire. 

Pentru a adăuga sau a scoate persoane de la întreținere, trebuie să te adresezi în scris administrației. 

Proprietarii sau chiriașii au obligația de a declara numărul de persoane care locuiesc în apartament pe o perioadă mai mare de 15 zile într-o lună. 

De menționat este că bebelușii vor fi trecuți la întreținere din a treia lună de viață. Totodată, copii sub 7 sau 14 nu beneficiază de nicio reducere sau facilitate când vine vorba despre întreținere.

Restanțele la întreținere se prescriu? Ce scrie în lege, de fapt

Legea nr.196/2018 spune că asociația de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalități pentru orice restanță afișată pe lista de plată.

Se arată în aceeași lege că penalitățile nu vor fi mai mari de 0,2% pe zi și se aplică doar după 30 de zile de la data scadentă. 

Termenul de plată a întreținerii este de 30 de zile de la data afișării. Banii care rezultă din penalități intră în fondul de penalități al asociației. 

Administratorul trebuie să notifice în scris proprietarul care are plăți restante la cheltuielile comune ale imobilului. 

Prescripția se aplică numai pentru sumele cu titlu de restanță, afișate pe lista de plată și se aplică doar după 30 de zile de la termenul scadent. 

În ce privește termenul de prescripție, legea spune că termenul de prescripție este de 3 ani și începe să curgă de la data scadenței pentru fiecare lună în parte, adică la 30 de zile de la afișarea listei lunare. 

Datoriile la întreținere sunt cu executare succesivă, adică pentru fiecare plată există un termen de prescripție de 3 ani.

După acești trei ani, asociația de proprietari nu mai poate cere restanțierului să își execute datoria.