Programă Română Bac 2023. Materia pe care trebuie să o studieze elevii pentru Bacalaureat 2023

de: Ionuț Vieru
29 05. 2023

Programă Română Bac 2023. Absolvenții claselor a XII-a vor susține proba scrisă la Limba și literatura română pentru Bacalaureat 2023 pe data de 26 iunie. Aflați în rândurile următoarea care este programa pentru disciplina Limba și literatura română Bac 2023.

Programă Română Bac 2023

Proba Limba și literatura română este una dintre cele mai importante din structura examenului de bacalaureat. Această probă evaluează competențele formate de-a lungul anilor și este probă comună pentru toate profilurile, filierele și specializările.

Potrivit Ministerului Educației, programa la Română pentru Bac 2023 este cea dinainte de pandemie. Este prevăzută în anexa nr.2 la Ordinul ministrului educației naționale nr. 4923/2013 privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat național.

Autorii care trebuie studiați pentru examen

Conform programei școlare, elevii trebuie să studieze cel puțin un text din opera următorilor autori: Mihai Eminescu; Ion Creangă; I.L. Caragiale; Titu Maiorescu; Ioan Slavici; G. Bacovia; Lucian Blaga; Tudor Arghezi; Ion Barbu; Mihail Sadoveanu; Liviu Rebreanu; Camil Petrescu; G. Călinescu; E. Lovinescu; Marin Preda; Nichita Stănescu; Marin Sorescu.

Textele literare la prima vedere pot aparține de autorii canonici, dar și de alți autori studiați. De asemenea, absolvenții trebuie să studieze în mod aprofundat cel puțin numărul minim de texte prevăzute în programa școlară, aparținând autorilor canonici sau prozei narative, poeziei sau dramaturgiei românești, despre care să poată redacta un eseu liber, argumentativ sau structurat.

Programă Română Bac 2023 – competențe de evaluat

Prin susținerea examenului de bacalaureat la disciplina Limba și literatura română, elevul trebuie să facă dovada următoarelor competențe dobândite în clasele a IX-a – a XII-a. Iată Programă Română Bac 2023:

Utilizarea corectă și adecvată a limbii române în diferite situații de comunica

  • Utilizarea adecvată a strategiilor și a regulilor de exprimare orală în monolog și dialog, în vederea realizării unei comunicări corecte, eficiente și personalizate, adaptate unor situații de comunicare diverse;

Aici, elevul trebuie să aibă în considerare regulile monologului, tehnicile de construire a monologului, tipurile de monolog, adecvarea la situația de comunicare și la scopul comunicării, reguli și tehnici de construire a dialogului, stilurile funcționale adecvate situației de comunicare și rolul elementelor verbale, paraverbale și nonverbale comunicarea orală.

  • Utilizarea adecvată a tehnicilor de redactare și a formelor exprimării scrise compatibile cu situație de comunicare în elaborarea unor texte diverse;

Elevul va trebuie să țină cont de: reguli generale în redactare, relatarea unei experiențe personale, descriere, povestire, argumentare, știri, anunțuri publicitare, exprimarea reacțiilor și a opiniilor față de texte literare și nonliterare, normele citării.

Citește și: Subiecte Bac Olimpici 2023 la limba română. Ce subiecte au picat

  • Identificarea particularităților și a funcțiilor stilistice ale limbii în receptarea diferitelor tipuri de mesaje/texte;

Aici vorbim despre: limbaj standard, limbaj literar, limbaj colocvial, limbaj popular, limbaj regional, limbaj arhaic; argou, jargon și expresivitatea în limbajul comun şi în limbajul poetic.

  • Receptarea adecvată a sensului/sensurilor unui mesaj transmis prin diferite tipuri de texte orale sau scrise;

Texte literare, texte nonliterare, jurnalistice, memorialistice, epistolare, juridic-administrative, argumentative, științifice; sens denotativ și conotativ; elemente care înlesnesc sau perturbă receptarea: canalul, codul, contextul; ficțiune, imaginație; scopul comunicării și reacțiile receptorului.

  • Utilizarea adecvată a achiziţiilor lingvistice în producerea şi în receptarea diverselor texte orale şi scrise, cu explicarea rolului acestora în construirea mesajului;

Elevul trebuie să fie atent la: componentele și funcțiile actului de comunicare; niveluri ale receptării și producerii textelor orale și scrise; normele limbii literare la toate nivelurile; tipuri textuale și structura acestora; discursul politic și publicistic; rolul verbelor în narațiune și rolul formulelor de adresare, inițiere, menținere și de închidere a contactului verbal în monolog și dialog.

Utilizarea adecvată a strategiilor de comprehensiune şi de interpretare, a modalităţilor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea textelor literare şi nonliterare

  • Identificarea temei și a modului de reflectare a acesteia în textele studiate sau în texte la prima vedere;

Elevul va trebui să identifice motivul sau motivele din text. De asemenea, în această categorie intră și genurile literale și modul de reflectare a unei idei sau a unei teme în mai multe opere literare.

  • Identificarea și analiza principalelor componente de structură, de compoziție și de limbaj specifice textului narativ;

Aici vorbim despre: particularități ale construcției subiectului în textele narative, particularități ale compoziției în textele narative: incipit, final, episoade/secvențe narative, tehnici narative; instanțele comunicării în textul narativ; construcția personajelor; tipuri de perspectivă narativă; speciile epice; registre stilistice; stilul direct, stilul indirect și stilul indirect liber.

  • Identificarea și analiza principalelor componente de structură și de limbaj specifice textului dramatic;

Pentru acest subpunct, elevul trebuie să aibă în vedere particularități ale construcției subiectului în textul dramatic, particularități ale compoziției textului dramatic, modalități de caracterizare a personajelor, registre stilistice, comedia, un text dramatic postbelic, creația dramatică și spectacol, cronica de spectacol.

Citește și: Ce medie finală a avut David Popovici la Bacalaureat, de fapt. Sportivul român poate răsufla ușurat

  • Identificarea și analiza elementelor de compoziție și de limbaj în textul poetic;

Elevul trebuie să fie atent la: titlu, incipit, relații de opoziție și de simetrie, elemente de recurență: motiv poetic, laitmotiv, simbol central, idee poetică; sugestie și ambiguitate; imaginar poetic, figuri semantice, elemente de prozodie; poezie epică, poezie lirică.

  • Compararea unor viziuni despre lume, despre condiţia umană sau despre artă reflectate în texte literare, nonliterare sau în alte arte

Aici vorbim despre viziunea despre lume, teme şi motive, concepţii despre artă,sensuri multiple ale textelor literare; limbajul literaturii, limbajul cinematografic, limbajul picturii; limbajul muzicii (pentru proba orală).

  • Interpretarea textelor studiate sau la prima vedere prin prisma propriilor valori şi a propriei experienţe de lectură

Se referă la lectura critică, unde elevii vor evalua ceea ce au citit și la lectura creativă, unde elevii extrapolează, caută interpretări personale, prin raportări la propria sensibilitate, experienţă de viaţă şi de lectură.

Punerea în context a textelor studiate prin raportare la epocă sau la curente culturale/literare

  • Identificarea şi explicarea relaţiilor dintre operele literare şi contextul cultural în care au apărut acestea;

Elevii trebuie să aibă în vedere trăsături ale curentelor culturale/literare reflectate în textele literare studiate sau în texte la prima vedere.

  • Construirea unei viziuni de ansamblu asupra fenomenului cultural românesc, prin integrarea şi relaţionarea cunoştinţelor asimilate;

În acest caz vorbim despre curente culturale/literale în secolele XVII-XVIII: umanismul și iluminismul, dar și despre perioada modernă, secolul al XIX-lea, curente culturale și literare în secolul al XIX-lea, perioada interbelică și perioada postbelică.

Programă Română Bac 2023, ce trebuie să știe elevii

Argumentarea în scris şi oral a unor opinii în diverse situaţii de comunicare

  • Identificarea structurilor argumentative în texte literare şi nonliterare studiate sau la prima vedere;

Construcția textului argumentativ, rolul conectorilor în argumentare, structuri și tehnici argumentative în texte literare și nonliterare, scrise sau orale, precum și logica și coerența mesajului argumentativ.

Citește și: Rezultate Bac Olimpici 2023. S-au afișat astăzi primele rezultate, înainte de contestații

  • Argumentarea unui punct de vedere faţă de o problematică pusă în discuţie;

Verbe evaluative, adverbe de mod/predicative ca mărci ale subiectivităţii evaluative, cuvinte cu rol argumentativ, structuri sintactice în argumentare; construcţia discursului argumentativ: structuri specifice, conectori, tehnici argumentative, eseul argumentativ.

  • Compararea şi evaluarea unor argumente diferite, pentru formularea unor judecăţi proprii;

Interpretări și judecăți de valoare exprimate în critica și în istoria literară, eseul liber, eseul structurat.