Absurdul din România: carburanţii fără taxe sunt mai scumpi, dar cu taxe sunt mai ieftini
Se pare că prețul carburanţilor fără taxe în România a sărit în cealaltă extremă. Astfel acesta se situează din nou peste media Uniunii Europene, după ce la sfârșitul anului trecut se afla sub valoarea indicată.
Potrivit datelor publicate de Oil Bulletin a Comisiei Europene, prețurile au început să depășească nivelul mediu european, de prin luna februarie.Iar de atunci au tot continuat să crească, potrivit Agerpres.
Astfel, pentru un litru de benzină trebuie să scoți din buzunar, asta fără taxele impuse de stat, 0,501 euro. În timp ce media UE este de doar 0,497 euro pe litru. Nici prețul motorinei nu se lasă mai prejos, astfel un litru de motorină a ajuns să coste în România nu mai puțin de 0,602 euro. Media UE este de 0,595 euro pe litru.
Dar, dacă luăm în calcul accizele și TVA-ul, în mod surprinzător, prețurile din România se poziționează sub media europeană. Mai exact, în timp ce la noi un litru de benzină costă 1,108 de euro, în UE costă 1,350 euro. Iar în ceea ce privește motorina, un litru costă în România, 1,192 de euro, spre deosebire de media europeană, care este de 1,192 euro pe litru. În concluzie, putem spune că taxele reprezintă 54% din preţul benzinei şi 50% din cel al motorinei.
„Preţurile prezentate reprezintă media ponderată calculată săptămânal pe baza cotei de piaţă a fiecărui furnizor de date pentru fiecare tip de carburant. Iar de la 1 ianuarie 2019, motorina trebuie să conţină cel puţin 6,5% biocarburant, iar benzina o pondere de 8%, în volum”, conform Oil Bulletin.
Aceste creșteri au loc în contextul în care, prețul țițeiului a crescut la nivel mondial. De exemplu, Sortimentul WTI, tranzacţionat la New York, a urcat la 57 de dolari pe baril, de la 50 de dolari în noiembrie 2018 şi 45 de dolari în decembrie. De asemenea, petrolul Brent, de referinţă pe piaţa europeană, este cotat la 67 de dolari pe baril, după ce a costat 60 de dolari în noiembrie şi circa 50 de dolari în decembrie.