De ce s-au scumpit carburanții în România și care e soluția să fie mai ieftini
Carburanții din România s-au scumpit peste media prețurilor la combustibili din UE. Nu e chiar o noutate, dar Consiliul Concurenței a anunțat că investighează motivul pentru care românii plătesc mai mult decât ar trebui.
În principiu, Consiliul Concurenței încearcă să găsească o soluție pentru reducerea prețurilor la carburanți cu 2 – 3%, după ce inspectorii au descoperit că acestea sunt peste media celor din Uniunea Europeană.
Cu cât s-au scumpit carburanții la noi, față de restul UE
Comparativ cu luna februarie, în martie, prețul benzinei a fost majorat cu 13%, adică ai plătit cu 33 de lei mai mult pentru un plin de 50 de litri.
Prețul motorinei a fost majorat cu 7%, ceea ce înseamnă că acum plătești cu 20 de lei mai mult pentru un plin de motorină, față de acum trei luni.
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat că instituția pe care o conduce urmărește să afle care sunt motivele reale ale acestor majorări și să găsească una sau mai multe soluții pentru reducerea prețurilor.
Sunt mici diferenţe între ţări şi la noi este undeva 2-3% peste media Europei. Deci noi asta vrem să vedem de ce suntem peste şi cum am putea să coborâm să ne apropiem şi mai mult de medie, a declarat Bogdan Chirițoiu.
Consiliul Concurenței precizează că în România, în acest moment, prețul benzinei este 1,18 euro, cu tot cu taxe. E mai mare decât în Polonia, Bulgaria sau chiar Austria, care nici măcar nu e o țară exploatatoare de petrol.
În ceea ce privește prețul motorinei, stăm chiar mai rău față de alte țări europene. La noi, motorina e mai scumpă chiar decât cea din Cehia, Lituania sau Luxemburg și același tarif ca în Austria.
Ce soluții propune Consiliul Concurenței
Problema structurală a pieţei noastre, că aşa e ea, de când am privatizat Petromul. Petromul are cam jumătate din piaţă, deci nu este o concurenţă cum avem în electricitate. Recomandările pe care o să le facem clar vor fi recomandări, au în vedere în ce fel putem să facilităm intrarea altor jucători în piaţă, cum putem face să echilibrăm cumva cotele de piaţă, da? Să vedem o pondere mai mică a Petromului şi o pondere mai mare a altora, spune președintele Consiliului Concurenței.
În prezent, cei mai mari producători și furnizor de carburanți din România sunt OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL, SOCAR și Gazprom. Tot carburanții lor sunt și cei mai calitativi de pe piață.
Petrom e adevărat, e cel care orientează preţurile, dar nu este cel mai scump. Avem branduri, inclusiv OMV-ul care e al lor, dar şi alte branduri care sunt mai scumpe decât Petromul, a mai adăugat Chirițoiu, potrivit Pro TV.
Să nu uităm însă că 54% din prețul carburanților reprezintă taxele impuse de Guvern. Dacă n-ar mai exista aceste taxe, prețul benzinei și motorinei ar fi între 2 și 3 lei pe litru.