Pagubă de 30.000 de lei pentru o femeie din Iaşi. Cum a rămas peste noapte fără bani în cont. Reacţia băncii a şocat-o

Pagubă de 30.000 de lei pentru o femeie din Iaşi. Cum a rămas peste noapte fără bani în cont. Reacţia băncii a şocat-o
Frauda bancară de la Iași. O femeie a rămas fără 30.000 de lei în conturi

Frauda bancară asupra consumatorilor este în creștere, mai ales după lovitura pandemică. Nu puține sunt cazurile în care autoritățile au primit reclamații de furturi de identitate și fraude în ultimii ani. Specialiștii în securitate spun că cea mai comună formă de fraudă a consumatorilor este atacul de phishing în care escrocii fac uz de persoane sau organizații legitime pentru a-i păcăli pe consumatori să le furnizeze informațiile personale, cum ar fi numerele de cont bancar. Apelurile vocale și mesajele text sunt trimise consumatorilor, care pretind că provin de la agenții guvernamentale sau o companie de tehnologie care vă convinge să remediați ceva „urgent”. Un astfel de caz s-a pentrecut la Iași, în cazul unei femei care a rămas fără aproximativ 30.000 de lei.

Fraudele bancare în creștere în ultimii ani

În ultimii ani, la nivel european, și mai ales în estul continetului, frauda bancară a crescut ca intensitate. Specialiștii spun că șansele ca astfel de siutații să aibă loc sunt, fie printr-un card de credit, fie prin piraterie simplă de numerar. Escrocii pot obține informațiile despre contul bancar și pur și simplu pot începe să golească soldurile.

În ultimii ani, viața noastră financiară s-a mutat online. De la băncile noastre, la fondurile mutuale, polițele de asigurare, cumpărăturile și multe alte lucruri au devenit o chestiune de trecere a cardurilor de credit și de debit. Dar, în același timp, infractorii au stăpânit arta exploatării vulnerabilităților cu o ușurință înspăimântătoare. Potrivit statisticilor cibernetice, reclamațiile legate de criminalitatea informatică au înregistrat o creștere de 350% față de 2018 și cu peste 44% față de 2019.

Frauda bancară de la Iași. O femeie a rămas fără 30.000 de lei în conturi

Un astfel de caz s-a petrecut la Iași, în cazul unei femei care a rămas fără aproximativ 30.000 de lei. Conform presei locale, femeia, de meserie contabil, când și-a verificat contul curent pe aplicația de interbanking a constat că nu mai avea niciun ban. Este vorba, după cum relatează femeia de 30.000 de lei. Mai mult de-atât, la o verificare a contului mamei sale, pe care tot ea îl administra,a constat că s-au făcut anumite plăți, făcute prin transfer pe contul de titular al femeii, suma de 1.9000 de lei ca plăți către două enități necunoscute, CRO și CRX.io.

”Am intrat de pe telefonul mobil pe aplicaţia ING Home Bank în contul de economii în care aveam suma de 30.000 de lei. Intenţionam să transfer o parte din aceşti bani în contul meu de card, unde aveam şi acolo în jur de 4.000 de lei. Urma să fac o plată de 10.000 de lei pentru o achiziţie. Am constatat cu stupoare că din acest cont fuseseră sustraşi prin transfer aproape toţi banii, adică 30.000 de lei.

Astfel, am constatat în primă fază faptul că din contul personal de economii au fost transferaţi în contul de card suma de 30.000 lei. De asemenea, verificând celelalte conturi, am constatat că şi din contul mamei mele, pe care sunt împuternicită, fuseseră transferaţi în contul meu personal suma de 1.900 lei. Astfel, pe contul meu de card au acumulat suma de 36.360 lei, unde mai erau cei 4.000 de lei. De aici au fost transferaţi bani în două tranşe către doi destinatari necunoscuţi, respectiv CRO şi CRX.io”, spune femeia, conform publicației Ziarul de Iași.

Banca i-a dat un răspuns halucinant. Nu poate rezolva frauda bancară

Încercând să remedieze cât mai repede situația femeia a luat legătura cu banca curentă, în ideea de a afla cum s-a întâmplat acest lucru și, evntual, să recupereze prejudiciul. Oficialii băncii, după ce au analizat situația, i-ar fi dat un răspuns, cel puțin halucinant.

„Am fost stupefiată de faptul că aceste transferuri s-au realizat. Sistemul de securitate de la aplicaţia ING Home Bank presupunea ca, de fiecare dată când se realizează o plată, primesc un mesaj pe telefon prin care mi se dădea un cod, abia apoi introduceam codul şi se făcea plata.

Culmea este faptul că, după două ore de la operaţiunile frauduloase, am solicitat telefonic operatorilor băncii ING stoparea transferurilor. Aceştia au răspuns că nu pot stopa aceste transferuri deoarece ele sunt deja autorizate. Deşi erau în aşteptare. Ba mai mult, au spus că îmi preiau solicitarea, doar că nu pot declanşa ancheta decât după ce banii intră în contul destinatarului.“, mai povestește femeia păgubită.

Jurnaliștii ieșeni au luat legătura și cu reprezentații Băncii Naționale, pentru a vedea cese mai poate face în acest caz. Spre surprinderea tuturor, reprezentanții băncii au dat dreptate băncii la care femeia avea contul, declarând:

 „Speţa prezentată este un caz tipic de fraudă prin manipularea plătitorului, care a condus la transmiterea datelor despre card şi a elementelor de SCA comunicate de către bancă, iar pentru astfel de cazuri legislaţia nu prevede obligaţia băncii de a restitui sumele fraudate.

În acest condiţii, banca nu are la dispoziţie măsuri legale pentru blocarea şi recuperarea sumelor contestate“, a fost răspunsul dat de reprezentanţii BNR.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI