Ouăle din Cora, Mega Image sau Kaufland au o etichetă secretă. Ce înseamnă ea? Puțini români știu
Ouăle sunt alimente pe care românii le cumpără și le consumă în viața de zi cu zi. Totuși, nu mulți dintre oameni știu ce reprezintă eticheta secretă de pe aceste produse.
Câte clase de ouă există și ce reprezintă
La ouă, exista clasa A sau B, mărime S, M sau L, diferite denumiri și cifre. Pe cofrajul de ouă sigur ați văzut acele marcaje, însă este posibil să nu știți semnificația lor.
Ouăle provenite de la păsări crescute în aer liber, de la păsări în cuști, tot felul de sortimente.
De acum, ouăle se află în topul alimentelor cu cele mai mari scumpiri și trebuie să știi pe ce dai banii.
Institutul Național de Statistică arată că ouăle s-au scumpit chiar cu 30% într-un singur an, iată ce înseamnă fiecare marcaje pe oua.
- Ouă Clasa A și Clasa B;
- Etichetarea și termenul de valabilitate;
- Codul ștanțat pe ou;
- Metoda de creștere a găinilor;
- Cum și cât timp putem depozita ouăle.
Ouă Clasa A și Clasa B
Potrivit normelor regulamentului Uniunii Europene, ouăle pot fi clasificate în Clasa A sau clasa B.
- Ouăle din Clasa A trebuie să respecte următoarele caracteristici:
- O coajă obișnuită, uniformă, curată și neteriorată;
- Un spațiu de aer în interiorul oului care să nu depășească 6 mm;
- Un gălbenuș care să fie ușor mobil în timpul rotirii oului și care să nu aibă un contur vizibil;
- Albușul trebuie să fie limpede și translucent;
- Oul nu trebuie să conțină metrii străine sau mirosuri.
De asemenea, ouăle din clasa A nu sunt spălate sau curățate înainte de a fi marcate. În plus acestea nu trebuie tratate și nici păstrate la o temperatură mai mică de 5°C.
Te-ar putea interesa și: Ingredientul secret folosit în picturi de către Leonardo da Vinci. Descoperirea uimitoare făcută de cercetători în tablourile artistului italian
Ce reprezintă etichetele de pe ouă
Pe fiecare ou trebuie inscripționat un cod cu următorul format, de la cifră, la un cod din două litere, apoi încă un cod din nouă litere și încă unul din trei cifre.
În magazine găsim zeci de branduri de ouă și prețuri diferite.
Metoda de creștere a găinilor influențează prețul pe care îl vedeți afișați în magazine.
Cage-Free: eticheta aceasta înseamnă că găinile nu sunt ținute în cuști, dar nu înseamnă că acestea se plimbă liber în aer curat și la soare. Ele pot fi ținute în interior, adesea în condiții aglomerate.
Proaspete de la fermă: Termenul „proaspăt” în general înseamnă că produsul nu a fost congelat, dar ouăle în coajă nu ar trebui niciodată congelate.
Free Range: Păsările nu sunt ținute în cuști și au acces la spațiul deschis, dar pot fi crescute în condiții aglomerate, iar zona de exterior poate fi mică.
Natural: Oamenii confundă adesea termenul „natural” cu „organic”, dar cele două termeni sunt foarte diferiți.
Prin definiție, un ou este un produs alimentar natural, deci etichetarea cu „natural” nu are un înțeles clar definit suplimentar.
Fără hormoni: Păsările care produc ouă și cele care sunt vândute ca și carne nu pot primi hormoni, deci ouăle cu această etichetă pe ambalaj nu sunt diferite de ouăle vândute fără aceasta.
Organic: eticheta asta înseamnă că ouăle provin de la găini hrănite cu cereale crescute fără pesticide sintetice sau organisme modificate genetic (GMO).
Astfel, păsările nu pot fi crescute în cuști și nu li se pot administra antibiotice.
Totodată, acestea trebuie să aibă acces la spațiu deschis, deși în unele cazuri acest lucru poate însemna condiții limitate într-o clădire cu o mică terasă de beton.
Chiar și așa, cu eticheta „Certified Humane” sau „American Humane Certified”, care au standarde similare pentru găinile crescute în pășune, păsările trebuie să aibă acces la o pășune cu spațiu pentru a-și desfășura comportamentele naturale, cum ar fi ciugulitul pentru semințe și insecte.