Orașul mic din România unde un loc de parcare se vinde cu 10.000 de lei. Cum s-a ajuns aici
Un oraș mic din România surprinde cu prețurile pe care le are când vine vorba despre locurile de parcare. Oamenii ajung să scoată din buzunare și mai bine de 10.000 de lei ca să aibă unde să își lase mașina. Cum s-a ajuns la o asemenea situație.
Prețuri colosale la locurile de parcare
În cadrul eforturilor de îmbunătățire a infrastructurii municipiului Buzău, administrația locală a făcut investiții semnificative în reabilitarea și extinderea locurilor de parcare pentru a răspunde nevoii crescute venite din partea locuitorilor. Această inițiativă a fost văzută ca un pas esențial pentru a soluționa problema persistentă a lipsei de spațiu de parcare în oraș, care a devenit tot mai acută odată cu creșterea numărului de autovehicule în zonă.
Cu toate acestea, ceea ce ar fi trebuit să fie o măsură de îmbunătățire și alinare pentru rezidenți a fost umbrită de practici controversate în procesul de atribuire a acestor locuri de parcare.
Vezi și: Oraşul în care tariful de parcare este în funcţie de maşină pe care o ai. Cine plăteşte cel mai mult
Conform declarațiilor primarului Constantin Toma de la Digi24, s-a constatat că unele persoane au plătit sume exorbitante pentru a obține un loc de parcare prin licitație. Aceste sume au atins chiar și 10.000 de lei pe an, o cifră extrem de mare în comparație cu prețul de pornire de 120 de lei.
Unul dintre cazurile care a atras atenția în acest sens pare să fi fost un conflict între doi rezidenți de pe strada Stejarului. Potrivit informațiilor, cei doi cetățeni au licitat pentru același loc de parcare, ceea ce a condus la o creștere semnificativă a prețului final.
Acest incident nu este singular, deoarece se pare că și alte locuri de parcare de pe strada Stejarului au fost licitate la prețuri ce variază între 700 și 1.800 de lei, sume considerabile pentru chiria pe o perioadă de doi ani.
„Am reabilitat locurile de parcare şi printr-un regulament al Consiliului Local, le-am atribuit. Bineînţeles că 90 şi ceva la sută au fost satisfăcuţi, prin licitaţie. Unii au ajuns şi la sume mari să plătească pentru un loc pe an. Un loc de 120 de lei s-a plătit şi până la 10.000 de lei, cazuri foarte rare…în centrul oraşului. A avut banii ăştia…Este într-adevăr o problemă”, a declarat Constantin Toma.
Aceste dezvăluiri au stârnit nemulțumirea în rândul locuitorilor, care consideră că aceste practici nu sunt juste și că procesul de atribuire a locurilor de parcare ar trebui să fie mai transparent și echitabil.
Mulți se întreabă dacă autoritățile locale ar trebui să intervină și să reglementeze mai strict aceste licitații pentru a evita situații similare în viitor și pentru a asigura accesul egal la spațiile de parcare pentru toți rezidenții orașului.
Buzoienii au cea mai scumpă apă potabilă
Primarul Buzăului, Constantin Toma, a adus în atenție motivul din spatele tarifului ridicat la apa potabilă în oraș. El a explicat că investițiile masive în infrastructură, necesare pentru a respecta directivele europene și pentru a reduce pierderile de apă, sunt finanțate în mare parte din fonduri europene.
Fără aceste resurse, Buzăul nu ar fi putut realiza aceste proiecte cruciale. Compania de Apă Buzău, responsabilă de furnizarea serviciilor de apă și canalizare, a fost obligată să impună un tarif ridicat pentru a acoperi costurile investițiilor și pentru a-și menține funcționarea.
Pentru 352 milioane euro, ultimii bani atraşi, contribuţia cetăţeanului, aşa ne-a fost fixat prin contract, este de 20 milioane euro în 5 ani. Există o strategie de tarifare, în fiecare an creşte preţul până la sfârşitul anului viitor. Avem cea mai mică pierdere de apă din România… De la sfârşitul lui 2025, respectiv 1 ianuarie 2026, vom putea reduce preţul la apă, dar până atunci avem investiţii (de realizat n.red.)”, a mai explicat Constantin Toma.
Cu toate acestea, edilul a asigurat că, odată finalizate investițiile, se așteaptă ca prețul apei să scadă. Comparativ cu alte regiuni din țară, Buzăul are cea mai mică pierdere de apă și este în plin proces de modernizare a infrastructurii. Deși tariful actual poate părea ridicat, este o necesitate temporară pentru a asigura sustenabilitatea și calitatea serviciilor de apă în viitor.
Compania de Apă Buzău, operator regional al serviciilor de apă şi de canalizare din judeţ, practică la 1 ianuarie 2024 cel mai scump tarif pentru apa potabilă, 9,30 lei/mc, exclusiv TVA, conform Agerpres.
Potrivit listei Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC) privind tarifele aprobate pentru operatorii regionali pentru anul 2024, Compania de Apă S.A Buzău figurează cu cel mai mare preţ din ţară pentru apa potabilă produsă, transportată şi distribuită, respectiv 9,30 lei/mc, exclusiv TVA.
Următorul operator de apă, cu un preţ peste 9 lei/mc, este S.C.Aquavas S.A. Vaslui, care pentru anul 2024 are aprobat un tarif pentru apa potabilă de 9,01 lei. În topul tarifelor aprobate de ANRSC se mai află Compania de Utilităţi Publice Dunărea Brăila S.A cu 8,87 lei/mc exclusiv TVA.
Câte parcări publice are România
România, țara cu aproximativ 1.3 milioane de parcări publice, se confruntă cu diverse provocări legate de gestionarea acestor spații vitale pentru fluidizarea traficului și asigurarea unui mediu urban ordonat. Potrivit datelor furnizate de Inventarul Parcărilor Publice în 2022, numărul total de locuri de parcare publice a crescut semnificativ în ultimii ani, evidențiind o preocupare din ce în ce mai mare pentru infrastructura de transport.
În comparație cu anii precedenți, creșterea este evidentă: în 2021, România înregistra 1.275.603 de locuri de parcare publice, iar în 2020 numărul acestora era de 1.174.491. Această tendință ascendentă sugerează un efort susținut pentru a răspunde cererii tot mai mari de spații de parcare în mediul urban.
Te-ar putea interesa și: Cât costă locul de parcare de reședință în 2024 în București. Cum îl poți cumpăra
Capitala, Bucureștiul, se clasează în fruntea listei cu cele mai multe locuri de parcare publice, cu un impresionant total de 267.848. Urmează Timișoara, destul de departe în spate, cu 81.100 de parcări publice, și Brașovul, cu 66.908 de locuri. Clasamentul continuă cu orașe importante precum Iași, Cluj-Napoca, Craiova, Pitești, Râmnicu Vâlcea, Constanța și Sibiu, fiecare cu numere semnificative de locuri de parcare publice.
Veniturile provenite din parcările publice sunt un aspect important al gestionării acestor facilități, iar în Sectorul 3 din București se înregistrează cele mai mari încasări, totalizând 32.877.695 de lei în cursul anului 2022. Însă, o altă sursă majoră de venit pentru autorități este reprezentată de amenzi, iar aici Oradea se evidențiază ca fiind campioană în colectarea acestora.
Cu un total de 2.954.572 de lei încasați din amenzi pentru nerespectarea regulilor de parcare în 2022, Oradea depășește alte orașe importante precum Reșița și Timișoara. Aceste cifre subliniază importanța respectării normelor de parcare într-un oraș și necesitatea aplicării unor măsuri eficiente pentru gestionarea acestui aspect al vieții urbane.