O familie din Buzău a dat lovitura cu această afacere. Au scos 5.000 de euro din prima lună

de: Ștefan R. Apostol
11 08. 2020

Micile business-uri antreprenoriale au început să se dezvolte în România în ultimii ani. Unele cu investiții minime dar cu rezultate ulterioare semnificative, altele cu investiții prin granturi oferite, fie de bănci, fie prin programe europene, care au ajuns să genereze venituri consistente. Dar ce te faci când infrastructura este deficitară și ești nevoit să o iei de la zero cu totul și să bagi bani și în acest motor pentru că altfel nu poți funcționa, mai ales când vine vorba de agricultură?

”Ideea a aparţinut nepoţilor mei”

În România agriculutra a devenit un fel de Cenușăreasă a economiei și sunt foarte puține proiecte mari ridicate de la zero de guvernele care s-au perindat pe la Palatul Victoria. În schimb apar tot mai mulți antreprenori locali, în diferitele regiuni din țară care investesc economiile lor de-o viață, sau dezvoltă proiecte la care primesc finanțări prin diferite granturi, oferite de Ministerul Agriculturii sau prin Fonduri Europene pe agricultură.

Pentru cei care nu știau, există la nivelul Uniunii Europene, în parteneriat cu Guvernul României, un proiect, Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), început în 2014 și se va încheia la finele acestui an, prin care s-au putut acorda sume considerabile pentru dezvoltare rurală, aici incluzând și asociațiile de agricultori. Proiectul, când a fost demarat, a avut o alocare financiară de 9,363 mld Euro din care 8,015 mld FEADR și 1,347 mld contribuție națională.

O familie din Buzău a dat lovitura cu această afacere. Au scos 5.000 de euro din prima lună

Dar cu toate astea, sunt foarte puține proiecte antreprenoriale finanțate prin acest proiect. De ce? Răspunsul, pe cât de simplu, pe atât de evident este. Hățișul birocratic din România și roțile greoaie ale mecanismelor statului a făcut ca, de cele mai multe ori, o parte din proiectele propuse de antreprenorii locali să nu fie aprobate și finanțate.

Se pare că în Buzău există o familie norocoasă, care a reușit cu o investiție inițială de 250.000 de euro în patru hectare, care a demarat o afacere în agricultură, de la zero. Familia Panaete din comuna To­pli­ceni, judeţul Buzău, a decis în urmă cu șapte ani să investească acești bani într-o afacere antreprenorială în agricultură, având pregătirea și experiența în domeniu.

„Ideea a aparţinut nepoţilor mei, care au venit cu propunerea de a face o afacere în domeniul acesta, al agriculturii. Condiţia a fost să fie totul ecologic. Am început de la zero, nu aveam absolut nimic”, a povestit Vasile Panaete, unul dintre fondatori.

Ușor, ușor, fondul pentru producție a fost crescut, de la 4 hectare la 18,8 hectare în total. Vasile Panaete spune că acum terenurile sunt fragmentate, dar urmează să fie comasate, cultivând pe toată suprafața livezi, vii de struguri, legume, plante de nutreţ şi cereale. Au reușit în cei șapte ani de activitate să ajungă un brand cunoscut la nivel local și național, și până anul acesta, producția familiei să fie regăsită în hipermarket-urile deja cunoscute din România.

Au scos 5.000 de euro din prima lună

După șapte ani de distribuție a producțiilor în lanțurile de hipermarket-uri, anul acesta, odată cu explozia pandemică, familia Panaete a fost nevoiă să se reorienteze și să găsească o modalitate de a-și vinde produsele într-un mediu economic cât mai vizibil și, de ce nu, cât mai sigur. Așa că au decis să-și deschidă un magazine online unde să vândă toată producția ecologică, pentru că am uitat să vă spunem că tot ceea ce produc sub titulatura ”Dealul Sofiei” este producție 100% ecologică.

O familie din Buzău a dat lovitura cu această afacere. Au scos 5.000 de euro din prima lună

Magazinul familiei Panaeta a fost funcțional de la jumătatea lunii mai, anul acesta, și deja au avut vânzări în valoare de 5.000 de euro, ceea ce este un început promițător. Acum vor să dezvolte și mai mult conceptul și vor să meargă la următorul nivel, anume acela de a face producție ecologică proprie și în ceea ce înseamnă sucuri şi fructe uscate, sortare, ambalare şi depozitare.

„Contăm mult pe cumpărăturile online. Vrem ca anul viitor să ajungem la 30.000 de euro vânzări doar pe site. Anul trecut, vânzările au fost de 80.000 de lei (aproape 17.000 de euro). Cred că în 2020 ne menţinem la rezultatul de anul trecut, pentru că am avut probleme în iarnă cu precipitaţiile şi nu avem producţie pe toate suprafeţele. Totul depinde de natură într-un business ca acesta”, spune Vasile Panaete.