O asistentă ATI din București șochează: „Nu e treaba mea să știu cum se ventilează bolnavul”

de: Stan Nicu
31 05. 2022

După trei ani de școală, unii dintre absolvenții instituțiilor postliceale sanitare nu știu nici măcar să ia tensiunea unui pacient. Acum, după ce spitalele au scăpat de presiunea cazurilor de coronavirus, managerii acestora pomenesc despre slaba pregătire a personalului angajat pe bază de derogare. Cum șochează o asistentă ATI din București, vedeți în rândurile de mai jos.

Unele dintre asistentele din spitalele din România nu știu nici să ia tensiunea unui pacient. Cum se poate așa ceva

Examenele la absolvirea școlilor postliceale sanitare au fost organizate astfel încât să nu existe concurență pe loc. Chiar și așa, candidații se plâng însă că a fost un examen greu. Irina este una dintre asistentele care a lucrat în ATI la Marius Nasta un an și jumătate, însă a picat examenul.

„Un examen care a depășit competența noastră medicală. Nu este treaba mea ca asistent medical să calculez cu câte volume se ventilează bolnavul pe ventilator. A fost o astfel de întrebare”, a spus Irina.

Personalul angajat în timpul pandemiei a lucrat numai supravegheat

Înainte să lucreze în secția de Terapie Intensivă, Irina spune că recolta probe pentru analize. „A fost un șoc să ajung în ATI”, recunoaște Irina. Beatrice Mahler, administratorul Institutului Marius Nasta spune că personalul angajat în timpul greu al pandemiei de coronavirus nu a lucrat niciodată nesupravegheat.

„Este anormal ca pentru un asistent care lucrează într-un spital să nu știe când se administrează adrenalina, de ce se administrează. Personalul angajat în starea de alertă a fost supravegheat de asistente cu experiență, pentru că medicii se temeau încă de atunci că nu se descurcă”, spune Beatrice Mahler.

„De regulă, ei nu au intrat singuri, mai ales la cei angajați în această perioadă. Au intrat cu personal medical care cunoștea foarte bine procedurile”, mai spune Betarice Mahler.

Școlilele postliceale oferă o pregătire slabă

Motivul pentru situația constatată este slaba pregătire din școlile postliceale. Medicii atrag atenția încă o dată că trebuie luate măsuri, întrucât sunt nu mai puțin de 240 de școli pentru asistente  în România.

„Mult prea ușor se iau diplomele, fără să cunoască lucruri bazale de medicină, fără să cunoască manevre bazale cum ar fi să ia o tensiune, să facă o injecție, să prindă o venă”, spune Genoveva Cadar, medic șef la o secție ATI.

Elevii școlilor postliceale ar trebui să facă practică

„Un semnal ar putea fi tras tocmai pe evaluarea școlilor post liceale, ei trebuie să aibă o zonă în care elevii să poată să facă practică”, spune și Carmen Mazilu, șef al Ordinului Asistenților din București.

În spitalele din România lucrează în prezent nu mai puțin de 140.000 de asistenți medicali.