Noua metodă de înșelătorie în 2021. Români, atenție mare la aceste facturi
Românii trebuie să aibă atenție la tentativele de fraudă cu facturi. CERT-RO – Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică a semnalat că în spatele unei solicitări de tranzacții este posibil să fie un atacator ce încearcă să deturneze banii către contul propriu.
Noua metodă de înșelătorie în 2021
„Atenţie la tentativele de fraudă cu facturi! Nu acţionaţi în grabă şi verificaţi orice solicitare de tranzacţie, înainte de a efectua o plată a unei facturi! Este posibil ca în spatele cererii să fie un atacator care încearcă să deturneze banii către contul propriu”, au recomandat specialiştii CERT-RO.
Așadar, conform specialiștilor în securitate cibernetică, o firmă este contactată de cineva ce pretinde că este reprezentantul unui furnizor. Poate să fie o abordare încrucișată, prin telefon, scrisoare, e-mail etc. Interlocutorul solicită modificare datelor bancare, precum număr de cont, banca la care e deschis etc, pentru viitoarele plăți.
Ca atare, noul cont este deținut/controlat de acesta, iar în acest context, CERT-RO sfătuiește organizațiile să se asigure ca angajații sunt informați, că recunosc acest tip de fraudă, dar și cum să o evite și să sesizeze poliția la orice încercare de fraudă, chiar dacă nu au devenit victima acesteia.
„Instruiţi-vă personalul ca întotdeauna să verifice orice neregulă posibilă la plăţile facturilor. Reanalizaţi informaţiile postate pe site-ul companiei, în special referitor la contracte şi furnizori.
Limitaţi datele despre companie pe care angajaţii le pot posta pe reţele sociale. Implementaţi proceduri clare de verificare a legitimităţii plăţilor”, au mai recomandat specialiştii CERT-RO.
Ce avertizează specialiștii
De asemenea, pe angajați, aceștia îi sfătuiesc să verifice orice solicitare care este pretinsă a fi din partea creditorilor, îndeosebi dacă cer modificarea detaliilor bancare pentru plăți viitoare și să folosească datele de contact din corespondența anterioară ca să verifice și nu pe cele din mesajul prin care se solicită modificările.
„Pentru plăţi peste o anumită sumă, instituiţi o procedură suplimentară de verificare cu beneficiarul. Când efectuaţi o plată, trimiteţi un e-mail de confirmare destinatarului. Pentru siguranţă, includeţi denumirea băncii şi ultimele 4 cifre ale numărului de cont.
Stabiliţi puncte de contact unice cu companiile partenere către care efectuaţi plăţi regulate. Fiţi precaut cu datele despre locul de muncă pe care le postaţi pe reţelele sociale”, au mai atenţionat specialiştii în securitate cibernetică.
Potrivit wikipedia, numărul de telefon pentru incidente de securitate informatică este un număr de telefon (+40 1911), care a fost creat pentru ca oamenii să raporteze atacuri cibernetice sau alte probleme care au legătură cu problemele cibernetice, cu scopul de a primi ajutor.
Acest număr de telefon a fost lansat cu ajutorul Centrului Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO). Acest serviciu a devenit activ în 2 mai 2019.