Motivul real pentru care magazinele IKEA se află la periferiile orașelor mari. Secretul gigantului suedez

de: Cătălina Burghelea
05 03. 2023

Astăzi, Ikea se confruntă cu noi provocări, cum ar fi să țină pasul cu preferințele în schimbare ale consumatorilor tineri, conștienți de mediu și într-o lume digitală. Apariția cumpărăturilor online și a noilor concurenți (Amazon, Wayfair și Overstock) a modificat așteptările clienților. În ciuda competiției, compania suedeză continuă să aibă vânzări record. Totuși, te-ai întrebat vreodată de ce magazinele sale se află la periferiile orașelor mari? Motivul este genial!

Psihologia din spatele succesului iconic al Ikea

Ikea este încă un gigant al vânzărilor de mobilier casnic: la nivel global, compania a avut vânzări de 41,3 miliarde de euro sau aproximativ 45,5 miliarde de dolari în anul fiscal 2019 (de la 1 septembrie 2018 până la 31 august).

Deci, cum a devenit Ikea mult mai mult decât un simplu brand de mobilă? Inspiră obsesie…prin design. Iată cum te atrage cu totul, de la trucuri psihologice până la aspectul magazinului și amplasarea lui în afara orașului.

De ce magazinele gigantului suedez sunt construite la periferia orașului

Adevăratul motiv pentru care magazinele Ikea sunt întotdeauna construite la periferie s-a aflat. Bănuiești care ar fi explicația? Tinzi să crezi că este mai ieftin să ridici un asemenea depozit în afara orașului sau că-l poți găsi mai ușor decât în centru, dar secretul este altul. Și chiar e genial! De fapt, te forțează să faci un drum lung până acolo, care, potrivit psihologilor, se traduce prin cât mai mult shopping pentru casă.

Mobilierul este ieftin, dar arată bine

În centrul succesului Ikea este valoarea: știi ce vei obține când faci cumpărături de la ei și va fi accesibil. De fapt, prețul este atât de important pentru strategia Ikea, încât compania decide mai întâi cât va costa o piesă de mobilier, apoi face designul obiectului.

Ikea are o „abordare democratică a designului”, susține Antonella Pucarelli, directorul comercial al Ikea Retail US, ceea ce înseamnă că „oferă produse de calitate la un preț mic”.

„Chiar dacă produsele noastre sunt accesibile, nu facem compromisuri la calitate”, spune ea.

Designul nu ține doar de estetica scandinavă

Mobilierul Ikea este fabricat din lemn sau PAL, menținând producția mai accesibilă, apoi expediat și vândut în pachete plate, făcând ca transportul să fie mai ieftin. Iar stilul simplu al produselor companiei nu ține doar de estetica scandinavă.

„Estetica Ikea este minimală, ceea ce nu este un accident. Formele necomplicate cu foarte puțin decor aplicat sunt mai ușor de fabricat. Se pot produce mai multe într-un timp mai scurt, crescând eficiența și scăzând costurile de producție”, a spus Ashlie Broderic, designer de interior, pentru CNBC.

Subconștientul decide înaintea clienților

De asemenea, magazinele Ikea fac apel și la subconștient, care este principalul motor al luării deciziilor, dezvăluie gigantul suedez. În primul rând, amenajarea podelelor din showroom este în general familiară cumpărătorilor: mobilierul, pernele și alte articole de casă sunt puse în scenă în camere simulate.

„Mobilierul este amenajat în mediul său natural”, susține Ikea, lucru pe care subconștientul îl apreciază. „Fiecare obiect se află în poziție contextuală. Creierul îl percepe, îi înțelege valoarea inerentă și, prin urmare, îl dorește”, a punctat compania.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ethan – Business & Psychology (@etethier)