Mister în mijlocul Oceanului Atlantic. Anomalia care i-a uluit acum pe specialiști

Mister în mijlocul Oceanului Atlantic. Anomalia care i-a uluit acum pe specialiști

Curenți marini, interferențe GPS sau câmp magnetic? Echipajul petrolierului Willowy, sub pavilion liberian, s-a confruntat cu un incident misterios și periculos duminică, 31 mai.

Întâmplarea misterioasă a vasului Wilowy

Imposibil să mai fie stăpânită, nava s-a întârtit în cerc în apele din largul coastelor Africii de Sud, în plin Ocean Atlantic. Alte patru nave din proximitate treceau prin aceeași situație inexplicabilă.

Întâmplarea misterioasă a fost dezvăluită de Sky News și s-a petrecut la primele ore ale dimineții din 31 mai.

Era ora 1:00, când nava Willowy, care transporta țiței pentru o companie din Singapore, a virat spre tribord și a început să se învârtească în cerc. Nava devenise imposibil de stăpânit, a povestit echipajul, care a observat că și alte patru nave din proximitate erau prinse într-o spirală similară, dintr-un motiv necunoscut îndreptându-se ușor una către celalaltă și riscând să intre în coliziune.

Ofițerii superiori de la bord au fost chemați pe punte spre informare. Navele nu puteau fi manevrate și erau în pericol să se și ciocnească.

Marinarii au presupus inițiaș că este un efect legat de curenți marini puternici, dar nu existau astfel de curenți în locul unde se aflau navele, undeva în sudul Oceanului Atlantic, la vest de orașul Cape-Town.

Cazuri similare de anomalii și în ragul Chinei

Cazuri similare de anomalii, rute în cerc, au mai fost raportate de vase care au navigat în largul Chinei, în special în apropierea unor terminale petroliere și a unor instalații guvernaentale, însă niciodată un astfel de fenomen nu s-a mai întâmplat în zona unde se afla Willowy. În generaal, rutele în cerc ale navelor reperate în apropierea coastelor chineze sunt atribuite unor interferențe GPS.

Cercetătorii care au studiat aceste stranii rute în cerc din apropierea coastelor chineze cred că sunt probabil rezultatul unei manipulări sistematice a GPS-ului, pentru a sabota sistemul de monitorizare pe care toate navele comerciale trebuie să-l utilizeze, după cum cere dreptul maritim internațional.

Cunoscută sub numele de AIS (Sistemul de Indentificare Automată), tehnologia generează identificări unice pentru fiecare navă, cu poziția GPS a navei, ruta și viteza ei, pe care le transmite către celelalte nave aflate în apropiere. Aceste semnale sunt colectate totodată de sateliți și folosite pentru a monitoriza comportamente suspecte, cum ar fi contrabanda, pescuitul ilegal sau comerțul cu petrol în sau din țări care ar fi supuse emargourilor internaționale.

S-a făcut și o legătură și cu sancțiunile pe care SUA le-au impus Iranului, existând suspiciunea, pentru că aceste anomalii apăreau de multe ori în apropierea unor terminale petroliere din China, că s-ar încălca embargoul.

Pe de altă parte, s-ar părea și că bruiajul GPS este practicat și de Gărzile Revoluționare iraniene, pentru a ”păcăli” navele comerciale și pentru a șe aduce în apele iraniene, ca să provoace ”incidente”, să negocieze și să obțină posibile avantaje.

Cu toate acestea, incidente identice s-au produs și la ceva distanță de porturile chineze, iar unele au apărut, în mod straniu, chiar și interiorul țărmurilor din San Francisco.

Aceste interferențe pot avea consecințe grave, pentru că jumătate dintre victimele de pe mare se înregistrează din cauza unor erori de navigație.

Echipajul de la bordul Willowy cunoștea toate aceste probleme, însă niciunul dintre aceste riscuri nu era prevăzut la vest de Cape Town, adică departe de Strâmtoarea Ormuz sau de Marea Chinei de Sud, unde se mai întâlniseră situații de acest gen.

 Anomalia Atlanticului de Sud

La rândul ei, Agenția Spațială Europeană a depistat un alt lucru interesant. Nimeni nu știe, dar câmpul magnetic al Terrei, care și-a pierdut 10 la sută din forță în cursul ultinelor două secole, devine foarte slab într-o regiune destul de vastă, care se întinde din Africa până în America de Sud, ceea ce are urmări asupra sateliților și motoarelor spațiale.

Cunoscută sub denumirea de anomalia Atlanticului de Sud, intesitatea câmpului magnetic în această regiune s-a diminuat rapid în cursul ultimilor 50 de ani. Oamenii de știință au observat că aria însăși s-a deplasat către vest. Să fie oare aceasta cauza incidentului pe care l-au trăit duminică, 31 mai, cele cinci nave?
O ipoteză spectaculoasă pentru a explica această slăbire a câmpului magnetic este că ar fi un semn că Pământul se îndreaptă către o inversare a polilor magnetici. Dar asta nu s-ar întâmpla imediat, ci ar dura vreo două secole, timp în care pe Pământ ar exista mai mulți poli maagnetici, nord și sud, în diverese locuri. Ar fi un impact mare pentru navigație, care încă se bazează pe compasul magnetic. Navele nu numai că ar călători în cercuri, însă probabil că nici nu și-ar da seama.

Dar navele moderne, precum Willowy folosesc adesea girocompasul, care găsește nordul determinându-l în funcție de gravitație și axa de rotație a Pământului, nu folosindu-se de nordul magnetic. Dar dacă girocompasul nu funcționează, ar putea apărea probleme precum cele avute de Willowy.

Iar, de altfel, se pare că girocompasul primar al navei chiar nu a funcționat în momentul incidentului din 31 mai. Nava nu și-a putut relua cursul abia când a folosit un girocompas secundar, împreună cu vechiul compas magnetic.

Dacă în cazul Wilowy s-a descoperit cauza incindentului, ce anume s-a întâmplat atunci cu celelalte patru nave? De ce ele se comportau aberant? Misterul rămâne deplin, pentru moment.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI