UE îngenunchează McDonald’s: ce sendviș n-o să mai fie disponibil
McDonald’s a pierdut exclusivitatea asupra mărcii Big Mac în Uniunea Europeană, în urma unei decizii luate de Oficiul UE pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO). În documentele depuse în instanţă, o companie i-a acuzat pe cei de la McDonald’s de „McHărţuire”.
Potrivit instanței, cel mai mare lanţ de fast-food-uri din lume, McDonald’s nu a dovedit utilizarea reală a mărcii, „Big Mac”pe parcursul unei perioade de cinci ani, înainte de începerea procesului, în 2017. Astfel, McDonald’s a pierdut exclusivitatea asupra mărcii. Decizia a fost luată, pe data de 16 ianuarie, în urma unei confruntări în justiţie între gigantul american McDonald’s şi compania irlandeză Supermac.
Supermac a depus, în martie 2017, o solicitare la EUIPO, prin care cerea ca gigantului McDonald’s să i se anuleze dreptul exclusiv asupra acestei mărci în Uniunea Europeană. Decizia EUIPO permite altor companii, inclusiv McDonald’s, să folosească numele „Big Mac” în UE.
În documentele depuse în instanţă, compania Supermac i-a acuzat pe cei de la McDonald’s de „McHărţuire”, spunând că gigantul american a obţinut dreptul de utilizare asupra mai multor mărci pe care nu le foloseşte, doar pentru a împiedica concurenţa să le utilizeze.
„Supermac’s este încântată de victoria sa referitoare la marcă şi de revocarea mărcii Big Mac, care există din 1996. Este o mare victorie pentru afaceri în general şi opreşte marile companii să abuzeze prin intermediul mărcii, prin nepermiterea acestora să acumuleze mărci fără să le folosească”, a declarat fondatorul Supermac’s, Pat McDonagh.
McDonald’s a avut mai multe procese referitoare la mărci
McDonald’s, care îşi vinde burgerii „Big Mac” la nivel internaţional, a prezentat ca dovezi imagini de pe site-urile sale europene, precum şi postere, ambalaje şi declaraţii din partea reprezentanţilor companiei, pentru a dovedi vânzările de „Big Mac” în Europa. EUIPO a afirmat în schimb că declaraţiile McDonald’s trebuie susţinute de alte tipuri de dovezi şi că site-urile şi alte materiale promoţionale nu oferă dovezile respective.
„Din imaginile de pe site „nu se poate dovedi dacă şi cum are lor o achiziţie sau cum poate fi plasată o comandă. Chiar dacă site-urile oferă această opţiune, nu există vreo dovadă că a fost plasată o comandă”, potrivit EUIPO.
În 1993, McDonald’s a câştigat o decizie judecătorească care a împiedicat un stomatolog din New York să îşi ofere serviciile sub numele „McDental.” Iar în 2016, McDonald’s a oprit o companie din Singapore să înregistreze „Maccofee” ca marcă europeană.